Corsair Vengeance DDR3 i 2 000 MHz

Permalänk
Melding Plague

Corsair Vengeance DDR3 i 2 000 MHz

Välkända Corsair breddar utbudet med tre DDR3-paket i familjen Vengeance. Gemensamt är hastigheter upp till 2000 MHz.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

är inte 1.5v för 2000mhz ganska bra?

Permalänk
Medlem

skulle dock vilja se 2*4 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

skulle dock vilja se 2*4 gb.

Samma här. Kommer väl säkert att finnas singelmoduler på 4gb men det hade ju varit smidigare med färdigt paket. Riktigt fläsk med så låg spänning dock

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Vilken värdelös minnesserie. Vad fyller den för funktion som inte XMS3 fyller, då XMS3 klarar bättre eller lika bra latenser. Och vem köper budgetminnen när man är uppe i de frekvenserna?

En serie för P12orna helt enkelt.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Vilken värdelös minnesserie. Vad fyller den för funktion som inte XMS3 fyller, då XMS3 klarar bättre eller lika bra latenser. Och vem köper budgetminnen när man är uppe i de frekvenserna?

En serie för P12orna helt enkelt.

XMS3 finns väl inte i 2000Mhz? Aldrig att man lyckas dra upp xms3 i de frekvenserna med den spänningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

XMS3 finns väl inte i 2000Mhz? Aldrig att man lyckas dra upp xms3 i de frekvenserna med den spänningen.

http://www.inet.se/artikel/5315053/corsair-12gb-3x4096mb-xms3

Corsair XMS3 i 2000mhz med en spänning på 1.65, lägre latens och lägre pris?

Permalänk
Medlem

Där ser man. Ja då fattar inte jag heller vad man skall med vengeance till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

XMS3 finns väl inte i 2000Mhz? Aldrig att man lyckas dra upp xms3 i de frekvenserna med den spänningen.

Jo, det går vad jag vet.

Sen som sagt, är man en användare som använder 2000MHz använder man inte budgetminnen, om något använder man Dominator GT eller motsvarande från andra tillverkare. Man vill helt enkelt inte ha den latensen som medföljer billigare minnen.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Vilken värdelös minnesserie. Vad fyller den för funktion som inte XMS3 fyller, då XMS3 klarar bättre eller lika bra latenser. Och vem köper budgetminnen när man är uppe i de frekvenserna?

En serie för P12orna helt enkelt.

Latens är totalt oviktigt för 99% av alla vanliga datoranvändare. CAS 7, 8 eller 9 kvittar mer eller mindre på t.ex en Sandy Bridge-plattform. Undantaget tung videoredigering. Till en speldator kvittar det helt.

XMS klarar fortfarande inte av 1.5v vid 2000Mhz.

XMS är också ett "budgetminne".

Din åsikt luktar P12.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Skrivet av Jexmark:

Latens är totalt oviktigt för 99% av alla vanliga datoranvändare. CAS 7, 8 eller 9 kvittar mer eller mindre på t.ex en Sandy Bridge-plattform. Undantaget tung videoredigering. Till en speldator kvittar det helt.

XMS klarar fortfarande inte av 1.5v vid 2000Mhz.

XMS är också ett "budgetminne".

Din åsikt luktar P12.

Min åsikt är att så hög frekvens är precis lika onödigt som låg latens, om inte mer onödigt. Poängen är att ingen kör så hög hastighet på ett budgetminne, för man kommer ändå inte märka någon skillnad som vanlig dödlig. Vengeance är mer eller mindre XMS3 fast med en "cool" heatsink. Det är inga problem att dra ner spänningen på ett XMS3 till Vengeance nivåer. Själva serien designades ju med "gamers" i åtanke, vilket i den här branschen oftast betyder just med P12 i åtanke, vilket märks tydligast på just designen.

På vilket sätt är min åsikt P12? Har någon tappat kollen på definitionerna? Lika tragiskt som att alla blir kallade troll för vad man än säger, trots att ett internettroll faktiskt har en definition. Ditt uttalande låter snarare som du blev lite tjurig och kände dig träffad och kastar etiketter runt dig.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

Om man ändå har de pengarna så köper man självfallet A-Datas 2200MHz-minnen.

Permalänk
Medlem

Detta verkar intressant, känns lite vanskligt att para upp mitt SB system med ett par 1.65v minnen, som dock är 1600MHz.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Min åsikt är att så hög frekvens är precis lika onödigt som låg latens, om inte mer onödigt. Poängen är att ingen kör så hög hastighet på ett budgetminne, för man kommer ändå inte märka någon skillnad som vanlig dödlig. Vengeance är mer eller mindre XMS3 fast med en "cool" heatsink. Det är inga problem att dra ner spänningen på ett XMS3 till Vengeance nivåer. Själva serien designades ju med "gamers" i åtanke, vilket i den här branschen oftast betyder just med P12 i åtanke, vilket märks tydligast på just designen.

