Permalänk

Överklocka 2500k

Hej hopp,

Till skillnad från er lata bidragssnyltare gjorde jag högskoleprovet idag så nu är jag trött, och orkar inte kolla upp hur detta jox går till. Det första var ett skämt, bli inte våldsamma.

Jag tänkte egentligen bara fråga om mina grejor verkar vara bra inställda. Har hårdvara á la;
Intel 2500K
Asus P8P67 Deluxe
8GB Corsair 1600MHz @ ? DRAM Frequency: 800Mhz enligt CPU-Z, = vad i verkligheten?

Jag kör processorn på 4,7 at the moment, med maximala volten under IBT = 1.352v. Är detta okidoki? Högt/lågt förhållandelsevis? Går säkerligen att trimma ner lite, icke orkat testa, men så länge. Temperaturen ligger som högst på ~70° celcius i IBT och runt 45 när jag spelar.
I idle ligger den på 1600MHz, 0.984v. Också bra? Knappa 30°C.

Här är en bild med lite mer informazion:
http://img858.imageshack.us/i/verklock.png/

Standard för minnen är 1.65v, dock hört att detta inte är bra så jag drog ner det lite. Ser det okej ut som det är?

Tackar på förhand,
J

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av the_man550:

Hej hopp,

Till skillnad från er lata bidragssnyltare gjorde jag högskoleprovet idag så nu är jag trött, och orkar inte kolla upp hur detta jox går till. Det första var ett skämt, bli inte våldsamma.

Jag tänkte egentligen bara fråga om mina grejor verkar vara bra inställda. Har hårdvara á la;
Intel 2500K
Asus P8P67 Deluxe
8GB Corsair 1600MHz @ ? DRAM Frequency: 800Mhz enligt CPU-Z, = vad i verkligheten?

Jag kör processorn på 4,7 at the moment, med maximala volten under IBT = 1.352v. Är detta okidoki? Högt/lågt förhållandelsevis? Går säkerligen att trimma ner lite, icke orkat testa, men så länge. Temperaturen ligger som högst på ~70° celcius i IBT och runt 45 när jag spelar.
I idle ligger den på 1600MHz, 0.984v. Också bra? Knappa 30°C.

Här är en bild med lite mer informazion:
http://img858.imageshack.us/i/verklock.png/

Standard för minnen är 1.65v, dock hört att detta inte är bra så jag drog ner det lite. Ser det okej ut som det är?

Tackar på förhand,
J

Ser alldeles utmärkt ut. lite förvånad att du fått till en stabil klock på så låg Vcore dock i jämförelse med mig som måste lägga visserligen i5 760 i 1.36vcore för å få till 4ghz men anyhow. du har inga problem med tempsen och att dra ner spänningen på ramen är väl inte heller det fel vid 24/7 bruk. så keep up the good work soldier!

Permalänk
Skrivet av Dougielol:

Ser alldeles utmärkt ut. lite förvånad att du fått till en stabil klock på så låg Vcore dock i jämförelse med mig som måste lägga visserligen i5 760 i 1.36vcore för å få till 4ghz men anyhow. du har inga problem med tempsen och att dra ner spänningen på ramen är väl inte heller det fel vid 24/7 bruk. så keep up the good work soldier!

Sir yes sir!
Tack för svar

Jag får erkänna att jag var lite, för att låna från norskan, "glad" i skallen som sa såpass låga volt, jag hade inte gjort ordentlig stresstestning. Det blev instabilt efter en stunds spelande. Jag körde nu upp den i 4,75 cirkus, och körde 10 pass IBT på "high". Detta gick igenom finfint, maximum temp på 71° och volten som högst 1.352v.

Skall köra igenom lika många på "very high" nu, och se om det funkar lika väl. Gör det det så anser jag den stabil tills motsatsen bevisas.

/Överklocknings-blogg inleds

EDIT: Gick igenom finfint.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Skrivet av the_man550:

Sir yes sir!
Tack för svar

Jag får erkänna att jag var lite, för att låna från norskan, "glad" i skallen som sa såpass låga volt, jag hade inte gjort ordentlig stresstestning. Det blev instabilt efter en stunds spelande. Jag körde nu upp den i 4,75 cirkus, och körde 10 pass IBT på "high". Detta gick igenom finfint, maximum temp på 71° och volten som högst 1.352v.

Skall köra igenom lika många på "very high" nu, och se om det funkar lika väl. Gör det det så anser jag den stabil tills motsatsen bevisas.

/Överklocknings-blogg inleds

EDIT: Gick igenom finfint.

härligt, jag får error i mina kärnor om jag trycker på mer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dougielol:

härligt, jag får error i mina kärnor om jag trycker på mer

Du har ju en i5 760 enligt sign, eller är jag fel ute?

