AMD släpper Catalyst 11.3 WHQL och 11.4 Preview

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Vad är det för spännande lagg ni pratar om?
Aldrig sett, har suttit med muspekaren där uppe och snurrat nu i 5minuter utan att märka något som är knas, hur får man fram detta?

Har du mer än 1 skärm ? Detta har vad jag läst mer tendens att komma fram med flera skärmar. Dock som ovan någon nämnde med skuggan så FIXADE den det i vissa tillfällen och börjar undra om det faktiskt är drivrutiner eller Windows Aero.

Har 3 skärmar stänger jag av skuggan försvinner lagget helt OM jag inte har något fönster i närheten så resize musen kommer fram. Då är lagget tillbaka. Värt att notera är att jag inte upplever det på min Linux Installation.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av widL:

TACK, det hjälpte! Tänk att det kan vara så enkelt. Jag har sökt runt en hel del på jakt efter en lösning på problemet, får jag fråga hur/var du hittade att man skulle stänga av skuggan? Det var iofs några veckor sedan jag googlade senast...

Kommer inte riktigt ihåg var jag snubblade över det, tror att det var i ett engelskspråkigt forum, i samband med ett catalystsläpp.
Det är bara att sprida tipset vidare, ibland känns det som om jag spammar vissa tips, vet inte hur många gånger man föreslagit att inte köra webbläsare, flash, mediaspelare eller något annat grafikaccelererat samtidigt som ett spel.

Skrivet av Dentoid:

hur tar jag bort den?

Edit: nvm, hitta var man gjorde det men har fortfarande lagget där

Jobbigt att det är i båda övre hörn när man kör två skärmar, har startmenyn på sidan (dold mellan skärmarna) så varje gång jag ska trycka (eller hoovra högt uppe) på start så börjar pekarn larva sig >.<

Trist att det inte löste sig.

Skrivet av Commander:

Har du mer än 1 skärm ? Detta har vad jag läst mer tendens att komma fram med flera skärmar. Dock som ovan någon nämnde med skuggan så FIXADE den det i vissa tillfällen och börjar undra om det faktiskt är drivrutiner eller Windows Aero.

Har 3 skärmar stänger jag av skuggan försvinner lagget helt OM jag inte har något fönster i närheten så resize musen kommer fram. Då är lagget tillbaka. Värt att notera är att jag inte upplever det på min Linux Installation.

Om det är Windows Aero borde man kunna kolla upp, har ni kvar laggen även i Vista/W7 Basic?
En sak till att testa, är om den finns kvar om ni stänger gadgetfältet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Vad är det för spännande lagg ni pratar om?
Aldrig sett, har suttit med muspekaren där uppe och snurrat nu i 5minuter utan att märka något som är knas, hur får man fram detta?

högst upp i höger hörn så blir det input lag . ( upplevs som input lag i alla fall )

Skrivet av Ratatosk:

Om det är Windows Aero borde man kunna kolla upp, har ni kvar laggen även i Vista/W7 Basic?
En sak till att testa, är om den finns kvar om ni stänger gadgetfältet.

när jag kör med classic tema så försvinner seget i hörnet.

tror knappast skulden ligger enbart på aero dock , eftersom det fungerar felfritt med lite äldre drivrutiner , om jag inte minns helt fel.

iofs kanske det inte är avaktiveringen av aero som löser det för mig , jag stänger ju av alla funktionerna när jag kör classic , inklusive mus-skugga.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Har du mer än 1 skärm ? Detta har vad jag läst mer tendens att komma fram med flera skärmar. Dock som ovan någon nämnde med skuggan så FIXADE den det i vissa tillfällen och börjar undra om det faktiskt är drivrutiner eller Windows Aero.

Har 3 skärmar stänger jag av skuggan försvinner lagget helt OM jag inte har något fönster i närheten så resize musen kommer fram. Då är lagget tillbaka. Värt att notera är att jag inte upplever det på min Linux Installation.

Yepp, sitter med 2st 23", inget lag. Konstigt detta, återkommer om jag lyckas få något lagg!

Permalänk
Medlem

sitter på gamla 5770 med 10.7 drivrutiner och funderar om det är värt... testade 10.9 men då segade bf:bc2 ner totalt... så inte brytt mig sen dess. värt eller ej?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pi:

sitter på gamla 5770 med 10.7 drivrutiner och funderar om det är värt... testade 10.9 men då segade bf:bc2 ner totalt... så inte brytt mig sen dess. värt eller ej?

Tveksamt. Jag brukar tänka "if it aint broken, don´t fix it" när det kommer till drivrutiner för grafikkortet. Så länge man inte ska få en massiv skjuts i ett spel man spelar ofta eller får en lösning på en bugg man stört sig på så brukar jag skita i det. Jag har testat ett gäng drivrutiner den senaste tiden, men trillat tillbaks på 10.10 då den funkar bäst för mig. I mitt fall så har jag ju först dubbla grafikkort, sen även 3 skärmar... dessutom kort från 5xxx-serien. Så det är så mycket som kan fela för mig med nyare drivrutiner

11.3 verkade dock funka ganska så bra... tills dess jag började ställa in profiler med mina 3 skärmar. Skärmar som svartnade helt och explorer som hängde sig, samt blinkande skärmar. Nä 10.10 är "min" drivrutin...

Permalänk
Medlem

eller nu är de denna senaste:

ATI Catalyst Application Profiles 11.3 CAP1 3/31/2011

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Tveksamt. Jag brukar tänka "if it aint broken, don´t fix it" när det kommer till drivrutiner för grafikkortet. Så länge man inte ska få en massiv skjuts i ett spel man spelar ofta eller får en lösning på en bugg man stört sig på så brukar jag skita i det. Jag har testat ett gäng drivrutiner den senaste tiden, men trillat tillbaks på 10.10 då den funkar bäst för mig. I mitt fall så har jag ju först dubbla grafikkort, sen även 3 skärmar... dessutom kort från 5xxx-serien. Så det är så mycket som kan fela för mig med nyare drivrutiner

11.3 verkade dock funka ganska så bra... tills dess jag började ställa in profiler med mina 3 skärmar. Skärmar som svartnade helt och explorer som hängde sig, samt blinkande skärmar. Nä 10.10 är "min" drivrutin...

ska testa 10.10 nu och med senaste ATI Catalyst Application Profiles 11.3 CAP1

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Blev lite förvånad att det var steam som tog upp en ruta idag när jag startade att en ny grafikdrivrutin fanns. Sen fixade den nerladdningen och installationen utan problem. Trodde inte steam kunde göra det, men tydligen ^^
Hände det bara för mig eller?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

Testade 11,4 Det var ingen höjdare allt bara försvann!

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Medlem

Så dessa drivrutiner är varken bra för 5850 eller 5770 i single / crossfire

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |