hur svårt..är det att montera Noctua NH-D14

Permalänk

hur svårt..är det att montera Noctua NH-D14

måste man plocka bort allt, mkort alla kablar,
om någon kanske har en bra förklaring. (i7 2600K)

behöver man fler fläktar i lådan Fractal Define XL (gtx590)
Medföljande fläktar 1st 140mm fram, 1st. 180mm topp, 1st. 140mm bak

ska börja googla info,
Speciellt om man ska klocka cpu`n

tack tack

Permalänk
Medlem

om define XL har ett hål bakom cpu socketen så kommer de gå fint, då måste man inte ta ur nåt alls (kan kanske ifs hjälpa att dra ur nån kabel eller sak beror på hur de ser ut it ditt chassi) jag drog inte ut nått när jag tryckte i min D14, bara tog bort båda sidorna på chassit å tryckte på allt som jag skulle ha, de va lite pilligt ifs men de va inte speciellt svårt tar kanske max 10 min eller nå sånt, de är inte just komplicerat

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Om du har FD XL är det lugna puckar att montera NH-D14. Det är egentligen bara att skruva fast de nya fästena bakom moderkortet och sedan skruva fast kylaren. Det går att göra efter allt är på plats i burken även om det är lite enklare att komma åt om moderkortet är löst. Det följer med en snitsig manual som säger det mesta om hur du ska göra.

Du måste inte ha fler fläktar, men det är en rejäl fördel att fylla alla fläktplatser och reglera fläktarna med en kontroller. Det blir rejält mycket tystare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanchrister:

måste man plocka bort allt, mkort alla kablar,
om någon kanske har en bra förklaring. (i7 2600K)

behöver man fler fläktar i lådan Fractal Define XL (gtx590)
Medföljande fläktar 1st 140mm fram, 1st. 180mm topp, 1st. 140mm bak

ska börja googla info,
Speciellt om man ska klocka cpu`n

tack tack

Har du ett fractal define xl så har du hål bakom moderkortet och behöver inte skruva bort något moderkort. Om du ska köra ett gtx590 behöver du nog lite mer kylning i din låda. Tycker inte fractals fläktar flyttar tillräckligt med luft.

Permalänk

Tack för svaren

Permalänk

Hej Igen,

lådan har nedan fläktar+platser. vad är bäst att göra med låd fläktarna, byta ut dom 3st till 3st bättre tex från Noctua,
eller behålla dom 3st + sätta i 1st 140 fram + 1st 140 sidan tex (har nollkoll på att flytta luft med fläktar i låda o värme)

Fractal Define XL
Medföljande fläktar 1st 140mm fram, 1st. 180mm topp, 1st. 140mm bak
Fläktplatser fram 2st 140mm, 1st. 120mm
Fläktplatser bak 1st 140mm
Fläktplatser sidan 1st 120/140mm
Fläktplatser topp 1st 180mm

tack om någon kan svara

Permalänk
Medlem

Scythe Slipstream 1600rpm kombinerat med fläktkontroller/motstånd ska funka bra har jag för mig

Att montera NH-D14 är väldigt lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Scythe Slipstream 1600rpm kombinerat med fläktkontroller/motstånd ska funka bra har jag för mig

Att montera NH-D14 är väldigt lätt

Slip Stream är det ultimata alternativet på en budget:
http://www.webhallen.com/hardvara/87245-scythe_slip_stream_ch...

De enda fläktarna jag vet som klår dem är Scythe Gentle Typhoon.

Permalänk

tack för svaren igen,

ska jag klämma in flera fläktar eller byta dom 3st befintliga ?
hur funkar tex Scythe Kaze Q 3.5" fläktkontroller, följer det med kablar till den som man kopplar mot fläktarna,
eller ska man koppla fläktarna mot den och sedan från kontrollern mot någonstans på mkortet

har tittat på, men vet inte vilka jag ska välja, byta ut eller sätta in extra
Scythe 120mm Slip Stream Fan, 1600rpm
Scythe Slip Stream 140mm (1700rpm) Bredd: 140 mm
Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanchrister:

tack för svaren igen,

ska jag klämma in flera fläktar eller byta dom 3st befintliga ?
hur funkar tex Scythe Kaze Q 3.5" fläktkontroller, följer det med kablar till den som man kopplar mot fläktarna,
eller ska man koppla fläktarna mot den och sedan från kontrollern mot någonstans på mkortet

har tittat på, men vet inte vilka jag ska välja, byta ut eller sätta in extra
Scythe 120mm Slip Stream Fan, 1600rpm
Scythe Slip Stream 140mm (1700rpm) Bredd: 140 mm
Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850rpm

Det följer med anslutningssladdar direkt till fläktarna. Notera däremot att det inte går att stänga av fläktarna helt med den kontrollern. Min favorit är Scythe Kaze Master Pro 5.25" där det finns plats för fler fläktar plus att det går att stänga av dem helt. Man får även se hur många RPM fläktarna kör på.

Slip Stream är som sagt väldigt bra när det kommer till billigare fläktar. Jag tycker personligen inte om 140mm fläktarna, men då har jag endast testat 800 RPM varianten och den kräver en hel del spänning för att ens starta. Gentle Typhoon är i mitt tycke betydligt mycket tystare samt blåser bättre, men då är de även en slant extra.