Permalänk

Hjälp mig få min dator tyst

Hej!

Kan ni hjälpa mig få min dator tyst? Ska absolut inte överklocka den utan vill bara att den ska sluta låta som en dammsugare - helst ingenting. Budget är max 600:- men gärna så billigt som möjligt. Är helt inkompetent när det gäller att montera datorer.

Här är datorn:

Uploaded with ImageShack.us

Kör ubuntu med 2 skärmar. Processorfläkten väsnas för mycket =(

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem

För 600 kr så kan du inte göra mycket annat än att köpa en tyst processorkylare. Men frågan är hur mycket skillnad det kommer göra då chassit inte är ljuddämpat och grafikkortet och hårddisken nog också väsnas en del.

En sån här: http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...
Där du byter ut fläkten mot denna: http://www.inet.se/artikel/5321443/scythe-120mm-gentle-typhoo...
Kan nog funka för dig, men förvänta dig inga mirakel, du kommer inte få en ljudlös dator men kanske blir den lite tystare.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Hedersmedlem

Enda vettiga alternativet som jag ser det är att köpa en ok låda med ljuddämpning, t ex en Fractal Define R3 för 800 på inet (använd fraktfritt). Kommer ge dig mycket mer än något fläktbyte kan göra. En skramlig låda är alltid skramlig, vad du än gör.

Du borde kunna få några hundralappar för den gamla = 600kr.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bedragaren_no1:

Kör ubuntu med 2 skärmar. Processorfläkten väsnas för mycket =(

Lyssna ordentligt först så du är säker på att det är processorfläkten som är värst. Kolla dina temps och hur snabbt CPU-fläkten snurrar det kanske finns marginal så du kan sänka hastigheten eller ställa in fläkthastigheten i BIOS på silent.

Om det inte går att trixa mer i BIOS och du är säker på att det är processorfläkten så satsa på en ny CPU-kylare.

Visa signatur

| Silverstone Fortress FT02B | MSI P6N Platinum | Q6600 | Scythe Mugen 2 | Gigabyte HD5770 Silent Cell | Seasonic X-750 |

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/292786/2011-03-17 då styrs rpm på radiatorfläkten av vattentemperaturen.
se framför allt till att ställa in så att grafikkortet är tyst vid låga temperaturer.

Permalänk
Medlem

En Hyper 212 borde vara ganska tyst även med den fläkt som följer med så det är väl det första som bör åtgärdas.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

600 kr är absolut inte en speciellt hög budget för att få en dator tyst, men det går att göra en hel del åt oljudet iaf. Byt ut alla chassifläktar samt processorkylare så har du en bra start. Jag satte ihop en liten kundvagn enligt nedan.

http://www.webhallen.com/varukorgen/13144/

Din dator kommer inte att bli knäpptyst, men tyst jämfört med vad du har nu. Med finns en fläktkontroller så du själv kan välja hur snabbt chassifläktarna ska gå.

Så här tycker jag personligen att chassifläktarna ska vara placerade för bästa kylning:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/6901303_2.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

En Hyper 212 borde vara ganska tyst även med den fläkt som följer med så det är väl det första som bör åtgärdas.

Ohnej, där har du fel, när fläkten är över 50-60% är den inte acceptabel :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Även om han köper en tyst CPU-kylare så kommer grafikkortet fortfarande att dåna för kung och fosterland.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Ohnej, där har du fel, när fläkten är över 50-60% är den inte acceptabel :/

Grejen är att den är tystare än originalfläkten. Det betyder ju knappast att den rakt av är tyst. Har man totalt 600 spänn att lägga på att tysta ner datorn något så tycker jag att det är ett riktigt bra val.

Skrivet av Breddas:

Även om han köper en tyst CPU-kylare så kommer grafikkortet fortfarande att dåna för kung och fosterland.

Det beror väl lite på om man spelar eller inte? Vanliga människor tror jag faktiskt har spelvolymen högre än grafikkortets brummande. I idle lär det knappast vara speciellt högljutt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Enda vettiga alternativet som jag ser det är att köpa en ok låda med ljuddämpning, t ex en Fractal Define R3 för 800 på inet (använd fraktfritt). Kommer ge dig mycket mer än något fläktbyte kan göra. En skramlig låda är alltid skramlig, vad du än gör.

Du borde kunna få några hundralappar för den gamla = 600kr.

Ja, det är faktiskt ett bättre råd än att byta processorkylare!

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk

Tack för hjälpen... lutar just nu åt att kombinera Multiman och Hrafs råd, pallar inte snåla vill bara ha tyst på datorn:

Fractal Design R3
Cooler Master CPU-Kylare Hyper 212 Plus
Scythe Slip Stream Chassifläkt 120mm 10.7dBA x2

Och sen använda fläktarna och fan-controllern som följer med fractal design chassit, för jag antar att fractal design fläktarna & controllern är bra? Tror ni det duger? Finns det nån chans att jag kommer få ihop det? Är det nått mer jag behöver?

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Enda vettiga alternativet som jag ser det är att köpa en ok låda med ljuddämpning, t ex en Fractal Define R3 för 800 på inet (använd fraktfritt). Kommer ge dig mycket mer än något fläktbyte kan göra. En skramlig låda är alltid skramlig, vad du än gör.

Du borde kunna få några hundralappar för den gamla = 600kr.

Skrivet av Dackis:

Ja, det är faktiskt ett bättre råd än att byta processorkylare!

Jag kan inte riktigt hålla med i detta. Det enda som skulle kunna göra CM 430 skramlig är väl vibrationer från hårddisken. Vad gäller oljud från fläktar och processor så dämpar R3:an bara en liten del. Jag tror knappast att några bitumenplattor räcker för att göra datorn mer tyst än anpassade komponenter.

EDIT:

Skrivet av bedragaren_no1:

Tack för hjälpen... lutar just nu åt

Fractal Design R3
Cooler Master CPU-Kylare Hyper 212 Plus
Scythe Slip Stream Chassifläkt 120mm 10.7dBA x2

Och sen använda fläktarna och fan-controllern som följer med fractal design chassit, för jag antar att fractal design fläktarna är bra? Tror ni det duger? Finns det nån chans att jag kommer få ihop det? Är det nått mer jag behöver?

Nu börjar det likna något.

Iom att du är på en budget fungerar FD-fläktarna alldeles utmärkt. Det kommer att bli ganska tyst i idle, det är först i load datorn kommer att låta en del. Det är svårt att komma runt om man inte har en rejält hög budget.

Du kommer lugnt fixa att montera ihop det. Det är bara att ta det lugnt och metodiskt. En skruvmejsel är nog allt du kommer att behöva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

För 600 kr så kan du inte göra mycket annat än att köpa en tyst processorkylare. Men frågan är hur mycket skillnad det kommer göra då chassit inte är ljuddämpat och grafikkortet och hårddisken nog också väsnas en del.

En sån här: http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...
Där du byter ut fläkten mot denna: http://www.inet.se/artikel/5321443/scythe-120mm-gentle-typhoo...
Kan nog funka för dig, men förvänta dig inga mirakel, du kommer inte få en ljudlös dator men kanske blir den lite tystare.

Ljuddämpade chassit gör inte mycket för världen kan jag lova dig. Sen så behöver han ju bara byta ut fläktarna i stort sett. Det finns ingen anledning att byta ut kylarna också. exempelvis ett gäng noctuas på låg rpm skulle nog göra en hel del för burken hans, grafikkortet kan man alltid ställa ner till en bra speed så länge det körs idle.

Permalänk

Ace Ecco 2500 verkar inte helt fel heller.
mATX som passar ditt mobo, ljuddämpat med platser för 120mm.

Säljer du ditt nuvarande chassi eller kan sträcka din budget lite längre så får du in en CM Hyper 212+

Det tror jag ger mest inverkan på ljudnivån.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Skrivet av Blackgoat:

Ace Ecco 2500 verkar inte helt fel heller.
mATX som passar ditt mobo, ljuddämpat med platser för 120mm.

Säljer du ditt nuvarande chassi eller kan sträcka din budget lite längre så får du in en CM Hyper 212+

Det tror jag ger mest inverkan på ljudnivån.

//BG

Jag förstår inte riktigt varför nån skulle vilja köpa mitt chassi om det är orsaken till fläktoljudet? Känns närmast defekt med detta dån. Låter exakt som en dammsugare.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Enda vettiga alternativet som jag ser det är att köpa en ok låda med ljuddämpning, t ex en Fractal Define R3 för 800 på inet (använd fraktfritt). Kommer ge dig mycket mer än något fläktbyte kan göra. En skramlig låda är alltid skramlig, vad du än gör.

Du borde kunna få några hundralappar för den gamla = 600kr.

ja ett bra råd, men glöm att du får 600 kr för de chassit. nypris är 430 kr om jag inte minns fel. så MAX 200 spänn isåfall

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Ljuddämpade chassit gör inte mycket för världen kan jag lova dig. Sen så behöver han ju bara byta ut fläktarna i stort sett. Det finns ingen anledning att byta ut kylarna också. exempelvis ett gäng noctuas på låg rpm skulle nog göra en hel del för burken hans, grafikkortet kan man alltid ställa ner till en bra speed så länge det körs idle.

Jag håller fullkomligt med om att ljuddämpande chassin inte är lika nödvändigt som tysta komponenter.

Vad menar du med att det inte finns någon anledning att byta ut kylarna? Vilka kylare menar du? Har man originalkylaren till processorn så sitter fläkten fast och man måste byta kylaren om man vill ha en annan fläkt. Dvs om man inte vill göra världens mod.

Noctua är inte riktigt så tysta, i mitt tycke, som Slip Stream eller Gentle Typhoon för den delen. Sedan är det mycket svårt att få Noctua-fläktar att starta på låga varvtal.

Skrivet av bedragaren_no1:

Jag förstår inte riktigt varför nån skulle vilja köpa mitt chassi om det är orsaken till fläktoljudet? Känns närmast defekt med detta dån. Låter exakt som en dammsugare.

Låter det som en dammsugare och inte ett kylskåp så är det fläktarna som låter mycket och det skulle inte hjälpa speciellt mycket om du hade ett annat chassi med samma fläktar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikkepikke:

ja ett bra råd, men glöm att du får 600 kr för de chassit. nypris är 430 kr om jag inte minns fel. så MAX 200 spänn isåfall

Som vanligt missförstås det man skriver.

Skrivet av MultiMan:

Enda vettiga alternativet som jag ser det är att köpa en ok låda med ljuddämpning, t ex en Fractal Define R3 för 800 på inet (använd fraktfritt). Kommer ge dig mycket mer än något fläktbyte kan göra. En skramlig låda är alltid skramlig, vad du än gör.

Du borde kunna få några hundralappar för den gamla = 600kr.

dvs, 600kr kommer det att kosta när TS fått 200 för sitt gamla chassie. Det nya kostar 800kr. Klart nu?

Skrivet av Hraf:

Jag håller fullkomligt med om att ljuddämpande chassin inte är lika nödvändigt som tysta komponenter.

En tyst och ljuddämpad låda ger mer tystnad för pengarna än nya kylare och fläktar, men det är ju min högst personliga erfarenhet och åsikt. Man får också mer kvalitetskänsla på köpet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

En tyst och ljuddämpad låda ger mer tystnad för pengarna än nya kylare och fläktar, men det är ju min högst personliga erfarenhet och åsikt. Man får också mer kvalitetskänsla på köpet.

Ljuddämpning gör skillnad, men det är inte dag och natt. Testa t ex att sätta in Cooler Master fläktar på högsta flås i ditt FD-chassi. Det är ingenting man gör eftersom man antagligen redan vet att FD-fläktarna är betydligt tystare, men om man skulle få för sig det skulle ett FD-chassi låta som fanders också.

Jag har själv satt upp bitumen-plattor och skumplast i mitt chassi som sista åtgärd och helt klart hjälper det, men knappast så mycket man kan hoppas på. Efter "operationen" bytte jag chassifläktar från Slip Stream till Noctua och blev grymt missnöjd hur mycket ljudnivån ökade. Sagt och gjort bytte jag chassifläktar till Gentle Typhoon istället och blev nöjd ännu en gång. Kan man höra skillnad mellan olika märken av tysta fläktar i ett ljuddämpat chassi så är det ganska uppenbart att chassit spelar mindre roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag håller fullkomligt med om att ljuddämpande chassin inte är lika nödvändigt som tysta komponenter.

Vad menar du med att det inte finns någon anledning att byta ut kylarna? Vilka kylare menar du? Har man originalkylaren till processorn så sitter fläkten fast och man måste byta kylaren om man vill ha en annan fläkt. Dvs om man inte vill göra världens mod.

Noctua är inte riktigt så tysta, i mitt tycke, som Slip Stream eller Gentle Typhoon för den delen. Sedan är det mycket svårt att få Noctua-fläktar att starta på låga varvtal.

Låter det som en dammsugare och inte ett kylskåp så är det fläktarna som låter mycket och det skulle inte hjälpa speciellt mycket om du hade ett annat chassi med samma fläktar.

Njä, även om fläktarna sitter stenhårt i kylarna så är det inget problem att byta ut dom (processorn) inte på amd iaf. Men det krävs ju lite moddning, men inget som stoppar den händige

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hraf:

Ljuddämpning gör skillnad, men det är inte dag och natt. Testa t ex att sätta in Cooler Master fläktar på högsta flås i ditt FD-chassi. Det är ingenting man gör eftersom man antagligen redan vet att FD-fläktarna är betydligt tystare, men om man skulle få för sig det skulle ett FD-chassi låta som fanders också.

Jag har själv satt upp bitumen-plattor och skumplast i mitt chassi som sista åtgärd och helt klart hjälper det, men knappast så mycket man kan hoppas på. Efter "operationen" bytte jag chassifläktar från Slip Stream till Noctua och blev grymt missnöjd hur mycket ljudnivån ökade. Sagt och gjort bytte jag chassifläktar till Gentle Typhoon istället och blev nöjd ännu en gång. Kan man höra skillnad mellan olika märken av tysta fläktar i ett ljuddämpat chassi så är det ganska uppenbart att chassit spelar mindre roll.

Jag försvarar inte R2/R3 speciellt och använder inte ett själv, dock bygger jag med det ibland eftersom det är prisvärt. Personligen gillar jag gamla Antec 18*/19* bättre, men den kostar klart mer, dock väsentligt högre kvalitet. Till mina privata byggen har jag använt Silverstone i ca 5 år eftersom jag gillar deras påkostade design och udda konstruktioner.

Define R2/R3 är dock relativt svårslagen om man ser till utrymme, ljudnivå, har en strikt budget och vill en stram design.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag försvarar inte R2/R3 speciellt och använder inte ett själv, dock bygger jag med det ibland eftersom det är prisvärt. Personligen gillar jag gamla Antec 18*/19* bättre, men den kostar klart mer, dock väsentligt högre kvalitet. Till mina privata byggen har jag använt Silverstone i ca 5 år eftersom jag gillar deras påkostade design och udda konstruktioner.

Define R2/R3 är dock relativt svårslagen om man ser till utrymme, ljudnivå, har en strikt budget och vill en stram design.

Jag har inte sagt att jag tycker illa om R3 eller något FD-chassi. De är faktiskt inte alls dumma för prisklassen. Det jag menar är att man inte ska hänga upp sig över att de är ljuddämpade, det gör inte så fasligt mycket så länge stommen är stabil så att säga. CM 430 är knappast den lägsta klassen och konstruktionen är bättre än t ex CM 310 som känns otroligt flimsig. Där det skulle falla är väl att fronten på de flesta CM-chassin är ganska öppen, men det betyder också att man inte alls behöver ha mycket kräm i fläktarna för att få ett bra luftflöde. Andra problemet är att de medföljande fläktarna är bland de sämsta man kan använda. Det går inte att varvtalsreglera dem för fem öre. Där kommer fläktbytet in som en smart och billig lösning.

Däremot håller jag med om att det är värt att lägga extra på ett mer påkostat chassi, men inte för att vänta sig att datorn helt magiskt blir knäpptyst. På 9 av 10 chassin hade jag omedelbart bytt alla chassifläktar iom att de vanligen inte är tysta nog för min smak. Värre blir det ju billigare chassi det handlar om (förutom CM som har dåliga och högljudda fläktar i alla prisklasser). FD och Antec å andra sidan har ganska bra fläktar i grund, men det går helt klart att få det betydligt tystare där också med ett bra fläktbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Det beror väl lite på om man spelar eller inte? Vanliga människor tror jag faktiskt har spelvolymen högre än grafikkortets brummande. I idle lär det knappast vara speciellt högljutt.

Det handlar mer om om man ska ha en "tyst" eller en TYST dator. Jag har ingen erfarenhet utav GTX-460s ljudnivå, men alla fläktar jag testat som snurrat över 800rpm har låtit för mycket för mig.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Det handlar mer om om man ska ha en "tyst" eller en TYST dator. Jag har ingen erfarenhet utav GTX-460s ljudnivå, men alla fläktar jag testat som snurrat över 800rpm har låtit för mycket för mig.

Jag vet inte hur Zotacs GTX 460 låter heller, däremot är Gigabyte i det närmaste ljudlös (i din benämning, TYST) vid idle och har en mycket acceptabel ljudnivå vid load. Just 460 klockar ner sig fasligt mycket när all kräm inte behövs och jag tror knappast att Zotacs lösning är speciellt påfrestande för öronen.

