Vilken är den mest lättkörda bilen?

Permalänk
Medlem

Vilken är den mest lättkörda bilen?

Jag satt och funderade lite på att skaffa mig ett körkort. Kom då på följande fråga:

Vilken bil tycker/tror ni är den mest lättkörda ?

Med lättkörd menar jag kräver minst av föraren.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

En liten modern bil. Golfklassen och neråt typ.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte bra sikt och bra känsla i styrning/bromsar/koppling.

Som referens, min A3 är mer lätthanterad och lättkontrollerad än en V70 av samma årsmodell.

Egentligen är inte äldre bilar mycket krångligare att köra, dock är både ABS och antihalksystem bra för säkerheten för såväl ovana som vana förare. Man måste dock ändå ha bra kännedom om hur bilen reagerar i pressade situationer, men det gäller oavsett om man har en gammal 740 eller en helt ny bil.

Vad får bilen kosta?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

En liten bil som driver på framhjulen som är servostyrd.
Den största fördelen med en lite mindre bil är att man kan kan parkera lättare.

Permalänk

Av alla bilar jag kört skulle jag säga min Mini helt klart. Riktigt bra känsla och kort svängradie etc, dock sitter backspegeln i vägen otroligt mkt.

Permalänk

Fast nya bilar brukar ha jävligt känsliga pedaler som är ett helvete att använda när man ska börja rulla igen efter att ha stannat. Köpte mig tex en Civic -07 som hade gått knappt 1000 mil när jag tog körkortet, och när jag skulle starta den så var det antingen rivstart eller motorstopp som gällde Hopplöst att köra i södertälje som jag bodde i då iom att det är en enda stor grop med bara upp/nerförsbackar. Men man lyckades vänja sig hyfsat tillslut med vissa tunna skor, och idag 3 år senare så har kopplingen blivit en aning sliten, så den inte är lika känslig längre

Så, automat-växlat är väl egentligen också att föredra om du vill ha det lättkört. Känns mesigt, men fyfan vad avbelastande det är.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nej nej, ingen automat till en som ska ta körkort.

Permalänk
Medlem

Hmm en bil med volvo pedestral blaha som innebär att du mer eller mindre inte behöver titta på var du kör, bilen stannar, "oftast", om hinder uppkommer. Sen bör du väl ha en bil som klarar av att parkera själv, fickparkering. Några bilar har ju också som sköter växlingen mellan hel och halvljus själv. Regnsensor bör likaså vara ett måste. Självklart en sån där bricka som bilen känner av utan att man stoppar in den någonstans, då slipper man använda nyckeln. Hittar du en bil med allt detta + det andra sagt om god svängradie osv så är du nog på god väg.

Sedan bör väl automat ett måste, om du redan har ett körkort. Ska du ta ett körkort är det väl ett måste att köra upp med manuell om man itne har något särskilt hinder?

Äh, köp en billig skrotbil och hyr en student som chafför istället.

Permalänk
Skrivet av MooD:

Hmm en bil med volvo pedestral blaha som innebär att du mer eller mindre inte behöver titta på var du kör, bilen stannar, "oftast", om hinder uppkommer. Sen bör du väl ha en bil som klarar av att parkera själv, fickparkering. Några bilar har ju också som sköter växlingen mellan hel och halvljus själv. Regnsensor bör likaså vara ett måste. Självklart en sån där bricka som bilen känner av utan att man stoppar in den någonstans, då slipper man använda nyckeln. Hittar du en bil med allt detta + det andra sagt om god svängradie osv så är du nog på god väg.

Sedan bör väl automat ett måste, om du redan har ett körkort. Ska du ta ett körkort är det väl ett måste att köra upp med manuell om man itne har något särskilt hinder?

Äh, köp en billig skrotbil och hyr en student som chafför istället.

Första delen känns ju aningen sarkastisk, men man kan köra upp med automat.
Då får man dock bara köra bilar med automat också ^^

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk

Valfri diesel?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Har inget körkort än och vet inte alls när det blir av heller. Tänker satsa på att åtminstone kunna köra upp med manuell växel.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Jag tog körkortet i sommras (Augusti tror jag) Och bilar som jag har kör sen dess är Audi 80-84 toyota rav4-05 volvo amazon-66 volvo 142-någon årsmodell. Och ett gäng amerikanare från 60tal. edit vw passat/golf-00tal på körskolan.
Så det är iaf lite olika årsmodeller och storlekar där.
Det är inte direkt någon utav bilarna som har varit svårare eller enklare (bortsätt från att de amerikanska oftast va automatare) att köra utan efter några timmar i bilarna så vet man på ett ungefär hur de beter sig och hur man ska köra dem. I parkering är dock rav4an enklast eftersom den är så kort bakåt.
Servo till ratten är inget jag skulle bry mig om, om det inte är en stor bil det märk typ bara när du står still. Köper du en hyffsat ny bil är det standard skulle jag tro.
Och det påstås att framhjulsdrift är säkrare för oerfarna. Kan inte bekräfta detta för jag har inte krashat ännu men det är säkert sant.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

VOLVO, inte s60, är ett rent jävla helvete att byta kupéfilter på den

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

VOLVO, inte s60, är ett rent jävla helvete att byta kupéfilter på den

Brukar du göra det samtidigt som du kör?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

VOLVO, inte s60, är ett rent jävla helvete att byta kupéfilter på den

Är likadant på V70 kan jag lova dig

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

En liten modern bil. Golfklassen och neråt typ.

Yes, en ny Golf röstar jag på också.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

En stor bil som är lättkörd är VW Passat, lättväxlad låda, stark styrservo och inte superkänsliga pedaler.

