Permalänk

Duger orginalkylare till i7 2600k?

Hej.

Jag ska köpa en i7 2600k men är lite osäker på orginalkylaren.
Har läst om några som klagar på orginalkylkaren och tycker att i7an blir alldeles för varm även vid orginalklock.
Någon som kan bekräfta detta?

Jag vill helst inte köpa en ny processorkylare då jag redan har överskridit budgeten...
Jag har inte tänkt överklocka, iaf inte de närmaste åren.

Kan man köra med orginalkylaren i ett fractal design R3. Jag ska mest använda datorn till after effects cs5 och annan videoredigering.

Tack på förhand
/Johan

Permalänk
Medlem

köp ny kylpasta så ska det nog vara fin fint.

Jag kör i7 2600k med orginal kylarn och det fungerar fin fint. Just nu har jag råkat paja fläktkontrollern så har nästan inge luftflöde i chassit så tempen ligger på 28-29c och processorn håller sig på 38c i idle och inte mer än 55c i 50-60% load.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jollestroger:

Hej.

Jag ska köpa en i7 2600k men är lite osäker på orginalkylaren.
Har läst om några som klagar på orginalkylkaren och tycker att i7an blir alldeles för varm även vid orginalklock.
Någon som kan bekräfta detta?

Jag vill helst inte köpa en ny processorkylare då jag redan har överskridit budgeten...
Jag har inte tänkt överklocka, iaf inte de närmaste åren.

Kan man köra med orginalkylaren i ett fractal design R3. Jag ska mest använda datorn till after effects cs5 och annan videoredigering.

Tack på förhand
/Johan

Originalkylaren klarar du dig bra på, den duger även vid överklockning. Enligt SweClockers test hamnade en 2600K under hög belastning strax under 50 grader celsius.

Permalänk
Medlem

Orginalkylarna från intel med sina push-pins har alltid varit kassa. låter högt, kyler kasst. Speciellt om du ska klocka så kan du glömma den direkt.

in the long run, get a new one.

Permalänk
Skrivet av Gathor:

köp ny kylpasta så ska det nog vara fin fint.

Jag kör i7 2600k med orginal kylarn och det fungerar fin fint. Just nu har jag råkat paja fläktkontrollern så har nästan inge luftflöde i chassit så tempen ligger på 28-29c och processorn håller sig på 38c i idle och inte mer än 55c i 50-60% load.

En kompis har över lite NT-H1 kylpasta som han fick med när han köpte en processorkylare från noctua.
Den kanske funkar bra?

Permalänk
Moderator
Moderator

Körde originalkylaren till 2600K innan jag bytte till min Thermalright Archon och tyckte den fungerade helt ok, fick bland annat ned idle till +1C över rumstemp med den och var verkligen inte högljudd för min del. Så länge du inte ska klocka så ska den nog funka fint, och det är ju bara att byta senare om behovet dyker upp.

Har även kört en gammal Q6600 (2.4) på 3.2 med originalkylare utan problem, tycker aldrig de varit värdelösa.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

beror på vad du ska köra, hade orginalkylare ett tag men den lät processorn"oklockad" gå upp mot 100 grader när jag använde videoredigeringsprogram t.ex, och det var med öppet chassi!

köpte en ny kylare sen och nu idlar den runt 28=)

Permalänk
Medlem

Hur låter Intel original fläkt jämfört med AMD:s ylande tröskverk?

Permalänk
Medlem

Något som är värt att tänka på är att R3 med stockkylning inte är det svalaste chasit heller. Men om u inte ska klocka ser jag ingen anledning att skaffa en ny kylare. Jag ser ingen anledning att köpa "k" varianten och inte klocka heller

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av _NsMs_:

Jag ser ingen anledning att köpa "k" varianten och inte klocka heller

Potential och andrahandsvärde!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Potential och andrahandsvärde!

Haha det tänkte jag inte på!

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeycliepe:

beror på vad du ska köra, hade orginalkylare ett tag men den lät processorn"oklockad" gå upp mot 100 grader när jag använde videoredigeringsprogram t.ex, och det var med öppet chassi!

köpte en ny kylare sen och nu idlar den runt 28=)

Då är det nog snarare montaget som var fel där eller extrema omgivningstemperaturer.

Referenskylaren från Intel är gjord för att klara all form av belastning på processorn under normala förhållanden runt datorn.

Permalänk
Medlem

Jag har också beställt en i7 2600k, och jag valde den här kylaren;
http://www.inet.se/artikel/5321360/zalman-cnps-9900nt

Visa signatur

ASUS Z390-F Gaming | Intel i9900k @5Ghz | ASUS Strix RTX 2070 Super OC | Corsair Venegence CL16 3200 Mhz | Samsung 970 Evo M.2 1Tb | Corsair RM750x V2 | Noctua NH-D15 | Fractal Design S2 Blackout TG |

Permalänk

Har hittat en kylare som verkar billig och hyffsat bra.
http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

Är den här både svalare och tystare än orginalkylaren?
Skulle den kunna vara ett billigt alternativ till att kyla i7 2600k? får den plats i ett fractal design r3?

Permalänk
Medlem

Hyper 212+ anbefalles. Bytet stock kylaren direkt, och köpte en Scythe slipstream for 59 spenn på webhallen. Kör orginal fläkten som push, och scythe som pull. Idle vid normal rom temp är ca 28 grader, max OC jag testade var 4.4, och då var det 60 vid load med prime 95.

Top of the shelf : NH-D14
Most bang for the buck : Hyper 212+

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Hyper 212+ anbefalles. Bytet stock kylaren direkt, och köpte en Scythe slipstream for 59 spenn på webhallen. Kör orginal fläkten som push, och scythe som pull. Idle vid normal rom temp är ca 28 grader, max OC jag testade var 4.4, och då var det 60 vid load med prime 95.

Top of the shelf : NH-D14
Most bang for the buck : Hyper 212+

Okej men hur mycket låter den? Hur har du kopplat fläktarna?

Permalänk

hyper 212 är riktigt bra tycker jag , efter en timma i prime95 har tempen inte gått över 50 c . (i7 2600k )

billigt är den också för den delen , men tyckte personligen att den va jävligt jobbig att montera.

Permalänk
Medlem

Fläktana er kopplat via en Y splitt på CPU_1 på moderkortet. Den är tyst, utenom när jag kör prime 95. Alt annat, bc2 och andra diverse spel, ej märkbar.

http://www.webhallen.com/hardvara/24569-deltaco_3-pin_y-kabel

Testade med 2 sånna http://www.webhallen.com/hardvara/87245-scythe_slip_stream_ch... istället for original fläkt, då är den helt tyst, men lite sämre resultat.

Tycker det är fläkt monteringen som är jobbig, jag byggde ny dator från scratch, så fick montera kylaren direkte.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av lillvirus:

hyper 212 är riktigt bra tycker jag , efter en timma i prime95 har tempen inte gått över 50 c . (i7 2600k )

billigt är den också för den delen , men tyckte personligen att den va jävligt jobbig att montera.

Okej, låter kanon! Lillvirus kör du med endast orginalfläkten på kylaren eller?