Steka kyckling fast man är färgblind - Problematik i vardagen.

Permalänk
Medlem

Steka kyckling fast man är färgblind - Problematik i vardagen.

Jag tänkte ta och försöka, jag tycker ju att matlagning i sig är sååååååå fruktansvärt tråkigt, lära mig hur man enklast lär sig att steka kyckling filér. Tänkte få lite mer variation i kosten hemma här.

Då jag inte ens ägde en stekpanna så drog jag till IKEA och införskaffade mig en hyffsad panna. Drog till ICA Maxi, fick med mig hem ett halv kilo kyckling filér, frysta. Man tinar upp kycklingen efter konstens alla regler.

Sätter på stekpannan, slänger i en kludd smör. Lägger i kyckling filéerna i stekpannan.

Så långt, är det inga problem. Men det är just det här med hur man vet att dom, kycklingfilérna är klara ? Man steker på dom, man vänder dom då och då tills dom är gyllenbruna ( tror jag ). Men sen då ? Jag läste något om att man kunde skära lite i filéerna och se om dom var lite rosa i mitten. Då man kunde ta dom för att vara klar.

Men då jag är färgblind, nur sjutton ska jag veta om dom är rosa eller inte ? Jag är skiträdd för att man ska ge sig in i något man inte klarar av, och man åker på någon magsjuka på kuppen. Käka rå kyckling ska visst inte vara så hälsosamt. Har jag hört.

Eller finns det något annat knep att ta till, för att få reda på om filéerna är steka, eller klara ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kör med en stektermometer, och stek kycklingbröstet tills det är ca 70°C i mitten.
Är kycklingfilén tjock och stor så brukar jag köra med lock på stekpannan. Annars brukar den bli hårt stekt på utsidan, och lite torr och tråkig inuti. Men jag vet att vissa lyckas utan det, så testa så får du se...

Permalänk
Medlem

En annan variant är att steka kycklingen så den får lite fin stekyta och sedan köra den i ugnen. Tycker personligen att den blir godare då. Är det en väldigt tjock filé som skall stekas enbart så brukar jag dela den så det blir två tunnare istället.

Permalänk
Medlem

Som ovan skriver, att köra hela fileer i pannan är nog ingen succé. Om du har skurit ner filen i strimlor så är det bara att steka tills det är rätt konsistens på köttet, du ska i princip kunna skära isär bitarna väldigt lätt med stekspaden, då är de klara.

Även fastän du är färgblind borde du kunna se skillnad på kontrasten mellan färdigstekt och rå, hursomhelst lär du märka ganska snabbt om köttet är färdigt eller inte när du smakar.

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket för alla tips. Även om jag inte känner mig hunda i det här, det här är väl inte det jag känner sig direkt hemma med, så ska jag endå ge det hela en chans.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

När filén är fast och fin så brukar den vara klar. Så ta stekredskapet och tryck på filén, känns den fast och fin så brukar den vara klar.

Permalänk
Skrivet av liv&helvete:

Då jag inte ens ägde en stekpanna så drog jag till IKEA och införskaffade mig en hyffsad panna. Drog till ICA Maxi, fick med mig hem ett halv kilo kyckling filér, frysta. Man tinar upp kycklingen efter konstens alla regler.
Sätter på stekpannan,slänger i en kludd smör. Lägger i kyckling filéerna i stekpannan.

Måste ju bara fråga...hur har du lagat mat hittills i alla år?
Vad har det varit för maträtter?

Köpte du teflon-panna kan du skippa smöret

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Om kycklingfilén är rosa i mitten är den inte klar! Den ska vara vit. Det är nötkött som är bra när den är rosa i mitten, typ oxfilé och så. Annars som andra har sagt så ifall du vill ha en hel filé så kör den i ugnen i typ 15-20 min på en 180-200 grader så blir det bra. Ifall det är små tärnor eller strimlor så kör det på pannan tills du kan dela på den med stekspaden och du ser att filén är vit i mitten!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Om kycklingfilén är rosa i mitten är den inte klar! Den ska vara vit. Det är nötkött som är bra när den är rosa i mitten, typ oxfilé och så. Annars som andra har sagt så ifall du vill ha en hel filé så kör den i ugnen i typ 15-20 min på en 180-200 grader så blir det bra. Ifall det är små tärnor eller strimlor så kör det på pannan tills du kan dela på den med stekspaden och du ser att filén är vit i mitten!

