Permalänk

Val av minnen till 2500k

Hej Swec!
Jag har en enkel fråga vad gäller minnen och överklockning av en processor med upplåst multipel, i det här fallet i5 2500k. Det känns som en simpel fråga som säkert besvarats 1000 ggr här, men efter att ha sökt runt och läst ett gäng klistrade trådar om överklockning och minnen så är jag fortfarande inte säker.

Är det över huvud taget någon poäng med att köpa minnen speccade för högre hastigheter när man vill klocka och har en prolle med upplåst multipel? Vad jag förstår så behöver man ju inte ens röra FSBn, och därmed inte heller minnenas hastighet.

Den huvudsakliga anledningen att man köper snabbare minnen har ju tidigare varit "om du har tänkt överklocka". Har jag missat något, eller fungerar det lika bra med billiga minnen i öveklockningssynpunkt när multipeln är upplåst?

mvh /Spraut

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

Ja, långsamma minnen fungerar lika bra som snabba vid överklockning. Ingenting är låst i ratio till vartannat så det är fritt fram att köra minnena i vilken hastighet du vill.

Så att lägga pengar på dyra minnen betyder antagligen att du hade kunnat få mer ut av pengarna genom att lägga dem på något annat, om det inte är extremprestanda typ.

Permalänk

Tack för ditt svar!
Okej,
När man ser vad folk köper för minnen här i forumet kan man i så fall dra slutsatsen att många slänger bort pengar i onödan? Känns som den största användningen av folks datorer handlar om typ överklockning och spelande.

Vore intressant om nån ville ge mig en anledning att köpa dyrare minnen. Vill kunna väga för- och nackdelar..

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

Dyrare minnen har oftast någon form av kylning.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av jakkes:

Dyrare minnen har oftast någon form av kylning.

Yes, de behöver väl kylningen för att de jobbar på högre klockfrekvens, vilket i sig inte verkar vara särskilt nödvändigt i de flesta fall. Tack för ditt svar.

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor