i5-2500k + stockkylare: misslyckades jag med cpufläkten? :(

Permalänk
Medlem

i5-2500k + stockkylare: misslyckades jag med cpufläkten? :(

Jag satte ihop en dator igår, och det var bara andra gången jag "flyger solo" så jag är mao en nybörjare. Jag har fått allt på plats nu, men när jag startar datorn och hoppar in i BIOS så ser jag att CPU:n är på 60 grader direkt (första gången jag startar den) så jag anar oråd och stänger av den efter bara en minut eftersom tempen fortsätter klättra någon grad..

Jag hade kollat ett flertal klipp på youtube hur man monterar stockkylaren och kände mig inte 1000% säker på att jag fick till det när jag väl monterade, men eftersom fläkten inte gick att rubba så hoppades jag att det gick rätt till ändå. Det som hände var att bara 2 av 4 "fästpunkter" klickade till och gick ner i hålen i moderkortet som jag hade förväntat mig. Det gick inte att se med ögat att något var fel, det var bara ljudet och känslan.. Två andra gick liksom inte att trycka ner på samma sätt... Jag hoppades att de helt enkelt bara slank ner lättare. Det klickade liksom inte till när jag tryckte nedåt på dem.

Vad gör jag? Antar att CPU:n ska ligga under 40 grader vid låg belastning i alla fall. Kan jag lossa fläkten och testa igen eller har jag haft sönder den nu? Är ny fläkt lösningen? Vad gör jag? Hjälp.

Bild på bios: http://img851.imageshack.us/i/bild1lg.jpg/

Hårdvara:

ASUS P8P67 B3
Corsair PowerSupply (PSU) CX 600W
Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x4GB)
Fractal Design Define R3
Intel Core i5-2500K 3,3GHz / 6MB / Socket 1155 (Boxed)
Samsung Intern SATA DVD±RW 22x - Svart (Dual-Layer) (SH-S223C)
2 st Seagate Barracuda 7200.12 1TB (Cache 32 MB / 7200RPM / SATA II)

Permalänk
Medlem

Ta loss kylaren och sätt fast den igen. Alla 4 måste klicka.

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av chazzi:

Ta loss kylaren och sätt fast den igen. Alla 4 måste klicka.

Det är inget som "förbrukas"/skadas när man monterar och misslyckas?

Permalänk
Medlem

Lossa kylaren och försök igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Lossa kylaren och försök igen.

Sjukt snabba svar. Det uppskattas. Har lossat kylaren nu och satt dit den igen. På undersidan sitter nu piggarna jämnare, även om jag även denna gång tyckte att det bara var 2 som man kunde trycka ner "långt" och klickade som jag förväntat mig.

Då testar vi och bootar upp igen då...

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda vettiga sättet är att montera utanför lådan, med moderkortet på ett fast underlag. I lådan kommer alltid kretskortet flexa och göra det mycket svårare att fästa kylaren.

Alla måste klicka, annars riskerar du att kylaren lossnar efter ett tag, med tråkiga följder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det enda vettiga sättet är att montera utanför lådan, med moderkortet på ett fast underlag. I lådan kommer alltid kretskortet flexa och göra det mycket svårare att fästa kylaren.

Alla måste klicka, annars riskerar du att kylaren lossnar efter ett tag, med tråkiga följder.

Nu ser piggarna under moderkortet mkt bättre ut, men tempen gick ändå upp till 56 grader efter ett tag. Vad fan! Det går liksom inte att trycka hårdare känns det som, och hur ska det då kunna klicka... Ja la moderkortet på påsen på en bordstablett, var det för mjukt då?

Så här ser piggarna ut på undersidan, hur ska de se ut?

http://img843.imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img...

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser rätt ut. Tänk dock på att du inte kan återanvända kylpastan om du tar loss och sätter på igen, då kommer du få högre temperaturer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det ser rätt ut. Tänk dock på att du inte kan återanvända kylpastan om du tar loss och sätter på igen, då kommer du få högre temperaturer.

Jag bytte inte kylpastan, men kan verkligen det bara skilja typ 5-6 grader på en kylare som är lossad och en rätt monterad fast med återanvänd kylpasta?