I övrigt kan man ju inte vänta sig en TYST dator för en billig peng direkt, det kostar multum att tysta ner datorn helt om man har prestandakomponenter.

Permalänk

Har monterat allt nu. Kan säga att köpa ett nytt chassi var totalt onödigt. Har dock fått ner ljudnivån en aning genom att ställa ner CPU-rpm tack vare den lägre tempen av Hyper212. Ska byta ut fläkten på hyper212 imorgon och hoppas det hjälper lite. Tack hraf för hjälpen. Känns som du var den enda som visste vad du snackade om med facit i hand.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk

Woha, man behöver ju absolut inte lägga ut en mindre förmögenhet på att dämpa datorns ljudnivå. Det finns mängder med helt gratis knep man kan göra själv med grejer man har liggandes. Detta är ju något som man verkligen kämpade med under fattiga student-tider Slänger på lite tips iaf, så får du bestämma själv vad du pallar göra.

-Chassi-fläktar-

Oftast uppdattas fläktarna som högljudda för att dom flyttar mycket luft som skapar ett susande ljud, medans fläktarna i sig egentligen är väldigt tysta. De "tysta" fläktarna som finns att köpa är oftast tysta just pga att dom inte flyttar särskillt mycket luft alls, vilket kommer försämra luftcirkulationen och därmed temperaturerna i ditt chassi. Fläktar kan även skapa vibrationer ut i chassit. Det enklaste du kan göra åt detta är att pilla bort fläktgallren som skapar det susande ljudet. Såga, klipp, böj, helt beroende på hur det ser ut just i ditt chassi. Väldigt enkelt.

För att bli av med fläktarnas vibrationer ut i chassit så behöver man lägga ett sorts dämpande material mellan fläkt och chassi. Använd inte skruvar eller klämmor för att montera fläktar, utan använd något som inte behöver direkt kontakt med fläkten, tex stripes eller ståltråd. Hitta något lämpligt tunt vibrationsdämpande material som tex en gammal cykelslang som du helt enkelt klipper upp i småbitar som du kan peta in mellan chassi och fläkt. Sjukt enkelt fixat!

-Processorfläkt-

Stock-kylare brukar faktiskt inte vara särskillt högjludda alls, särskillt när man inte har klockat processorn. Största anledningen till varför man byter ut kylningen här till en fet variant är just för att man ska kunna klocka högre, och möjligtvis sänka chassi-temperaturen en aning. Jag tror inte du behöver byta ut denna kylaren alls faktiskt om du nu ska köra på standardfrekvenser.

-Ljuddämpning av chassi-

Detta är det enklaste man kan göra. Ljuddämpande material kan man hitta överallt. Jag har använt mig av allt från yogamattor till gamla musmattor Vad som helst som är hyfsat tunt och som slukar studsande ljud med en mjuk och gärna ojämn yta kan klippas isär och användas. Klä så många ytor som möjligt med detta material, framförallt sidoplåtarna, taket och längst ner. Småbitar som får plats här och där, särskillt runt hårddisk-rack, kan även göra märkbar skillnad! Viktigt dock att du inte förstör luftcirkulationen i chassit. Alltså försök att undvika att blocka luftströmmen som kommer från fläktarna du har i fronten (Antar jag).

-Luftcirkulationen-

Viktigt! Ju enklare du låter luften strömma genom ditt chassi, destu svalare blir det, och därmed sänks hastigheten på temp-styrda fläktar som tex grafikkortet och processorn. Rekomenderat är att ha fläktarna i fronten på insug, samt fläkten där bak på utsug. Stör inte strömmen för mycket med övriga fläktar som blåser från sidor och tak, utan använd dom bara om du verkligen känner att det behövs.
Röj upp bland kablar med hjälp av stripes eller ståltråd genom att bunta ihop d ochom fäst dom på lämpliga stälen. Du vill som sagt inte att något ska störa luftströmmen, så detta gör massiv skillnad.

-grafikkort-

Detta är väl det största problemet och det som är krångligast att fixa, särskillt om man är rädd om sin garanti. Om du ska lägga ut pengar på att få ditt system tystare så är en ny stor kylning till grafkkortet det första du ska kika på.
Men det finns lite trix för de händiga/snåla också. Dock så har ju grafikorten idag en mängd olika typer av kylare, så alla lösningar funkar inte på alla kort. Men har du tex en traditionell boxad kylare så är oftast den stora boven även i detta fallet fläktgallret där bak. Det man kan göra är att såga bort alla galler som sitter på monteringsplåten. En annan variant är att helt enkelt skruva/klippa bort plastkåpan som sluter kylflänsen, samt fläkten. Montera istället stora tysta fläktar direkt mot kylflänsen med tex stripes. Detta kan göra stor sillnad positiv skillnad, beroende på vilket kort det är, vilka fläktar du monterar och hur pass stark luftströmmen genom ditt chassi är, iom att vamluft från grafikkortet nu sprids i chassit istället. Denna lösningen funkar dock bäst på övriga kylningar som inte är slutna från början, och kräver även i dessa fall mindre jobb.

-Övrgt-

Blås ur kylflänsarna på grafikortet och processorn lite då och då. Damm försämrar dina temperaturer i chassit. Sidoplåtar och andra delar på chassit som känns glappiga kan fixas med små gummibitar från vad som helst, för att undvika vibrationer. Hårddiskar kan också ofta dämpas med hjälp av små gummibitar, beroende på hur dom monteras i chassit. I Värsta fall kan man självklart bygga ihop en egen tyst disk-hållare som man helt enkelt bara ställer i botten av chassit på en ljuddämpningsmatta.

Detta låter kanske som lite luffiga lösningar Men det är effektiva, enkla och gratis sådana. Det ser dessutom inte värre ut än vad man själv gör det till Om man nu är petig över utseendet inne i chassit. Jag rekommenderar dock att lägga ut en slant på just en kylare för grafikkortet, då detta är enklast och effektivast i slutändan och gör i princip alltid störst skillnad. Övrig ljuddämpning är som sagt sjukt enkelt att fixa med random shit man har i hemmet eller kan få tag på.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Tja Mr Bravo.

Har mixtrat hela dagen med datorn och har fått ner ljudnivån helt ok. Problemet är att jag kör 2 skärmar och grafikkortet idlar i 70 grader C trots att jag stängt av alla 3D effekter i gnome. Så fort det går över 70 grader börjar grafikkortets fläkt låta en del. Är inte rädd om garantin med tanke på att jag redan kört över åbäket till ett nytt chassi.

Så här ser tempen ut just nu:

Adapter: ACPI interface Vcore Voltage: +0.86 V (min = +0.80 V, max = +1.60 V) +3.3 Voltage: +3.41 V (min = +2.97 V, max = +3.63 V) +5 Voltage: +5.18 V (min = +4.50 V, max = +5.50 V) +12 Voltage: +12.10 V (min = +10.20 V, max = +13.80 V) CPU FAN Speed: 958 RPM (min = 600 RPM) CHASSIS1 FAN Speed: 953 RPM (min = 600 RPM) POWER FAN Speed: 1278 RPM (min = 600 RPM) CPU Temperature: +39.5°C (high = +60.0°C, crit = +95.0°C) MB Temperature: +35.0°C (high = +45.0°C, crit = +75.0°C)

Är ju nöjd med ljudnivån i övrigt. Tror du att det hjälper om jag sätter in en scythefläkt som cirkulerar svalare luft mot grafikkortets kylare eller borde jag helt byta kylning på grafikkortet och öppna skiten? Kortet ser ut så här:

Fler bilder finns här:
http://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_GTX_460_1_GB/4.html

Mitt kort ser ju tyvärr ut att vara rejält högljutt i anandtechs test:
http://www.anandtech.com/show/3810/nvidias-geforce-gtx-460-part-2-the-vendor-cards/6

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk

Lånar tråden.. Alla skriver att Gentle Typhoon ska vara så bra, men vilken väljer ni? För dom som snurrar fort låter ju rätt mycket enligt deras beräkningar..

Borde inte Arctic Cooling f12 pro pwm som tydligen bara låter 20db vara ett riktigt bra val ?

Kanske någon som hunnit testa denna och kan göra ett utlåtande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaVeMaN83:

Lånar tråden.. Alla skriver att Gentle Typhoon ska vara så bra, men vilken väljer ni? För dom som snurrar fort låter ju rätt mycket enligt deras beräkningar..

Borde inte Arctic Cooling f12 pro pwm som tydligen bara låter 20db vara ett riktigt bra val ?

Jag valde GT 800 RPM till min processorkylare (Hyper 212+).

Lita aldrig på tillverkarnas specifikationer. Kolla oberoende tester, t.ex. http://www.silentpcreview.com/ istället.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3