Permalänk
Medlem

CPU visar 128c

Någon som har en aning om varför CPU visar 128 grader?
Core 0-3 verkar funka som de ska.
Kylaren är en Scythe Mugen 2.

Permalänk

testa med nåt annat program ?
Lavalyst Everest kanske.

Kan du inte kalibrera om sensorerna.

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk

Coretemp visar ju 30c...

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Hedersmedlem

Speedfan är ute och cyklar, ignorera det.

Permalänk
Avstängd

speedfan = fail kör med realtemp, hwmonitor för riktiga temps

Permalänk
Medlem

Speedfan visade -126 grader för mig en gång, det är rätt bra för luftkylning...........

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Speedfan är tyvärr värdelöst kommer ihågh precis när jag började testa sådanna program, men kan säga dig att hade din dator vart så varm hade du nog inte suttit vid den ;D eller klart du hade kunnat men tror det hade bränts ganska fort. då dom felsta standarderna på Tempraturen är 62 - 72C som varmast

Permalänk
Medlem

Känns som mina sensorer visar lite fel också Vanlig Corsair A50 kylare på en AMD 7750 prolle. Lätt klockad till 3.01Ghz.

Vissa dagar kan den vara nere på ca 15c. Är väl kanske 21-22c i rummet just nu.

Nån annan som får så här lågt på luft?

Sen vet nån vad Tmpin0 och tmpin1 är för nått? Står 48 resp 43c på dom.

Permalänk
Skrivet av fimp3n:

Känns som mina sensorer visar lite fel också Vanlig Corsair A50 kylare på en AMD 7750 prolle. Lätt klockad till 3.01Ghz.

Vissa dagar kan den vara nere på ca 15c. Är väl kanske 21-22c i rummet just nu.

Nån annan som får så här lågt på luft?

Sen vet nån vad Tmpin0 och tmpin1 är för nått? Står 48 resp 43c på dom.

Är det inte vissa AMD som visar temp "man ska ta med en nypa salt" - som sweclockers säger!

För övrigt: stoppa in ett finger och känn efter är det 30 grader eller 130 så lär trådskaparen känna viss skillnad!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Lita inte en sekund på SpeedFan, använd istället CoreTemp, RalTemp eller AIDA64. Laddade prcis ner SpeedFan och mycket riktigt i linje med vad folk skrivit här och och jag kommer ihåg sen förut när jag hade det så visade det fel. Jag hade två CPU temps, en låg på ganska troliga 44 grader men den andra låg på -60 vilket jag har ganska svårt att tro.

Så använd inte SpeedFan.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Speedfan borde banlysas, eller så får programmakaren göra programmet dugligt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Yes ok. Var bara tvungen att prova speedfan. På förra datorn brukade den visa mellan 10-15 grader på processorn(q6600)

Permalänk

Lånar tråden lite, har testat coretemp, speedfan, everest och HWMonitor. Alla program visar ca 18°C med 40% fläkthastighet och ca 13°C med 100%. Jag kör 1055t med h70, men det kan omöjligt stämma med tanke på att det är ungefär 22grader i rummet. Är det fel på sensorn eller kan man testa något annat program?

Permalänk
Medlem

Tycker mest det verkar som att speedfan "bakar ihop" värdena...
Core0-3 hos coretemp: 33+34+31+33 = 131
CPU hos Speedfan: 128

Permalänk
Medlem
Skrivet av cykelfarfar:

Lånar tråden lite, har testat coretemp, speedfan, everest och HWMonitor. Alla program visar ca 18°C med 40% fläkthastighet och ca 13°C med 100%. Jag kör 1055t med h70, men det kan omöjligt stämma med tanke på att det är ungefär 22grader i rummet. Är det fel på sensorn eller kan man testa något annat program?

Som du säger det stämmer inte, ibland så hjälper en bios uppdatering att få rätt temp värden

Visa signatur

Acer Predator Helios 300