Fan, det här känns inge bra. Ingen risk att man skadar processorn genom att hålla på så här? Kan man ta bort kylpastan utan att demontera processorn?

Permalänk
Medlem

I och med att det har kommit luftfickor i kylpastan så är inte lika mycket kontakt med processorn vilket försämrar kylförmågan, kolla FAQ:n om kylpasta om du vill veta mer. Angående att ta bort kylpastan så ja, du kan låta processorn sitta i, bara att rengöra med kemiskt ren bensin/aceton/whatever. Nej din processor tar inte stryk utav att du monterar om kylaren, snarare att den skulle ta stryk om kylaren är felmonterad och sedan pressas för hårt, men du behöver inte vara orolig i ditt fall.
Ny pasta + montera kylaren rätt utanför chassit = great success!
Lycka till : )

Permalänk
Hedersmedlem

Det kommer in luft emellan, speciellt om du använder den sega varianten som följer med original. 5-6C kan det skilja utan vidare och ännu mer. Luft leder värme väldigt dåligt.

Du rengör bara toppen på CPUn där den sitter i sin sockel, rengör kylaren och sedan en lagom dutt i mitten på CPUn (1 kokt riskorn tycker jag är lagom). Lägg på kylaren och se till att när den väl har kontakt med CPUn så får du inte släppa upp igen, då kommer det in luft in pastan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

I och med att det har kommit luftfickor i kylpastan så är inte lika mycket kontakt med processorn vilket försämrar kylförmågan, kolla FAQ:n om kylpasta om du vill veta mer. Angående att ta bort kylpastan så ja, du kan låta processorn sitta i, bara att rengöra med kemiskt ren bensin/aceton/whatever. Nej din processor tar inte stryk utav att du monterar om kylaren, snarare att den skulle ta stryk om kylaren är felmonterad och sedan pressas för hårt, men du behöver inte vara orolig i ditt fall.
Ny pasta + montera kylaren rätt utanför chassit = great success!
Lycka till : )

Shit. Jag som höll på i 40 timmar med att sätta rätt sladd på rätt plats...

Ska jag göra det enkelt (?) för mig och byta kylare nu när jag ändå måste till webhallen och köpa kylpasta? Finns det ngn bra kylare som inte lever om för mycket och som är enklare att montera?

Permalänk
Skrivet av froglegs:

Jag bytte inte kylpastan, men kan verkligen det bara skilja typ 5-6 grader på en kylare som är lossad och en rätt monterad fast med återanvänd kylpasta?

Fan, det här känns inge bra. Ingen risk att man skadar processorn genom att hålla på så här? Kan man ta bort kylpastan utan att demontera processorn?

Du kan låga prollen vara kvar, rengör bara ovansidan på prollen och på fläkten. Applicera ny kylpasta och sätt dit kylaren.

Skrivet av froglegs:

Shit. Jag som höll på i 40 timmar med att sätta rätt sladd på rätt plats...

Ska jag göra det enkelt (?) för mig och byta kylare nu när jag ändå måste till webhallen och köpa kylpasta? Finns det ngn bra kylare som inte lever om för mycket och som är enklare att montera?

En bra idé att köpa ny fläkt. Stockfläktarna/stockkylaren låter förjävligt imo. Dessutom får du bättre temp med en annan kylare än stock.

Permalänk
Medlem

*edit* jag svarar för långsamt, så jag formulerar om mig nu när det kommit in nåra inlägg

Håller med om att det är en god idé att fixa en ny kylare, för lägre temps, lägre volym och som gör det tokenkelt att klocka upp en smula.

Frågan är vilken. Cooler master hyper 212+ är billig och bra men inte perfekt: fläkten måste kontrolleras ner på rätt låga varv för att vara tyst, och den är IMHO inte direkt jättelätt att montera. (inte för mig som oxå har tummen mitt i handen) Det var lite bökigt att få till skruvarna på ena sidan, samtidigt som man skulle hålla plattan på plats på andra sidan, och man fick tricka lite med att få den där övre plattan rätt. Men läser man instruktionerna noga och är tålmodig så är den riktigt bra när den väl är på plats!