Permalänk
Skrivet av goldengaming:

Du har ju en i5 760 enligt sign, eller är jag fel ute?

korrekt men ändå vill trycka på mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dougielol:

korrekt men ändå vill trycka på mer

Stor skillnad på 2500K (Sandybridge 32nm) och i5 760 (Lynnfield 45nm). 4,2GHz på en i5 760 är riktigt bra och högre kan du nog inte komma.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Min tråd

Någon som kan ge ett riktmärke på vad 102x47 kan gå på i voltvägar? Ska väl leta upp det lägsta jag kan men ett riktmärke förenklar saker så att säga.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Stor skillnad på 2500K (Sandybridge 32nm) och i5 760 (Lynnfield 45nm). 4,2GHz på en i5 760 är riktigt bra och högre kan du nog inte komma.

mjo men vore ju kul å pressa 4.5

Skrivet av the_man550:

Min tråd

Någon som kan ge ett riktmärke på vad 102x47 kan gå på i voltvägar? Ska väl leta upp det lägsta jag kan men ett riktmärke förenklar saker så att säga.

Sorry pal bara å testa sig fram med volten

Permalänk
Medlem

Sitter på väldigt likt dina inställningar. 47x100, 2500k, p8p67.

Det som stör mig lite är att jag kan ju ta en screenshot där jag kör prime95 för fulla muggar och har en vcore på 1.328. Grejen är ju den att tack vare offset mode kan denna komma upp mot 1.386 i maxvolt. Inte så att den verkligen körs i i sådan spänning men volten spikar där. Framförallt när den byter upp o ner från turbo vid spelande.

Vad jag märkte med BLCK var att det för mig verkade riktigt lovande från början, men långa stunder i prime95 så blir det fel medans det annars har visat sig relativt snabbt om volten var tillräckligt hög eller multiplier för hög o så. Men din kanske inte är så.

Permalänk
Skrivet av Dougielol:

Sorry pal

Ingen fara

Skrivet av grantopp:

Sitter på väldigt likt dina inställningar. 47x100, 2500k, p8p67.

Det som stör mig lite är att jag kan ju ta en screenshot där jag kör prime95 för fulla muggar och har en vcore på 1.328. Grejen är ju den att tack vare offset mode kan denna komma upp mot 1.386 i maxvolt. Inte så att den verkligen körs i i sådan spänning men volten spikar där. Framförallt när den byter upp o ner från turbo vid spelande.

Vad jag märkte med BLCK var att det för mig verkade riktigt lovande från början, men långa stunder i prime95 så blir det fel medans det annars har visat sig relativt snabbt om volten var tillräckligt hög eller multiplier för hög o så. Men din kanske inte är så.

Jo, jag stör mig också på detta. Jag har starkt för mig att jag såg något ställe där man kunde ställa in hur långt upp/ner den fick gå i idle och turbo i förhållande till den volt man sätter, men poff väck. Något sådant vore ju guld värt.

BLCK vet jag inte hur man klockar riktigt... När jag använde AutoTune så satte den BLCK på 103MHz, men jag verkar inte få den stabil på 102 ens om jag försöker nu. Men då har jag ju ingen aning om vilka spänningar som styr eller nåt.

Körde igenom 15 rundor på Vhigh nu, 101.1x47 med 1.255 inställt = 1.320v som högst i IBT. Maxtemp 69°. Nöjer mig här så länge och joxar lite med grafikkortet istället.
Och startup-tiden, tar en sjuhelvetes tid att starta datorn... massa ASUS program som segar ner det tror jag.

EDIT: Vad i fanken.. lite spasmiska rörelser med musen (blueb0x) på skrivbordet fick upp volten i nästan 1.4. Så kan man ju inte ha det... Hur fixar man detta? Jag vill ju gärna ha lite strömsparfunktioner ändå.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Alltså du kan ju sätta en fast vcore i bios. Nu har du offset mode och det kan du också ändra i bios (eller AI suite II i windows), och det är alltså hur mycket den tillåter volten att förändras ifrån ursprungsläget. Dock påverkas detta av din inställning på load line calibration och 0.06v offset är i praktiken mycket mer om du har denna inställningen på något annat regular. Helt ärligt talat blir jag inte riktigt klok hur den räknar ut offset men högre värde är ju iaf mer.. För att göra detta ännu mer komplicerat finns ytterligare en inställning för hur mycket extra volt som får tillskjutas då processorn sätter igång turbo. Den finns i en annan meny än vcore som jag inte minns vad den heter..

Iaf kan du ställa in din CPU så att du har en fast vcore hela tiden i bios om du vill. Stäng av offset mode bara. Det kan hjälpa en del om du stör dig. Jag gillar möjligheten att kunna ha lägre volt då CPUn inte används fullt ut men det har ju en del nackdelar.

Permalänk
Skrivet av grantopp:

Alltså du kan ju sätta en fast vcore i bios. Nu har du offset mode och det kan du också ändra i bios (eller AI suite II i windows), och det är alltså hur mycket den tillåter volten att förändras ifrån ursprungsläget. Dock påverkas detta av din inställning på load line calibration och 0.06v offset är i praktiken mycket mer om du har denna inställningen på något annat regular. Helt ärligt talat blir jag inte riktigt klok hur den räknar ut offset men högre värde är ju iaf mer.. För att göra detta ännu mer komplicerat finns ytterligare en inställning för hur mycket extra volt som får tillskjutas då processorn sätter igång turbo. Den finns i en annan meny än vcore som jag inte minns vad den heter..

Iaf kan du ställa in din CPU så att du har en fast vcore hela tiden i bios om du vill. Stäng av offset mode bara. Det kan hjälpa en del om du stör dig. Jag gillar möjligheten att kunna ha lägre volt då CPUn inte används fullt ut men det har ju en del nackdelar.

Oj då, såg inte att du svarade

Jag har grejsat en del med det här och tycks inte bli klokare. Lyckades inte få ner max-volten nå vidare, kör just nu utan turbo mode aktiverat på 101x47. Satte 1.35 i bios och där ligger den när jag har load, och i idle sänker den sig så långt som till 1.344. Inte alls med andra ord. Den är väldigt pigg på att gå ner i 1600MHz dock... Kan det verkligen vara så svårt att fixa en bra "power saving"-jox?

Känner samma som du att jag vill ha låg volt då det är möjligt. Men jag gillar verkligen inte att den går upp i över 1.4 å andra sidan... Får väl forska vidare.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Jo, det verkar råda en allmän förvirring kring LLC (load line calibration). Jag var lite felinformerad.

Om du kör med LLC på högre än regular lägger den på mer ström än specifierat, men den tycks även hålla vcoren inom gränserna bättre så att den inte kör prime95 på 1.35v och ändå hoppar upp i 1.4v ibland.

Just nu kör jag medium LLC, och lägre offset (osäker exakt vad det blir då jag bootar med +.05 och sedan ändrar i windows) i 47x100. Max vcore hittills = 1.35 och jag ligger runt 1.33-1.34 då jag kör prime95 så tycker det ser bra ut. Inte kört så länge men med tidigare inställningar(LLC regular) hade maxvärdet som uppmätts på vcore varit betydligt högre vid det här laget.

Permalänk
Skrivet av grantopp:

Jo, det verkar råda en allmän förvirring kring LLC (load line calibration). Jag var lite felinformerad.

Om du kör med LLC på högre än regular lägger den på mer ström än specifierat, men den tycks även hålla vcoren inom gränserna bättre så att den inte kör prime95 på 1.35v och ändå hoppar upp i 1.4v ibland.

Just nu kör jag medium LLC, och lägre offset (osäker exakt vad det blir då jag bootar med +.05 och sedan ändrar i windows) i 47x100. Max vcore hittills = 1.35 och jag ligger runt 1.33-1.34 då jag kör prime95 så tycker det ser bra ut. Inte kört så länge men med tidigare inställningar(LLC regular) hade maxvärdet som uppmätts på vcore varit betydligt högre vid det här laget.

Det låter ju mycket bättre! Vad ligger den på i idle-volt?

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Runt 1.00v i idle.

edit: 1.36v som max nu efter lite spelande. Fortfarande bra för min del.

Permalänk

Okej, det låter ju jättebra
Vart är det du ändrar offset i windows?

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Alltså jag vet inte exakt hur det fungerar, men Turbo V EVO i AI suite har en vcore mätare som kan ändras. Jag misstänker att jag minskar offsetvärdet då jag sänker detta, trots att den specifieras enbart som vcore.

Min ligger nu på 1.215 i windows med tidigare biosinställningar.

Permalänk

Okej, jag vet vilken det är. Är du konstaterat stabil på 1.215v inställt i windows?

Skall testa lite nu, återkommer

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Kört prime i en halvtimme utan fel iaf, o spelat lite SC2 så tycks stabilt. Tänkte sänka vcore lite till nu.

Kör VRM frequency manual på 350, phase control och duty control på extreme också.

Sedan skiljer det ju mellan olika CPUs exakt vad de kräver i strömväg o så.