Permalänk

funkar socket 939-kylare till 1155/1156 ?

Hej,
Är på gång att bygga ny dator med i5 2500k, alltså socket 1155.
Min nuvarande dator byggde jag ihop för ca 6 år sedan (!), och funderar på vad man kan återanvända. Har kommit fram till att det förstås är typ ingenting förutom nån fläkt, och möööjligen CPU-kylaren, och det är den jag undrar över nu.

Det är en Thermaltake Big Typhoon, som var en av de mer högpresterande luftkylarna för 5-6 år sedan. Den är speccad för Socket A, Socket 478, Socket 754, Socket 775, Socket 939, Socket AM2.

Många av de nya kylarna funkar med både 775 och 1155. Vet att det är ett långskott, men skulle inte det kunna innebära att den även funkar till 1155?

Det ligger ju såklart inte i tillverkarnas/återförsäljarnas intresse att uppdatera specs på saker de inte längre säljer, de vill ju att jag ska köpa nytt. Någon som har testat detta?

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, tyvärr kommer den inte passa. 1156 och 1155 har samma layout, men inte 775.

Permalänk
Medlem

de ser ut som att de finns en som heter Thermaltake Big Typhoon VX (CL-P0310) om de nu är en sån du har (vilket jag inte vet de är du som vet xD) så ska den passa till de flesta amd socklar allafall http://www.thermaltakeusa.com/Product.aspx?S=1135&ID=1552#Tab...
är de inte VX så antar jag den bara passar till de du sa (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309233)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprautbirger:

Hej,
Är på gång att bygga ny dator med i5 2500k, alltså socket 1155.
Min nuvarande dator byggde jag ihop för ca 6 år sedan (!), och funderar på vad man kan återanvända. Har kommit fram till att det förstås är typ ingenting förutom nån fläkt, och möööjligen CPU-kylaren, och det är den jag undrar över nu.

Det är en Thermaltake Big Typhoon, som var en av de mer högpresterande luftkylarna för 5-6 år sedan. Den är speccad för Socket A, Socket 478, Socket 754, Socket 775, Socket 939, Socket AM2.

Många av de nya kylarna funkar med både 775 och 1155. Vet att det är ett långskott, men skulle inte det kunna innebära att den även funkar till 1155?

Det ligger ju såklart inte i tillverkarnas/återförsäljarnas intresse att uppdatera specs på saker de inte längre säljer, de vill ju att jag ska köpa nytt. Någon som har testat detta?

Om du köper ett moderkort från AsRock så kommer det att funka för att de har separata monteringshål för socket 775

Permalänk
Skrivet av '[Qvist:

;10916514']Om du köper ett moderkort från AsRock så kommer det att funka för att de har separata monteringshål för socket 775

Coolt, tänkte köra på ett Asrock Extreme 4, så det är väl värt ett försök!

Skrivet av widL:

Nej, tyvärr kommer den inte passa. 1156 och 1155 har samma layout, men inte 775.

Hmm, som jag skrev först så är ju många nya kylare anpassade för både 775 och 1155/1156, tex
Noctua NH-D14. (Socket 775, Socket 1156, Socket AM2, Socket AM2+, Socket 1366, Socket AM3)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=512803#extra

Det var därför jag ens började tänka i den här banan

Återkommer med resultat. Kan ju faktiskt vara intressant för många om det är så att man kan återanvända sina CPU-kylare om man är nöjd med dem. Det är inte som att luftkylningen gjort revolt på sista tiden och de nya presterar sjukt mycket bättre. Det handlar väl snarare om socket-uppdateringar.

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

Tjenare.

Har själv en Thermaltake Big Typhoon och är intresserad om den passar. Tråden är några månader gammal nu men är jätte intresserad om du fick den att passa.

Min 2500k blir rätt varm när man spelar, så jag går i köptankar på ny cpu fläkt. Kom då att tänka på min gamla dator som har Thermaltake Big Typhoon och hittade denna tråd.

Edit: Kom precis på att jag kunde ha pmat istället för att bumbat tråden, sry