För avtvättning rekommenderar jag arcticlean. Säkert inte mest prisvärd, men mycket effektiv och byggd för syftet. Ingen risk att man råkar köpa på sig nån olämplig produkt som nån aceton med olja i tex

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

bara att rengöra med kemiskt ren bensin/aceton/whatever.

Använd absolut inte aceton med olja.

Sen på kylaren ska alla fästena vara vridna i motsatt riktning från pilarna.

Fast du kan strunta i kylpastan och köpa en riktig kylare istället: http://www.webhallen.com/hardvara/102336-cooler_master_cpu-ky...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem

Höll du på med en sladd i 40 timmar kanske du inte ska köpa en annan kylare som oftast kräver betydligt mer arbete än de 4 "klicken". Risken är kanske att du blir sittande till sommaren.

Gör du det ändå så läs på ordentligt så den blir rätt monterad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5600X | Palit GameRock 2080 | 32GB ram | CoolerMaster NR200P | Sabrent M.2 NVME SSD Gen4 | Windows 11 Pro 64-bit | Dell S2721DGFA 27" 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen storebrodern till denna processor men den ligger på 40 grader med en CNPS 10X quiet, så de är rätt varma.
Men så länge inte processorn överstiger tror det var 72,4 grader så skall det vara lugnt.

Men som andra har sagt så är en eftermarknadskylare bättre än originalet.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem

rikke/mfm: den kylaren ni länkar till passar ju inte lga 1155.. Något annat tips på bra kylare som är lättmonterad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av froglegs:

rikke/mfm: den kylaren ni länkar till passar ju inte lga 1155.. Något annat tips på bra kylare som är lättmonterad?

Jorå, den passar! 1156 och 1155 är tacksamt nog helt kompatibla med varandra.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Jag har visserligen storebrodern till denna processor men den ligger på 40 grader med en CNPS 10X quiet, så de är rätt varma.
Men så länge inte processorn överstiger tror det var 72,4 grader så skall det vara lugnt.

Men som andra har sagt så är en eftermarknadskylare bättre än originalet.

-------------------------------------------------------------------
Jag kör en Flex av samma sort som du med en 120mm noctua på, går runt 37-40 i idle och runt 55-60 om jag plågar den, jag är tacksam att jag köpte en sådan efter att ha sett den fjuttiga fläkt som medföljer i5 1155 serien, första gången jag öppnade en cpu från 1155 så trodde jag att jag fått fel fläkt med till den för den ser ut som en fläkt till en celeronprolle ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

*edit* jag svarar för långsamt, så jag formulerar om mig nu när det kommit in nåra inlägg

Håller med om att det är en god idé att fixa en ny kylare, för lägre temps, lägre volym och som gör det tokenkelt att klocka upp en smula.

Frågan är vilken. Cooler master hyper 212+ är billig och bra men inte perfekt: fläkten måste kontrolleras ner på rätt låga varv för att vara tyst, och den är IMHO inte direkt jättelätt att montera. (inte för mig som oxå har tummen mitt i handen) Det var lite bökigt att få till skruvarna på ena sidan, samtidigt som man skulle hålla plattan på plats på andra sidan, och man fick tricka lite med att få den där övre plattan rätt. Men läser man instruktionerna noga och är tålmodig så är den riktigt bra när den väl är på plats!

För avtvättning rekommenderar jag arcticlean. Säkert inte mest prisvärd, men mycket effektiv och byggd för syftet. Ingen risk att man råkar köpa på sig nån olämplig produkt som nån aceton med olja i tex

Vet inte hur pass känsliga nyare CPU'er är, men jag har aldrig upplevt tråkiga efterföljder av att inte kleta på ny pasta när jag bara plockar bort / monterar kylaren på cpu. Dock ska det tilläggas att jag aldrig någonsin skulle använda den värdelösa orginal pastan som följer med stock-kylare.

