Gigabyte inleder leveranserna av moderkort för AMD AM3+

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte inleder leveranserna av moderkort för AMD AM3+

Precis som utlovat inleder Gigabyte leveranserna av en hel serie moderkort som uppdateras för kommande processorer för sockel AMD AM3+, det vill säga Bulldozer och FX-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Längtar tills vi får se tester på denna nya plattform

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Oooo, längtar bulldozer blir det vid nästa uppgradering

Permalänk
Medlem

Kommer det inga mammabrädor med dom nya styrkretsarna?
Känner att jag inte vill köpa ett som är baserat på gammla kretsar som bara har ny rev.
Men kanske bara är jag :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv

Du är inte ensam. Jag väntar också på Bulldozer och inte fan tänker jag köpa ett MBO med gamla kretsar. Min nuvarande dator klarar sig till sommaren så det finns ingen anledning att köpa gamla delar idag och byta ut CPU då.

Permalänk
Medlem

MSI och ASUS approach kan man ju förstå, uppdatera befintliga med bios.

men varför gör GIGABYTE detta med nya revisioner? tror de att folk ska köpa 3.1 brädor och köra Phenom ett halvår och sedan köpa Bulldozer? de flesta väntar nog hellre och köpa nya chipset brädor istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

MSI och ASUS approach kan man ju förstå, uppdatera befintliga med bios.

men varför gör GIGABYTE detta med nya revisioner? tror de att folk ska köpa 3.1 brädor och köra Phenom ett halvår och sedan köpa Bulldozer? de flesta väntar nog hellre och köpa nya chipset brädor istället

AM3 brädor med AM3+ BIOS har inget officiellt stöd från AMD och kommer troligen behöva flashas fram och tillbaka om man vill byta mellan AM3 och AM3+ CPU. Om man måste ha en dator idag men vill uppgradera till en Zambezi senare är detta ett perfekt köp, långt mycket bättre än konkurrenternas alternativ.

Permalänk

Trevligt med bra kompabilitet. Längtar efter Bulldozer!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

AM3 brädor med AM3+ BIOS har inget officiellt stöd från AMD och kommer troligen behöva flashas fram och tillbaka om man vill byta mellan AM3 och AM3+ CPU. Om man måste ha en dator idag men vill uppgradera till en Zambezi senare är detta ett perfekt köp, långt mycket bättre än konkurrenternas alternativ.

Precis, om man ska köpa idag kan man ju lika gärna framtidssäkra genom att köpa en AM3+ redo bräda.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om när ny styrkretsar kommer?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

vrf gör inte EVGA amd baserade moderkort? har alltid stalt mig själv den frågan...

Visa signatur

GAMER SINCE BIRTH

OWNER OF BL4CK SW4RM (50.000P vantage)

Citera för svar, så jag hittar tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

AM3 brädor med AM3+ BIOS har inget officiellt stöd från AMD och kommer troligen behöva flashas fram och tillbaka om man vill byta mellan AM3 och AM3+ CPU. Om man måste ha en dator idag men vill uppgradera till en Zambezi senare är detta ett perfekt köp, långt mycket bättre än konkurrenternas alternativ.

Nej?

AM3+ är fullt bakåtkompatibel med AM3...

Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej?

AM3+ är fullt bakåtkompatibel med AM3...

Eller har jag missat något?

cpu från AM3+ har inget officellt stöd från AMD för AM3.
AMD valde att skippa bakåtkompabilitet med AM3 för det skulle plocka för mycket från prestandan.

Det är vad jag kommer ihåg sen kanske någon kan sprida mer ljus över ämnet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

XD jo jag vart lite sen med att upptäcka XD
http://www.overclock.net/amd-cpus/979767-i-got-sent-amd-bulld...

Men fick en vag känsla sen och kollade nogare XD
Ond människa som lurar folk på det viset XD
Dock borde jag fattat men längtar man efter siffror tror man på det mesta ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

XD jo jag vart lite sen med att upptäcka XD
http://www.overclock.net/amd-cpus/979767-i-got-sent-amd-bulld...

Men fick en vag känsla sen och kollade nogare XD
Ond människa som lurar folk på det viset XD
Dock borde jag fattat men längtar man efter siffror tror man på det mesta ^^

Fler XD tack:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hastigt:

Fler XD tack:)

Här har du
XD

Sorry för Off topic. slutar nu

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Konstigt att det är massa kretsar mellan 88x-76x som har stöd för am3+ bulldozer, men det verkar inte som t.ex. 790X kommer ha stöd för det? Eller är det jag som missuppfattar någon viktig detalj? Känns lite underligt att några brädor som klassas som lågprestanda så som 760G får stöd för det medans 790X inte?

I'm confused..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Man måste fan beundra AMD's bakåtkompabilitet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Man måste fan beundra AMD's bakåtkompabilitet

Det håller jag med dig om, otroligt skönt faktiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zikkor:

vrf gör inte EVGA amd baserade moderkort? har alltid stalt mig själv den frågan...

För att EVGA är en nVidia partner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Man måste fan beundra AMD's bakåtkompabilitet

Ja, att behöva köpa ett nytt mobo för att bakåtkompabiliteten ska fungera är ju verkligen awesome!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewizion:

Ja, att behöva köpa ett nytt mobo för att bakåtkompabiliteten ska fungera är ju verkligen awesome!

Det funkar med vissa äldre modeller också, genom biosupdate. Sen menade jag rent historiskt, men du kom inte så långt eller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Det funkar med vissa äldre modeller också, genom biosupdate. Sen menade jag rent historiskt, men du kom inte så långt eller?

Ja, men det fungerar ju på långt ifrån alla. Det är ju inte AMD som man ska tacka för att vissa mobo kan köra bulldozer, det är modertillverkarna som har fixat det! Sen vad AMD har gjort innan skiter jag i, utveckligen går ju framåt, right? För övrigt tycker jag inte det är dåligt av AMD eller något. Vill jag uppgradera till bulldozer köper jag gärna ett nytt mobo, så jag kan använda alla goodies som bulldozer kommer bjuda på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewizion:

Ja, men det fungerar ju på långt ifrån alla. Det är ju inte AMD som man ska tacka för att vissa mobo kan köra bulldozer, det är modertillverkarna som har fixat det! Sen vad AMD har gjort innan skiter jag i, utveckligen går ju framåt, right? För övrigt tycker jag inte det är dåligt av AMD eller något. Vill jag uppgradera till bulldozer köper jag gärna ett nytt mobo, så jag kan använda alla goodies som bulldozer kommer bjuda på!

Finns inget som hindrar dig från att köpa nytt, detta är en bara en sorts bonus ser jag det som.
Men aja, peace

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewizion:

Ja, men det fungerar ju på långt ifrån alla. Det är ju inte AMD som man ska tacka för att vissa mobo kan köra bulldozer, det är modertillverkarna som har fixat det! Sen vad AMD har gjort innan skiter jag i, utveckligen går ju framåt, right? För övrigt tycker jag inte det är dåligt av AMD eller något. Vill jag uppgradera till bulldozer köper jag gärna ett nytt mobo, så jag kan använda alla goodies som bulldozer kommer bjuda på!

AMD har medvetet gjort Bulldozer fysiskt kompatibel med AM3. Detta ändrades dock senare när designen var klar för att man inte ville offra eventuella prestandaförluster som man enligt AMD blir drabbad av, men fortfarande fysiskt kompatibel. Detta känner moderkorts-tillverkarna väl om. Samma sak var det med AM2+ och AM3 processorer i ett AM2 kort där du inte har power split plane och där den integrerade nordbryggan/L3 cachen hos processorn inte kördes i den högre frekvensen som den gjorde på ett AM2+ kort. Själv kommer jag invänta 990FX med UEFI.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

cpu från AM3+ har inget officellt stöd från AMD för AM3.
AMD valde att skippa bakåtkompabilitet med AM3 för det skulle plocka för mycket från prestandan.

Det är vad jag kommer ihåg sen kanske någon kan sprida mer ljus över ämnet.

Jag sade att AM3+ är bakåtkompatibel.
Alltså att AM3 processorer funkar utmärkt i AM3+ sockel.

Stämmer inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

För att EVGA är en nVidia partner.

ja jo, men nu ska´ju nVidia bli kompatibelt´med dom nya amd kretsarna, eller?

Visa signatur

GAMER SINCE BIRTH

OWNER OF BL4CK SW4RM (50.000P vantage)

Citera för svar, så jag hittar tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej?

AM3+ är fullt bakåtkompatibel med AM3...

Eller har jag missat något?

Ja, AM3+ mobos ska vara bakåtkompatibla med AM3 CPUs. Det jag pratade om var AM3 mobos med AM3+ BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zikkor:

ja jo, men nu ska´ju nVidia bli kompatibelt´med dom nya amd kretsarna, eller?

det är sant, nu vart jag nyfiken själv på det där

hoppas de börjar sälja amd mobos med fabriksvattenkylning

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Ja, AM3+ mobos ska vara bakåtkompatibla med AM3 CPUs. Det jag pratade om var AM3 mobos med AM3+ BIOS.

Vad får dig att tro att dessa inte är bakåtkompatibla med AM3 cpuer?