Själva problematiken låg ju i att han inte kan se färgerna så det blir ju lite svårt att gå efter då

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Brukar bryna så de får ordentlig yta först, sedan 15 minuter i ugnen, 175 grader..

Brukar bli jättebra, och funkar även med djupfrysta fileer. Testa att skära isär den största när du tar ut den, är den rosa så får du köra ett par minuter till.

Permalänk

Ett annat enkelt sätt som jag brukar köra är att krydda/marinera filen som du vill. Jag brukar köra lite olivolja, honung, timjan, salt, peppar och chili. Sedan steker du på ganska hög värme (Nåt steg eller 2 under max) till filen har fått lite yta. Då drar du ner till låg värme och lägger över aluminiumfolie/lock. Vänd ibland och låt ligga till den är färdig. Du kan sticka filen med en kniv eller nåt på tjockaste punkten. Om köttsaften är helt genomskinlig är den klar. Viktigt med kyckling att man steker den länge nog för att döda alla bakterier, men kort nog för att hålla den saftig :).

Permalänk
Medlem

Som tidigare skrivit så får du absolut inte äta kycklingkött som är rosa, det ska vara ordentligt stekt.. Vitt i mitten mao

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Måste ju bara fråga...hur har du lagat mat hittills i alla år?
Vad har det varit för maträtter?

Köpte du teflon-panna kan du skippa smöret

Det har blivit mest pasta, faktiskt. Har inte mycket över för matlagning.
Jo, det var en teflon-panna jag köpte.

Får se mig om efter en kött termometer. Tror det är det smidigaste sättet och se om filéerna är klar.
Inte lätt alla gånger det här med färgseendet.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Det känns som ni missar problemet?
Han vet ju att den inte skall vara rosa, men han vet ju inte när den är det.

Det borde gå att se på "texturen" när man skär av den, blir det inte ett rakt snitt är den troligtvis inte klar. Jag tror brukar uppleva att rosa kyckling som lite svampigare och "väller ut" där den är rosa.

Men förstår problemet.

En variant är ju att steka i 1 timme på varje sida och sedan in i ugnen 2 timmar.. (men smakar ju inget vidare)

Jag kom på en annan variant nu, samtidigt som jag skriver..
Du skulle kunna göra en kycklinggryta, då kan du antingen skära upp kycklingen innan du steker dem eller ge den lite yta innan du gör den till bitar.. Sedan på med lite grädde och annat gott. Du kan ju låta den vara på spisen i en gryta längre än vad du kan steka dem. (för att eliminera risk för bakterier osv)

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Måste ju bara fråga...hur har du lagat mat hittills i alla år?
Vad har det varit för maträtter?

Köpte du teflon-panna kan du skippa smöret

Olja eller smör borde göra värmeöverföringen bättre (tänk kylpasta till processorn) samtidigt som smaken blir bättre.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Olja eller smör borde göra värmeöverföringen bättre (tänk kylpasta till processorn) samtidigt som smaken blir bättre.

Jag har väldigt svårt att tro att värmeöverföringen blir så mycket bättre av lite fett...fungerar hur bra som helst utan det.
Och smaken tycker iaf inte jag påverkas nämnvärt av smör...speciellt inte åt det bättre hållet.
Bättre o använda lite kryddor isf!

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Enklast är att testa sig fram och samla erfarenhet, efter en tid börjar man känna då man vänder på kött osv hur stekt det är

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Om kycklingfilén är rosa i mitten är den inte klar! Den ska vara vit. Det är nötkött som är bra när den är rosa i mitten, typ oxfilé och så. Annars som andra har sagt så ifall du vill ha en hel filé så kör den i ugnen i typ 15-20 min på en 180-200 grader så blir det bra. Ifall det är små tärnor eller strimlor så kör det på pannan tills du kan dela på den med stekspaden och du ser att filén är vit i mitten!

pfff, det ska rinna blod om oxfilén när den är klar.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laaf:

Enklast är att testa sig fram och samla erfarenhet, efter en tid börjar man känna då man vänder på kött osv hur stekt det är

Ja, det är väl det man får prova sig fram med förstår jag. En och annan magsjuka kanske man får räkna med.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

pfff, det ska rinna blod om oxfilén när den är klar.