För avtvättning om det nu skulle behövas så funkar t-röd, sätt dig ner och ta en shot först så stillar det nerverna tills du ska montera kylaren Och för alla som rekommenderar dig att köpa ny kylare så förstår jag inte riktigt, problemet är väl monteringen i första hand? Det lär inte lösa sig bättre med en mer avancerad kyl-annordning...

Visa signatur

Kan de där me data vet du Åke... "Ja jag förstår inte, mer eller mindre kinesiska för mig" -

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3r0x^:

Vet inte hur pass känsliga nyare CPU'er är, men jag har aldrig upplevt tråkiga efterföljder av att inte kleta på ny pasta när jag bara plockar bort / monterar kylaren på cpu. Dock ska det tilläggas att jag aldrig någonsin skulle använda den värdelösa orginal pastan som följer med stock-kylare.

För avtvättning om det nu skulle behövas så funkar t-röd, sätt dig ner och ta en shot först så stillar det nerverna tills du ska montera kylaren Och för alla som rekommenderar dig att köpa ny kylare så förstår jag inte riktigt, problemet är väl monteringen i första hand? Det lär inte lösa sig bättre med en mer avancerad kyl-annordning...

En eftermarknadskylare gör så att prollen går svalare och har oftast en bättre fästanordning för kylaren än vad originalet har.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3r0x^:

Vet inte hur pass känsliga nyare CPU'er är, men jag har aldrig upplevt tråkiga efterföljder av att inte kleta på ny pasta när jag bara plockar bort / monterar kylaren på cpu. Dock ska det tilläggas att jag aldrig någonsin skulle använda den värdelösa orginal pastan som följer med stock-kylare.

För avtvättning om det nu skulle behövas så funkar t-röd, sätt dig ner och ta en shot först så stillar det nerverna tills du ska montera kylaren Och för alla som rekommenderar dig att köpa ny kylare så förstår jag inte riktigt, problemet är väl monteringen i första hand? Det lär inte lösa sig bättre med en mer avancerad kyl-annordning...

Om vi säger så här då.. Kan det vara ngt annat än pastan som är felet om fläkten sitter korekt? Dvs att cpu-temp redan i bios är 56 grader ca?

Vad använder man för att torka bort den gamla pastan? Dvs vad applicerar jag tex t-röd på?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av froglegs:

Om vi säger så här då.. Kan det vara ngt annat än pastan som är felet om fläkten sitter korekt? Dvs att cpu-temp redan i bios är 56 grader ca?

Vad använder man för att torka bort den gamla pastan? Dvs vad applicerar jag tex t-röd på?

Vad som helst som inte luddar eller släpper fibrer som kan fastna på ytan. Gammal tygtrasa, torky, kaffefilter fungerar bra. Jag använder själv alltid torky först och avslutar med bomullspinnar. Som rengöringsmedel alltid isopropanol, men det fungerar med annat som kemiskt ren bensin eller rödsprit. Aceton undviker jag eftersom det angriper plaster och kretskort, om man skulle råka spilla.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

i bios säger min dator idle 40 grader, sen i windows med realtemp säger den 30 vad ska man lita på egentligen

Permalänk
Hedersmedlem

BIOS är högst troligt mer exakt eftersom det är specifikt till moderkortet, medan generell mjukvara ofta inte är anpassad exakt till moderkortets sensorer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Update: Jag lossade fläkten en gång och fick bara ner tempen marginellt.. Jag hade dock läst här och där att tempen i BIOS och i OS kunde skilja sig rejält, så jag tänkte att jag installerar W7 och mäter innan jag börjar byta fläkt eller mecka med kylpasta.

Enligt RealTemp så ligger jag på mellan 30-36 grader i W7 när ja idlar..

Törs man slappna av nu?

Permalänk

Ja det kan du. Skulle dock föreslå att du ändå införskaffar en aftermarket fläkt.

Visa signatur

i7 860 @ 4 GHz | Corsair H70 | Corsair AX850 | Corsair Dominator 4GB 1600Mhz | ASUS P7P55D-E PRO | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC 2-way SLI | 128 GB KINGSTON SNV425S2 | 2 x 500GB Western Digital. | Fractal Define XL