På vilket sätt är min åsikt P12? Har någon tappat kollen på definitionerna? Lika tragiskt som att alla blir kallade troll för vad man än säger, trots att ett internettroll faktiskt har en definition. Ditt uttalande låter snarare som du blev lite tjurig och kände dig träffad och kastar etiketter runt dig.

får ta och hålla med. Som någon annan redan skrivit, vill man komma upp i dessa hastigheter så vet man vilka minnen som gäller, inte fan är det några XMS3 eller Vengeance....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Dominator GT har lägre latency.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Min åsikt är att så hög frekvens är precis lika onödigt som låg latens, om inte mer onödigt. Poängen är att ingen kör så hög hastighet på ett budgetminne, för man kommer ändå inte märka någon skillnad som vanlig dödlig. Vengeance är mer eller mindre XMS3 fast med en "cool" heatsink. Det är inga problem att dra ner spänningen på ett XMS3 till Vengeance nivåer. Själva serien designades ju med "gamers" i åtanke, vilket i den här branschen oftast betyder just med P12 i åtanke, vilket märks tydligast på just designen.

På vilket sätt är min åsikt P12? Har någon tappat kollen på definitionerna? Lika tragiskt som att alla blir kallade troll för vad man än säger, trots att ett internettroll faktiskt har en definition. Ditt uttalande låter snarare som du blev lite tjurig och kände dig träffad och kastar etiketter runt dig.

Din åsikt är P12 i den meningen att det var lite väl mycket gnäll alla WoW-P12:or. Det finns ju uppenbarligen en marknad för dessa minnen, även om det nu skulle vara enligt dig P12:or som köper dessa. Och onödiga är de inte då de tillskillnad från XMS3 får lov att använda Intels varumärkning för SB till minnena något som kan vara nog så viktigt för somliga.

Att minnena sen ser ut som någon Crysisinspirerat fjanteri är sin sak. Minnena fyller fortf. en funktion. Det finns fler folk än Sweclockare där ute och sen finns det säkerligen systembyggare som vill ha minnen som går i av Intels rekommenderade volt pga löjliga garantiklausuler.

Jag kan iofs hålla med dig om att 2000Mhz-modellen är rätt onödig. 1600Mhz-varianten är dock väldigt prisvärd mot XMS3, iaf i paket om 4x4GB (iaf sist jag kollade).

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Old KnotVillage:

Dominator GT har lägre latency.

Är dock dyrare, men ja, ska man ha minnesprestanda så är det ett vettigare val.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sovereign:

Vilken värdelös minnesserie. Vad fyller den för funktion som inte XMS3 fyller, då XMS3 klarar bättre eller lika bra latenser. Och vem köper budgetminnen när man är uppe i de frekvenserna?

En serie för P12orna helt enkelt.

Skrivet av Ozzed:

Där ser man. Ja då fattar inte jag heller vad man skall med vengeance till.

Skrivet av Sovereign:

Jo, det går vad jag vet.

Sen som sagt, är man en användare som använder 2000MHz använder man inte budgetminnen, om något använder man Dominator GT eller motsvarande från andra tillverkare. Man vill helt enkelt inte ha den latensen som medföljer billigare minnen.

Skrivet av Old KnotVillage:

Dominator GT har lägre latency.

Vengeance 1600MHz 1,5v visade sig klocka otroligt bra för de pengarna. Generellt OK klockning (inte N2 elite klockning men för gemene man).

Största anledningen att vilja ha låg latancy är att man får mer headroom på klockning om man ökar latancy. Generellt så kommer man längre med 1600MHz CL7 minnen @ CL9 än vad man gör med 1600MHz CL9 minnen. Exakt samma effekt kan man få från låg volt till högre volt. Så länge man inte bränner kretsen eller överhettar den får man generellt mer headroom på klockning ju mer spänning man ger, oavsett GPU, CPU eller minnen (tills poof eller värmeutvecklingen ger stopp). Med tanke på att man inte bör gå över 1,65v pga risken att bränna CPU'n så kan man inte göra så mycket mer på spänningen med 1,65 minnen. Med 1,5v har du 10% mer du kan kräma in innan CPU garantierna ryker.

2000MHz 1,5 bör kunna leverera riktigt nice @ 1,65v.

Vänta med "Dominator klockar bättre" tills klockresultat på dessa kommer.

Sedan får man ha i åtanke hur mycket prestanda man får för pengarna om man klockar. Om du inte sitter med värstingprocessorn av reätt stepping av en juste batch och samma med grafikkort, så lär du inte du behöva turbo-GTI-ninja överklockningsminnen.

Allt hamnar om balans, och jag ser en mycket stor potential för Vengeance 2000MHz minnena för vardags-hemmaklockare vilket majoriteten av klockarna ändå är. "Köpråd: Skall köpa en dator för XX-kr, skall klara CoD2, Crysis2 och kanske klocka lite med den". Skall den killen ha Dominator för 3000kr, Vengeance för 2000kr eller vanilla för 1500kr?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Kör 1866 1.6 med spec lateny, ställde upp dom till nästa steg som är 2133 med 1.65. Då blir det BSOD, borde dom inte klara det.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS