Permalänk
Medlem

Fråga/råd om vattensystem

Hej på er alla, tänkte fråga lite om ett paket ja satt ihop på indomo.
http://www.indomo.se/pdf/bd0452cdf5c78dcae7aa17c59e8399ee.pdf

Nu handlar det inte om ifall det e värt det eller inte utan ifall jag har missat något i det jag satt ihop och ja, jag ska köpa ett färdig monterat grafik kort från evga när keppler kommer men det är en framtida fråga

Första frågan: är ifall den pumpen går ihop med slangen jag valt eller måste jag sikta in mig på nån speciell koppling?

Andra frågan: så undrar jag om någon vet ifall dom 2 radiatorerna är något att ha? Har letat reviews men kan inte hitta så jag lägger frågan här.

Tredje frågan: är ifall jag borde skaffa en flödesmätare och tempmätare eller räcker det att hålla processor under uppsikt med temps och reservoaren med flödet?

Fjärde frågan: har att göra med pumpen igen kom på det nu i efterhand. Har valt en shoggy... som dämpmatta men vet ni om det räcker eller ska jag sikta in mig på att bygga in pumpen i något speciellt dämpmaterial eller skaffa silikon matta som jag såg nån review på men vet ej vart man kan köpa...

Hoppas det är ok med moderators att jag la frågan i denna forumsdel fastän det är är köpråd, men har sett vatten frågorna på köprådsdelen att dom inte får lika mycket svar som på denna del.
Mvh Martin.

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

den här bör du köpa, 1000ggr lättare o fylla osv...

http://www.indomo.se/9980-10mm-3-8-hose-adaptor-to-G1-4-inner...

1. pumpen har 1/2" och du tänkte använda 3(8" då behövs någon adapter.

2. tror dom är perfekt.

3. ganska onödigt, du ser ju i reservaren o i slangarna ifall det flödar...

4. bra fråga? men skadar väll inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

den här bör du köpa, 1000ggr lättare o fylla osv...

http://www.indomo.se/9980-10mm-3-8-hose-adaptor-to-G1-4-inner...

1. pumpen har 1/2" och du tänkte använda 3(8" då behövs någon adapter.

2. tror dom är perfekt.

3. ganska onödigt, du ser ju i reservaren o i slangarna ifall det flödar...

4. bra fråga? men skadar väll inte?

Den du länkade vart ska jag koppla den? trodde man bara tog en slang och kopplade till toppen på reservoaren med en vanlig G1/4 anslutning + tratt när man fyller systemet?

Sen angående hur ja ska ska koppla slangen till pumpen så undrar ja ifall det inte bara går att dra på slangen och sen slangklämmor som håller den på plats?
Låter väll heldumt nu men så ja föreställt mig haha.

Såg nu denna samma pump http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p11277_Alphaco... med G1/4 kanske bättre att köpa pumpen från den sidan och resten från indomo, har jämfört priser och indomo ligger lägre på det mesta.

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag försöker hålla mig från att svara eftersom jag själv väntar på att få hem mina första vattenkylningsprylar, däremot har jag läst på en del så jag kanske kan vara till hjälp.

Skrivet av Nedfryst:

Den du länkade vart ska jag koppla den? trodde man bara tog en slang och kopplade till toppen på reservoaren med en vanlig G1/4 anslutning + tratt när man fyller systemet?

Helt rätt, ska du fylla på reservoaren räcker det med en 1/4 anslutning, en slangbit och en tratt. Det går även att köra ner tratten direkt i reservoaren, men då är det lite risk att man spiller. Jag skulle personliga säga att den där anslutningen är mycket onödig.

Skrivet av Nedfryst:

Sen angående hur ja ska ska koppla slangen till pumpen så undrar ja ifall det inte bara går att dra på slangen och sen slangklämmor som håller den på plats?
Låter väll heldumt nu men så ja föreställt mig haha.

Du kan koppla slangen till pumpen rakt av också med lite våld så länge du ser till att värma upp slangänden lite innan. Den bör sitta som sten efteråt och du lär inte ens behöva en slangklämma.

