Kan inte utöka partition C och har knapert med utrymme kvar!

Permalänk

Kan inte utöka partition C och har knapert med utrymme kvar!

Hej Svéklockare!

Jag har problemet att inte kunna utöka C: partitionen där jag har Windows installerat (ofc ) Den är
på cirka 30Gb och pendlar nu mellan 0-1 Gb beroende på temporära filer m.m. Anledningen varför den blev full var för att, trots alla installationer på en annan partition, program insisterade att lägga sina "småfiler" på den, som savegames, diverse skit och annat :P.
Kan nu inte utöka partitionen utan endast krympa den, något som jag verkligen inte har behov till.
Hur ska jag bära mig åt för att undvika att omformatera hela hårddisken och sedan utöka den. Kan man utöka den på någon annan väg än diskhanteraren? Har testat ngt tredjepartsprogram för diskhatering men utan någon skillnad.

//Oskar

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Finns det fysiskt utrymme så använd diskpart (via kommandotolken). Funkar utmärkt förutsatt föregående mening och att det är OS i sign. Googla för instruktioner.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Du måste först krympa en annan partition (som ligger på samma disk) för att frigöra plats. Så att du sedan kan öka din C: partition.

Eller har jag missat något?

Visa signatur

Quad core @ 3,4 : Gtx-570 : Lian li PC-A05N (sämsta köp jag gjort)

Permalänk

Ok, tack! Ska testa det där med Diskpart, Chrille: Skulle sagt i tråden att jag hade testat det, dumt av mig.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Gparted live skiva bör funka, först krympa närmaste partion, sedan flytta den så det bildas utrymme direkt efter C: och sist öka storleken på C:

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tror att jag lider av samma problem, har tre partitioner på en WD green 2tb och kan inte öka partitionen som ligger i mitten för att allt ledigt utrymme ligger längst till höger på disken i diskhanteraren. Hur ska man gå tillväga för att utöka då? Hade disken varit dynamisk hade det inte varit några problem men nu vet jag inte vad jag ska göra. 107mb har försvunnit ifrån system partitionen(temporär lösning fram till inköp av ssd) så systeminformations gadgeten till skrivbordet ser inte så bra ut när alla andra diskarna har en massa nollor i storleken och system har en massa andra siffror.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Testade diskpart via CMD, kunde välja disk partition volym och så vidare men när jag skrev in "EXPAND" så stod det bara att det inte fanns uttrymme, trots att jag förminskat med flera gigabyte på mina andra partitioner. :/ säger jag bara

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Testade diskpart via CMD, kunde välja disk partition volym och så vidare men när jag skrev in "EXPAND" så stod det bara att det inte fanns uttrymme, trots att jag förminskat med flera gigabyte på mina andra partitioner. :/ säger jag bara

Testa MiniTool Partition Wisard Home Edition v5.2 väldigt lätt att förstå sig på o med bra gränssnitt, blev själv överraskad så bra det var

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du måste frigöra utrymme på rätt sida.

|Partition 1|Partition2|

Du måste alltså frigöra utrymme till vänster om P2 men till höger om P1 och sedan utöka P1 (C:\ i ditt fall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Testade diskpart via CMD, kunde välja disk partition volym och så vidare men när jag skrev in "EXPAND" så stod det bara att det inte fanns uttrymme, trots att jag förminskat med flera gigabyte på mina andra partitioner. :/ säger jag bara

Som föregående, har du krympt partition 2 så blir det såhär.

| Partition 1 | Partition 2 | Ledigt |

Du behöver då flytta partition 2

| Partition 1 | Ledigt | Partition 2 |

och sedan expanda.. klart!

Paragon Partition Manager 8.5 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Anledningen varför den blev full var för att, trots alla installationer på en annan partition, program insisterade att lägga sina "småfiler" på den, som savegames, diverse skit och annat :P.

Hmm, du kanske kan flytta så att mina dokument hamnar på en annan partition?
Se även till att flytta över swapdisken till en annan partition om du inte gjort det.
Krymp även ner storleken på reserverat utrymme för systemåterställning (eller stäng av det helt om du vågar) samt jag tror man kan disabla hibernation och spara utrymme på det viset.
Letar du runt lite, så har tex OCZ guider för hur man rensar Windows för att optimera dem för SSD bruk, och de kan nog ge bra tips som hjälper

Om att flytta partitionen: minns jag rätt brukar alla partitioner efter C: ligga i en utökad partition. Det kanske alltså inte räcker med att flytta partition 2 utan det kan även ligga ett "skal" runt partitionerna som också måste flyttas. Skitkass förklaring, men är du inne i tex Partition Manager så borde det framgå där. Det borde ligga som en "ram" runt alla partitionerna förutom den första. Även den ramen behöver flyttas.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tack för svaren, löjligt att jag inte tänkte på att flytta partitionerna! Blir att försöka det ni sagt, ska hålla utskick efter detta "skal" som du nämner,

EDIT: Partitioner nu om i MiniTool Partition Wizard, verkar fungera, Tack!
EDIT2: Tar en riktigt lång stund att "copying data", hoppas jag inte gjort något galet och att den kopierar data från mina andra partitioner till C: :S

//Oskar

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)