Permalänk
Medlem

speedstep/volt

Hej, jag har nyligt gjort en mindre klockning av datorn och har lite frågor angående speedstep och spänning till processorn eftersom jag är ganska ny när det gäller överklockning.

Som det är just nu så har jag bara klockat min i7-930 till 3,5GHz och den går nu stabilt på 1,1125volt.
Jag har lämnat speedstep på eftersom jag vill att den ska hålla nere tempen osv då det är ganska varmt inne på rummet samt att sommarn snart kommer. Då jag kollar i cpu-z så med 22x multiplier (turbomode) så ligger volten på 1,104 - 1,1125volt. Men då multipliern går ner på 12x så sjunker bara volten till omkring 1,096v vilket jag tycker är en ganska liten skillnad jämnt emot hur mycket den sjunker då processorn går i orginal farten med volt inställningar på auto.

Är detta normalt eller??

Update: Jag har ytteligare en fråga. Just nu så har jag aktiverat LLC på min clockning för jag läste att detta skulle öka stabiliteten på överklockningen. Men efter ytterligare forskning har jag sett att LLC kan orsaka farliga spännings toppar vid förändringar i belastning. Många säger att det inte är någon fara så länge man inte är nära processorns maxgräns.

vad ska man tro på? köra med LLC eller utan?

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

bump

Visa signatur

dIZT_90