är antec h20 620 + scythe GT det rätta valet för mig?

Permalänk
Avstängd

är antec h20 620 + scythe GT det rätta valet för mig?

det jag använder just nu är ett fractal design r2 chassi samt AC alpine 64 pro, cpu kylaren är verkligen inget att hänga i granen och jag har därför tänkt att byta till något som jag sedan klarar mig på.

jag är rätt sugen på följande då lösningen är utrymmeseffektiv och inte värmer upp chassit.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/332461/2011-03-30

det jag undrar är framför allt hur mycket man skulle vinna på att köpa bättre kylning framför allt när det gäller min nuvarande processor(framtidssäkerhet är överskattat).

har tänk att överklocka processorn till mellan 4000 och 4500 mhz beroende på hur bra det går

har läst lite varierande resultat för kylningen så frågan är ifall man skall slå till eller avvakta.

Permalänk
Avstängd

Bra köp. Se till att ha bra med kylning i chassit, alltså att du har fläktar som suger in luft i chassit. 1850 rpm kommer låta en del så välj istället 1450 rpm, 1150 funkar också. Blir typ samma resultat om inte bättre.

2st likadana fläktar är att föredra, men om du inte har pengar till det så skit it.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chainzaw:

Bra köp. Se till att ha bra med kylning i chassit, alltså att du har fläktar som suger in luft i chassit. 1850 rpm kommer låta en del så välj istället 1450 rpm, 1150 funkar också. Blir typ samma resultat om inte bättre.

2st likadana fläktar är att föredra, men om du inte har pengar till det så skit it.

antec h20 620 har en fläktkontroll som styr fläktens hastighet beroende på vattentemperaturen, så jag tror jag väljer 1850 rpm(ifall du menade radiatorfläkten). eftersom fläktkonttrollern bara stödjer en fläkt utan adapter så tror jag att jag nöjer mig med en radiatorfläkt fläkt till å börja med

jag har två st chassifläktar som följde med chassit så jag tror det blir att använda dessa som inblås.

Permalänk
Skrivet av anjora:

antec h20 620 har en fläktkontroll som styr fläktens hastighet beroende på vattentemperaturen, så jag tror jag väljer 1850 rpm(ifall du menade radiatorfläkten). eftersom fläktkonttrollern bara stödjer en fläkt utan adapter så tror jag att jag nöjer mig med en radiatorfläkt fläkt till å börja med

jag har två st chassifläktar som följde med chassit så jag tror det blir att använda dessa som inblås.

Jag tänkte precis som du när det gäller radiator fläkten. Den låter en hel del, mycket mer än om du skulle ha 2 st GT 1450 rpm. min processor överstiger inte 51 grader i load och den är uppe i 3,9 ghz och vcoren är på 1.45 med 2 GT 1450 rpm.
Jag skulle rekommendera att köpa 2 GT eller iaf 1 GT om du inte har råd med 2 till radiatorn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shadowhog:

Jag tänkte precis som du när det gäller radiator fläkten. Den låter en hel del, mycket mer än om du skulle ha 2 st GT 1450 rpm. min processor överstiger inte 51 grader i load och den är uppe i 3,9 ghz och vcoren är på 1.45 med 2 GT 1450 rpm.
Jag skulle rekommendera att köpa 2 GT eller iaf 1 GT om du inte har råd med 2 till radiatorn

tackar för informationen om hur mycket det skiljer i ljudnivå mellan 1850 och 1450 rpm.

någon som kan intyga att detta funkar bra? http://www.inet.se/artikel/8903247/adapter-for-3-pins-flaktar...

ifall jag har tänkt att använda 2 st scythe gentle tycoon(vill inte hålla på att löda skälv).

i så fall är frågan ifall det är värt 158kr extra. troligtvis är det värt det.

Permalänk

Löda sj behöver du inte men skruvar måste man köpa extra eftersom det bara medföljer 4 st.
Jag har en GT 1850 rpm och den har något högre ljudnivå än 1450 så jag satte dit en resistor som jag hade över för att den inte skulle överrösta allt annat. Om det är låg ljudnivå du är ute efter så ta 1450 rpm

Permalänk

Dessutom finns det en 4 pins adapter som medföljer så du behöver nog inte oroa dig om att de inte får plats på moderkortet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shadowhog:

Löda sj behöver du inte men skruvar måste man köpa extra eftersom det bara medföljer 4 st.
Jag har en GT 1850 rpm och den har något högre ljudnivå än 1450 så jag satte dit en resistor som jag hade över för att den inte skulle överrösta allt annat. Om det är låg ljudnivå du är ute efter så ta 1450 rpm

Skrivet av Shadowhog:

Dessutom finns det en 4 pins adapter som medföljer så du behöver nog inte oroa dig om att de inte får plats på moderkortet

har tänkt att använda mig av den inbyggda fläktkontrollern och har därför tänkt att använda 1850 rpm (ifall temperaturen på vattnet blir hög så är det alltid bra ifall fläktarna varvar upp).

en extra fläkt kan man alltid spänna fast på nåt annat sätt, så jag tror inte det behövs extra skruvar.

däremot så undrar jag om en y-adapter för 3-pinskablar gör att man kan använda den inbyggda fläktkontrollern. kan absolut inte tänka mig att ha konstant fläkthastighet och vill helst inte styra fläktarna via moderkortet då detta inte är optimalt.

tror jag avvaktar lite. antec h20 920 skall ju komma snart och denna har ju stöd för 2 fläktar utan några problem(behövs inga extra skruvar etc). jag tänker som så att genom att ha tjockare radiator kommer fläktarna inte behöva arbeta lika mycket för samma temperatur vilket är av värde även ifall man inte överklockar en i7 980x till 5ghz