Den ska rökas med pecan-trä under 8 timmar i låg temperatur. Sen är den klar!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Aldrig blivit magsjuk av svensk kyckling, trotts att det någon gång har hänt att den inte varit 100% genomstekt. Man behöver inte vara livrädd!

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av sharkfinz:

Jag har väldigt svårt att tro att värmeöverföringen blir så mycket bättre av lite fett...fungerar hur bra som helst utan det.
Och smaken tycker iaf inte jag påverkas nämnvärt av smör...speciellt inte åt det bättre hållet.
Bättre o använda lite kryddor isf!

Man ska självklart använda stekfett även i teflonpannor då det ger mycket smak. Framförallt smör och smakrika oljor som olivolja påverkar slutresultatet mycket. Pannkakor och stekt ägg blir lite tråkigt utan smör och vi ska inte tala om fisk.
Sen fyller smöret och oljan en annan väldigt viktig funktion utöver sin egen smak och det är att förstärka smaken på kryddor. De allra flesta smakämnen i kryddor är nämligen fettlösliga så att bara vräka på kryddor i en torr stekpanna ger inte alls lika mycket. Gör ett experiment hemma med en stekpanna och lite curry. Häll curry i en varm panna. Vänta en stund och smaka lite på det. Häll sedan i lite smör och se vad som händer.

Sen blir värmeöverföringen självklart bättre eftersom du ökar kontaktytan fast det är inte primärt därför man vill använda stekfett.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Som en annan skrev, det är inte jordens undergång ifall den är lite rosa. Men konsistensen visar oftast ganska bra hur det ligger till.

Så du vet inte hur den färgen ser ut? Ganska intressant faktiskt, hur tror du det ser ut?

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Finfördela kycklingen och gör soppa med paprika och honungskanderad banan. Problem löst.
Stekta kycklingfiléer är sååå januari 2010.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H3Nc3:

Som en annan skrev, det är inte jordens undergång ifall den är lite rosa. Men konsistensen visar oftast ganska bra hur det ligger till.

Så du vet inte hur den färgen ser ut? Ganska intressant faktiskt, hur tror du det ser ut?

Alltså är den lite rosa kan du ju näst intill lika gärna käka den rå. Antingen så dör salmonellabakterierna eller så lever de. Rätt basic ändå... Så jag skulle inte bagatellisera "lite rosa" kyckling. Verkar som att ni i tråden har haft tur att inte bli smittade om ni käkar rosa kyckling. Salmonella är en allmänfarlig sjukdom som kan leda till döden i vissa fall.

EDIT: För övrigt ska kycklingen upphettas till 75 grader i 10 minuter för att man ska vara helt säker på att bakteriena dött. Dock känns det kanske en aning överseriöst att mäta temperaturen på kycklingbitarna om man inte är då t.ex. färgblind...

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

som någon redan skrev så kan man se på texturen om den är klar eller inte, är den inte klar så ser den svampigare och mer degig ut men är den klar kan man ofta se en form av textur på den. är nog muskel texturen som ska bli tydlig när den är klar.

annars får du "offra" en file och hårdsteka den ganska överdrivet och sen jämnföra med en rå och titta efter skillnader.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Mat som tillagas i smör/olja>teflonstekt. Kör riktigt 80% SMÖR och inte nå lättvarianter. Kött-termometer är guld värt.

Rekommenderar som andra att först steka för ytan och sen in i ugnen tills rätt innertemperatut är nådd. Ta sedan hand om skyn, tillsätt ev. Vatten och mjöl (maizena är fint mot klumpar) och låt puttra i en kastrull, så har du tagit reda på så mycket smak som möjligt från din kycklingbit

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag är också färgblind så jag fattar hur det är när någon säger att nånting ska ha ett visst färg och så står man där och inte är säker på om man ser färgen så som andra ser den men när du steker kyckling så ska den vara nästan vitt (jätte ljust) och inte lika rosa som när du tog ut den från paketet. Själv skulle jag tro att den är färdigt då den har samma ljusa färg i mitten som den har vid utkanterna

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Jag lagar själv ganska mycket kyckling i vardagen och brukar oftast dela filerna i mindre bitar eller strimlor om de ska stekas, personligen tycker jag att det är lättare så. Sen märker du ju att kycklingen inte är seg på samma sätt när den är färdig som när den är rå.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Mmm..ja, man får väl helt enkelt prova sig fram för lyckat resultat, verkar det som. Med magsjuka eller inte.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10