Skrivet av Nedfryst:

Såg nu denna samma pump http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p11277_Alphaco... med G1/4 kanske bättre att köpa pumpen från den sidan och resten från indomo, har jämfört priser och indomo ligger lägre på det mesta.

Det blir klart lättare, men frågan är om det är värt att slänga extra slantar på? Jag jämförde själv priserna mellan Aquatuning och Indomo. Konstigt att mina prylar blev nästan en tusenlapp billigare på Aquatuning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Det blir klart lättare, men frågan är om det är värt att slänga extra slantar på? Jag jämförde själv priserna mellan Aquatuning och Indomo. Konstigt att mina prylar blev nästan en tusenlapp billigare på Aquatuning.

Asså? hmm jag får sätta ihop ett liknande paket där igen å räkna om för det är mycket pengar det, 1000 kr

edit: Satte ihop exakt samma paket på Aquatuning men den pumpen kosta lite mer ca 150 spänn eller så och då innehöll inte paketet slang, för det hade dom bara 15 meter utav (för mycket) och inga 90graders anslutningar, ingen shoggy och summan landa på 3500 så känns mer rätt att köpa pump där och resten på indomo

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kolla också med Artur på coolingstuff.se om han inte kan hjälpa dig med att sätta ihop ett system.
Man brukar oftast få lite rabatt på grejerna då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Kolla också med Artur på coolingstuff.se om han inte kan hjälpa dig med att sätta ihop ett system.
Man brukar oftast få lite rabatt på grejerna då.

Jag tittade på den sidan med och priserna skilljer ännu mer, hmm
Coolingstuff - EK-CoolStream RAD XT 120 = 329:- Indomo = 276:-
Coolingstuff - EK-CoolStream RAD XTC (280) = 705:- Indomo = 582:-
Coolingstuff - Swiftech MCP655 12V (Laing D5 Vario) = 959:- Indomo = 776:-

Har sett att flera personer just tipsar om Coolingstuff och aquatuning men jag har räknat ett par gånger och ser det inte lönt att köpa där när dom e dyrare. Har jag missat något? Kanske indomo suger på kundsupport osv och gör det mer värt att handla sakerna någon annanstans.

Sen undrar jag, verkar lite svårt att just få tag på 90 graders anslutningar? kanske bara en trend just nu

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

beror på vilket system man, i mitt system så underlättar det 100 ggr...

har du tanken på ett trångt ställe eller bara vill ha det enkelt o fylla på, skulle jag då inte snåla in på 50:- då man oftast behöver fylla systemet två ggr innan man är nöjd. men det är personliga erfarenheter och med tanken högt upp och fastskruvad i chassit.

btw synd att indomo.se inte har såna här klammers...
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p5384_hose-cla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

beror på vilket system man, i mitt system så underlättar det 100 ggr...

har du tanken på ett trångt ställe eller bara vill ha det enkelt o fylla på, skulle jag då inte snåla in på 50:- då man oftast behöver fylla systemet två ggr innan man är nöjd. men det är personliga erfarenheter och med tanken högt upp och fastskruvad i chassit.

btw synd att indomo.se inte har såna här klammers...
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p5384_hose-cla...

Kommer inte att ha tanken på ett trångt ställe, sitter på ett Lian Li PC-A77F (stort som bara den) och med den andra pumpen som har färdigt för G1/4 så tror jag inte att jag kommer behöva några klammers alls då allt blir kopplat med compression fittings.
Jag tackar för råden då det vidgar vyerna och man lär sig nytt hela tiden.

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedfryst:

Kommer inte att ha tanken på ett trångt ställe, sitter på ett Lian Li PC-A77F (stort som bara den) och med den andra pumpen som har färdigt för G1/4 så tror jag inte att jag kommer behöva några klammers alls då allt blir kopplat med compression fittings.
Jag tackar för råden då det vidgar vyerna och man lär sig nytt hela tiden.