Permalänk
Skrivet av Cropsgrinder:

VOLVO, inte s60, är ett rent jävla helvete att byta kupéfilter på den

Word.
850 t.ex är lättkörd för att vara en stor bil, men jag antar den är för gammal.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

En stor bil som är lättkörd är VW Passat, lättväxlad låda, stark styrservo och inte superkänsliga pedaler.

Beror ju på vilken motor man har, stordieseln rycker bra om man är oförsiktig med pedalerna.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Hähä, var visst S40, men ja jag har hört att V70 är lika jobbigt...bakom instrumentbrädan på förarsidan, ovanför gaspedalen! FAN VA SMART TÄNKT VOLVO!

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Hähä, var visst S40, men ja jag har hört att V70 är lika jobbigt...bakom instrumentbrädan på förarsidan, ovanför gaspedalen! FAN VA SMART TÄNKT VOLVO!

Detta har la inget med hur lättkörd bilen är att göra? Och sen finns det säkert idiotlösningar i alla bilar

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Beror ju på vilken motor man har, stordieseln rycker bra om man är oförsiktig med pedalerna.

Kan ju säga att TSI'n också rycker friskt om man är oförsiktig med kopplingen.
I övrigt är den väl lättkörd, men inte lättparkerad alla gånger.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Varför diskuteras det ens kopplingar och manuella lådor i en tråd där det frågas efter "den mest lättkörda bilen"? Manuell låda är lika nödvändigt i en bruksbil som glass på pizza.

Det lönar sig dock givetvis att skaffa kunskapen och om du tänkte övningsköra i den så måste du väl ha manuell. Annars skulle jag säga automat all the way. Äldre och omodernare automatlådor drar lite mer bränsle än motsvarande bil med manuell, men det har blivit bättre på sistone. En VW Polo med DSG-låda är helt underbar att köra och drar inte mer bränsle än den manuella motsvarigheten.

Framhjulsdrift är överlägset ur säkerhetssynpunkt, och även standardvalet eftersom så gott som alla bilmärken och modeller är framhjulsdrivna numera. Särskilt i den storleksklass jag antar trådskaparen eftersöker. Även styrservo är standard på alla bättre begagnade bilar idag, utom möjligtvis små plåtlådor som ändå är så lätta att det funkar utan.

Nu har trådskaparen inte gett nån budget över huvud taget så det är lite svårt att rekommendera. Ska den vara ny? Två år gammal? Tio år gammal? Tjugo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Hähä, var visst S40, men ja jag har hört att V70 är lika jobbigt...bakom instrumentbrädan på förarsidan, ovanför gaspedalen! FAN VA SMART TÄNKT VOLVO!

På ett sätt är det smart tänkt. Det innebär ju att folk lämnar in bilen på verkstad och du betalar så dom gör jobbet åt dig -> mer pengar till volvo. (förutsatt att det är en volvoverkstad då ofc)

EDIT: Volvo 240 är grymt lätt att starta med i.a.f. De som jag har kört (3-4st olika, körde dem i ett gammalt sommarjobb jag hade) har varit så grymt okänsliga i kopplingen och gasen så ibland undrar man om man ens behöver koppla från första början

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Nu har trådskaparen inte gett nån budget över huvud taget så det är lite svårt att rekommendera. Ska den vara ny? Två år gammal? Tio år gammal? Tjugo?

Jag kommer nog inte att köpa någon bil på ett bra tag, har inte ens något kökort. Jag har dock börjat tänka mer och mer på bilar och vill lära mig mer, det var därför jag skapade tråden.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag kommer nog inte att köpa någon bil på ett bra tag, har inte ens något kökort. Jag har dock börjat tänka mer och mer på bilar och vill lära mig mer, det var därför jag skapade tråden.

Köp en slit och släng bil som första då. Typ en 740, en ny koppling är inte så dyr ifall du eldar upp den.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Köp en slit och släng bil som första då. Typ en 740, en ny koppling är inte så dyr ifall du eldar upp den.

Håller med angående slit och släng bil som förstabil, har man en 740 så på vintertid lär man sig uppskatta dubbdäck, man lär sig ratta, man lär sig planera sin körning och hitta andra vägar än att starta i en brantare backe. Beroende på resultatet på föregående så lär man sig även plåtbearbetning och svetsning. Men en 740 är en stabil bil och lättmekat och billiga delar, och är bara bilen besiktigad så får man tillbaka pengarna på inköpspriset även efter några år. Jag själv har haft en och på sätt och vis så saknar jag den den var billig i jämförelse med min Volvo V70, hade jag inte behövt pendlat så hade jag haft kvar den 740n än. Hade en Volvo 240 1983:a med och under 5år så var det bara bromsbelägg och en bit av avgassystemet som behövdes bytas förutom vanlig service som olja, tändstift och kamrem.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

En bil som jag tycker verkar vara lättkörd är SMART. Borde väll vara ganska lätt att ha koll på var man har bilen.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

folk snackar manuellt..kopplingar..automat osv..för min del när man hör ordet lättkört tänker jag mest på hur den är att styra..vissa bilar får man använa armmusklerna då det inte finns servo..andra bilar med servo kan du styra med ett finger typ (dvs nästan för lätt) fast ja..resten har väl oxå med hur svår den är till viss del ja.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Framhjulsdrift är överlägset ur säkerhetssynpunkt,

Men säkerheten har ju 0 betydelse för hur lättkörd bilen är? Är inte bakhjulsdriven mkt mer lättkörd pga den klarar svänga bättre?