Permalänk

Hur hög temp klarar min dator

Hej!
Har köpt en manuell fläktkontroller för att kunna ställa ner fläktarna vid tex film.
Hur hög temp vågar man ha för mina spec?
Vad händer om något får för hög temp?

Spec:
AMD Athlon II X4 630 AM3
Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB CL5
Corsair VX 550W PSU
Gigabyte GA-MA770-UD3, Socket-AM2+/AM3
XFX Radeon HD 5750 512MB GDDR5

Permalänk
Medlem

Hur hög temp vågar man ha för mina spec?

CPU - Max 70°C på en AMD Athlon II X4 630 AM3, oklockad bör du inte komma nära det...
GPU - Håll dig under 70-80°C helst, dem pallar mycket mer men är inget att rekommendera.

Vad händer om något får för hög temp?

Det första du märker är artifakter, förlorad prestanda och Stabilitetsproblem. Sen kommer Frysningar och Oväntade krasher, BSOD's... Går det riktigt dåligt kan dina komponenter ta skada eller i värsta fall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Chricke46:

Hur hög temp vågar man ha för mina spec?

CPU - Max 70°C på en AMD Athlon II X4 630 AM3, oklockad bör du inte komma nära det...
GPU - Håll dig under 70-80°C helst, dem pallar mycket mer men är inget att rekommendera.

Vad händer om något får för hög temp?

Det första du märker är artifakter, förlorad prestanda och Stabilitetsproblem. Sen kommer Frysningar och Oväntade krasher, BSOD's... Går det riktigt dåligt kan dina komponenter ta skada eller i värsta fall gå sönder.

Det är med andra ord ganska lugnt att testa sig fram, nu ligger temps runt 30....

Permalänk
Medlem

Du påverkar chassi fläktarna med kontrollen. Har du för dåligt flöde i chassit kommer de andra fläkrarna jobba mer och kompensera. Om du nu ställer alla chassi fläktar till sin lägsta nivå så kommer du inte förstöra något. Det kommer gå långsamt allt eftersom temperaturen stiger i ditt chassi. Så om jag var du skulle jag sätta fläktarna till low och se om CPU/GPU varvar upp något och kolla på temps/RPMs. Det kommer vara en långsam process.