Jag kollade lite närmare på din kundvagn och märkte att du hade några klamrar precis som du skriver. Det behöver du inte till dina fittings. Jag tror inte att du lär behöva det till pumpen heller om du kör med 3/8" slangen, fast du lär vara tvungen att värma upp slangen och vålda för att att få fast den.

Jag fick hem mina vattenkylningsgrejor igår. Jag gjorde lite testkopplingar och rengjorde radiatorerna. Det är betydligt mycket enklare än väntat att få ihop grejorna, så du lär lösa det med bravur du också.

Tyvärr ska jag på tjänsteresa resten av veckan så jag kommer först kunna börja med projektet i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag kollade lite närmare på din kundvagn och märkte att du hade några klamrar precis som du skriver. Det behöver du inte till dina fittings. Jag tror inte att du lär behöva det till pumpen heller om du kör med 3/8" slangen, fast du lär vara tvungen att värma upp slangen och vålda för att att få fast den.

Jag fick hem mina vattenkylningsgrejor igår. Jag gjorde lite testkopplingar och rengjorde radiatorerna. Det är betydligt mycket enklare än väntat att få ihop grejorna, så du lär lösa det med bravur du också.

Tyvärr ska jag på tjänsteresa resten av veckan så jag kommer först kunna börja med projektet i helgen.

Gjorde som jag skrev, har beställt från aqua och indomo nu så grejerna kommer antagligen om ett par veckor pga vissa beställningsvaror.
Hur rengjorde du radiatorerna? bara å koppla slang och låta destillerat vatten rinna igenom eller måste man ha nått tryck så vattnet går igenom?

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedfryst:

Gjorde som jag skrev, har beställt från aqua och indomo nu så grejerna kommer antagligen om ett par veckor pga vissa beställningsvaror.
Hur rengjorde du radiatorerna? bara å koppla slang och låta destillerat vatten rinna igenom eller måste man ha nått tryck så vattnet går igenom?

Iom att radiatorerna ska vara relativt rena som nya tyckte jag åtminstone att det intre krävdes någon större rengöring. Det jag gjorde var att hälla i batterivatten och vaska radiatorn ett par gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag kollade lite närmare på din kundvagn och märkte att du hade några klamrar precis som du skriver. Det behöver du inte till dina fittings. Jag tror inte att du lär behöva det till pumpen heller om du kör med 3/8" slangen, fast du lär vara tvungen att värma upp slangen och vålda för att att få fast den.

Jag fick hem mina vattenkylningsgrejor igår. Jag gjorde lite testkopplingar och rengjorde radiatorerna. Det är betydligt mycket enklare än väntat att få ihop grejorna, så du lär lösa det med bravur du också.

Tyvärr ska jag på tjänsteresa resten av veckan så jag kommer först kunna börja med projektet i helgen.

Hur gick det med allt?
Själv så har jag gjort massa ändringar i vad jag hade beställt.
Först så har jag beställt ett annat chassi, 800D blev det då jag tyckte det är bättre för att bygga vattenkylning i än mitt lian li. Resten av komponenterna jag beställt blev det följande..

Pump: Alphacool VPP655 (D5) + Shoggy
CPU Block: EK-Supreme HF - Full Nickel
Radiatorer: Coolgate Copper Radiator 360mm + EK-CoolStream RAD XT (120)
Reservoar: EK-Multioption RES X2 - 150 Advanced
Anslutningar kör jag med kompression och slang storlek blev det 1/2" (19/13) Tygon.
Kylmedel blir det Destillerat + glykol.

Längtar något fruktansvärt mycket tills jag får hem allt och kan trycka in det å testa + meka med allt.

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tjena allihopa!
Nu sitter jag med grejerna installerade
Blev D5 pump, Coolgate 360rad & ek cpu block.
Temps gått ner från 72-75 grader @ 4.6GHz 1.32v till 50-52 grader under ett par timmar prime med samma volt + clock. Kan lägga till att ja kör med 3 st noctua @ 700rpm på radiatorn.
Är riktigt nöjd och tror jag kan få in ett 580 eller framtida keppler i samma loop utan att lägga till en radiator.

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt