Microsoft provar Ribbon i Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarh:

Men är ni helt blåsta? Har ni inte ens testat ett program med ribbon innan? Tryck en gång extra på menyknappen så försvinner hela raden, så ser det ut som en helt vanlig meny som idag, men skillnaden är att det inte kommer en vertikal, utan en horisontell meny uppbyggd med ikoner istället för enbart text.

Vi är inte särskilt blåsta eller bakåtsträvande som en människa hävdade... Vi har helt enkelt andra preferenser hur upplägget i våra arbetsverktyg ska vara utformade.

Permalänk
Medlem

Kan man välja knappar etcså är det ju perfekt.

Permalänk
Medlem

Kommer förmodligen förändras en hel del, detta är som sagt - väldigt tidiga bilder.

Själv använder jag Total Commander och kommer nog aldrig byta från det. Så det spelar ingen roll för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spoj4n:

bakåtsträvande idioter kan hålla sig till windows xp
http://www.youtube.com/watch?v=8wFc2drqggY&playnext=1&list=PL...

Håller med, är trött på att höra allt gnäll från folk så fort något nytt kommer, i windows, på facebook, på youtube, det är samma sak överallt. Först skriker alla att allt är förstört och att det var bättre förr, sedan, efter några veckor så tycker alla om det och börjar gnälla om nästa uppdatering istället..

Permalänk
Skrivet av TheCrossfire:

Det stora med Microsofts nya OS/program är att de 2009 bestämde att alla deras program inkl. OS skulle byggas på powershellkommando som arbetar ner mot kärnan. Kommer att medföra att man kan göra allt med script som man kan grafiskt samt mycket mer. Där kommer den stora skillnaden att vara, har längtat efter detta. Kanske inget som en vanlig användare ser någon nytta i men som tekniker är det drömmen ^^

Själv gillar jag ribbon skarpt, smidigt sätt att arbeta på när man väl lärt sig.

Fan vad najs!

Angående ribbon i explorer så hatar jag idén, det är ju bara onödigt klutter som tar plats och inte används 90% av tiden. Om det är något som jag skulle vilja ha i explorer så är det flikar annars räcker det som det är idag.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Ge oss ett OS med appar och skrivbord för widgets istället.

Permalänk
Medlem

Haha ribbon fick mig att byta från office till openoffice... Blir det ribbon i win8 stannar jag kvar vid 7an.

Permalänk
Medlem

Jaha då fick det bli windows 7 för all framtid då.
ribbon är helt klart det äckligaste menysystemet genom tiderna i mina ögon.
Tyade inte sitta i office längre när vi bytte upp på jobbet och bad om att få openoffice i stället.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Lugna ner er alla det är inte alls säkert att detta kommer finnas i Windows 8 och om det kommer finnas så är jag ganska säker på att man kan välja tillbaka till ett klassiskt läge!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Men helt seriöst, Ribbon känns iaf smartare i Office än vad de gamla överlastade menyerna gjorde.
Nu är inte Explorer-menyn speciellt överlastad med funktioner, men jag gissar att Microsoft vill ha ett utseende genom hela systemet och inte hålla på och låta varje fönster se olika ut.

Visa signatur

. Computing happiness.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att många som kör Mac var positiva till ribbon när det kom. Så MS kanske hoppas på att ta tillbaka användarna som föredrar stora ikoner och pastellfärger?

Själv så kör jag fortfarande Office 2003 av en anledning....

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Vill minnas att många som kör Mac var positiva till ribbon när det kom. Så MS kanske hoppas på att ta tillbaka användarna som föredrar stora ikoner och pastellfärger?

Själv så kör jag fortfarande Office 2003 av en anledning....

Och förlora dom som inte tycker om iosx :\
många vill ha små iconer och detaljerad vy inte cashade stora pastelfärgade iconer som bara sunkar ner datorn och äter minne.
Hoppas verkligen att som en tidigare sa att man kan slänga tillbaks det klassiska läget.

död åt utvecklinget o.0?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visuale:

http://i55.tinypic.com/2h2o5fn.jpg

Men helt seriöst, Ribbon känns iaf smartare i Office än vad de gamla överlastade menyerna gjorde.
Nu är inte Explorer-menyn speciellt överlastad med funktioner, men jag gissar att Microsoft vill ha ett utseende genom hela systemet och inte hålla på och låta varje fönster se olika ut.

Ang. din bild, man ser ju tydligt i den minimalistiska menyn vad varje knapp är till (bortsett från knapparna i hörnen (minimera, stäng osv) Det är enkelt, det ÄR bra, Startar du iTunes så ser du tydligt vad knapparna gör, enkelhet helt enkelt. Även om jag är en Apple hatare.
Spellista knappen ser ut som en spellista..

Det man ser i ribbon på bilderna (har INTE testat själv) Så är där mycket text och en del runda skivor (som inte säger ett smack) Och det tar stor plats, Oavsett om du kan klicka bort det eller inte, det spelar fan ingen roll.

En annan sak som jag är grymt trött på gällande windows är deras urvaskade tråkblåa färg, USCH!
Och ja visst kan man byta färger, men lätt är det inte att få det bra, om vi bortser från Aktivitetsfältet.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

Ge oss ett OS med appar och skrivbord för widgets istället.

Skulle Windows inte ha några applikationer menar du?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Jag tycker att ribbon funkar bra jag. Men prioritering nummer 1 borde vara att ha möjlighet till flera flikar i utforskaren.

Håller med. De vore rätt gött. Så man blir av med att ha flera fönster uppe och lätt tabba mellan dom. Skulle kunna gå att fixa i Win7. Men de gör dom nog inte utan dom släpper väll ett nytt operativ med det

Win 8 låter inte som något nytt under solen (förutom arm stöd).

Så win 7 kommer leva länge, kanske lika länge som xp?

Jag körde xp i 6 år ca (blir rätt säkert lika länge med win 7, så länge dom inte hotar med att ta bort uppdateringarna).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

Ge oss ett OS med appar och skrivbord för widgets istället.

Så du menar att det inte finns några program till windows? Och vad är egentligen skillnaden på Windows Gadgets och Widgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pritect:

vad är egentligen skillnaden på Windows Gadgets och Widgets?

Widgets börjar på W och Gadgets på G

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Widgets börjar på W och Gadgets på G

Precis, ingen som helst skillnad i övrigt

Permalänk
Medlem

Närman väl vant sig är ribbon överlägset gamla överbelastade menyer, i alla fall för mer komplicerade program. Talar av egen erfarenhet, Inventor (3d cad) bytte till ribbons för några år sen, man var helt fel i huven i en vecka, men när jag tvingades gå tillbaks till "vanliga" menyer ett tag på grund av att företaget jag konsultade åt körde gammal cad så insåg man hur mycket bättre nya gränsittet är.

Möjligen att det är "överarbetat" i explorern.

Lite komiskt att vissa tycker att man ska kasta ut gammalt skit för att göra Windows stabilare/snabbare men inte tycker man ska ändra gränssnitt till nått som är bättre

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Närman väl vant sig är ribbon överlägset gamla överbelastade menyer, i alla fall för mer komplicerade program. Talar av egen erfarenhet, Inventor (3d cad) bytte till ribbons för några år sen, man var helt fel i huven i en vecka, men när jag tvingades gå tillbaks till "vanliga" menyer ett tag på grund av att företaget jag konsultade åt körde gammal cad så insåg man hur mycket bättre nya gränsittet är.

Möjligen att det är "överarbetat" i explorern.

Lite komiskt att vissa tycker att man ska kasta ut gammalt skit för att göra Windows stabilare/snabbare men inte tycker man ska ändra gränssnitt till nått som är bättre

Jag personligen tycker inte ribbon är bättre utan bara fult och grötigt men visst det finns alltid någon som fixar det som gui.
Men valallternativ mellan det gammla och ribbon borde finnas för sånna inkörda som jag.
Dock skall man alltid ge det nya en chans kanske både en och två gånger innan man säger nej, kan ju finnas en möjlighet att det faktiskt var en uppgradering ^^ även om jag inte tycker det i detta fallet :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Haha ribbon fick mig att byta från office till openoffice... Blir det ribbon i win8 stannar jag kvar vid 7an.

Detsamma, kör endast med OpenOffice numera. Tack och lov att skolorna här använder det med!

Och dessutom, till dom som tycker att det är "utvecklingshämmande" att inte gilla allt nytt: Do not fix what is not broken. Det klassiska fungerar helt utmärkt fint, finns inte mycket till anledning att byta bort den för något annat än en smaksak.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Av det man sett hittills av W8 känns det nästan som något som kunde släppas i en stor uppdatering till W7 istället. Antar och hoppas att det kommer något massivt nytt som gör att en vanlig uppdatering inte är möjligt.

Varför när de kan släppa det på ett nytt operativsystem och få betalt för det?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spoj4n:

Så bara för att man inte stora blaffiga knappar som tar upp 10% av skärmen (på höjden) så är man en bakåtsträvande idiot?
Det var nog det mest trångsynta jag läst på SweC någonsin.

Som jag sa Unity!
I toppen av skärmen har du panelen som även extraknäcker som menybar.
Till vänster har du launchers, samt program som körs + lite länkar och enheter.

När du maximerar ett program försvinner dess titelbar och även den integreras i panelen.

Permalänk
Medlem

Tror inte Microsoft är dumma nog att göra knapparna till obytbar standard. De lär få rätt mycket negativ kritik på det nu i testfasen

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Skrivet av Swebbe:

Tror inte Microsoft är dumma nog att göra knapparna till obytbar standard. De lär få rätt mycket negativ kritik på det nu i testfasen

Precis. Det är klart man kan byta till klassiskt läge om man är sugen på det. Men om dom utvecklar Ribbon till något bättre så kanske det blir bra.

På bilden ser jag en flik som heter "Share". Just den filken kan nog vara användbar. Man kanske kan skicka foton från sin dator till facebook eller flickr på ett klick tillexempel. Det skulle nog kunna vara användbart.
Och ladda upp på Windows live Skydrive såklart

Kan nog bli något. Om dom finslipar på utseendet o inte gör det så "högt" och kladdigt. just nu ser det bloatat ut. Men vem vet hur det ser ut när windows 8 släpps?!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Visst lär man kunna byta till klassik, men jag vill inte att det ska se ut som windows 98 bara för att jag inte vill ha några stora blaffor.
Och att man fortfarande ska kunna behålla aero efter att man tagit bort ribbon är inte säkert. Går tex. inte att få XP look i vista/7.

Share (skicka till på svenska) har funnits iaf. sen XP, troligtvis längre. Troligtvis bland dem minst använda funktionerna i windows då den är helt värdelös.
Många kör tex. webmail så skicka till epost funkar inte och fax är ju knappt värt att nämna.
Att skicka till skrivbord finns vet troligen inte så många då det är en rätt konstig placering, dessutom inte så svårt att bara dra den bredvid fönstret.
Skicka till komprimerad mapp är samma där, vem tittar under "skicka till" när man vill zippa nått?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Pie-or-paj;10932430"]Går tex. inte att få XP look i vista/7.QUOTE]

Vad menar du nu? Jag skulle villja säga motsattsen

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Oggelito:

Du tror det blir färre problem om de börjar om från grunden? Godag yxskaft!

Jag håller med om att Ribbon är skit, tar upp för mycket plats och ger ingen fördel imho

De måste ju uppenbarligen gjort nåt fel eftersom att varken Linux eller OS X har bluescreens t.ex? Windows är ju för tillfället det mest instabila OS'et, fast är även det som flest personer använder p.g.a kompabiliteten. Har haft stora problem med bl.a drivrutiner i Windows, grafikdrivrutinerna kan krascha lite när de känner för det..

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

Så bara för att man inte stora blaffiga knappar som tar upp 10% av skärmen (på höjden) så är man en bakåtsträvande idiot?
Det var nog det mest trångsynta jag läst på SweC någonsin.

Som jag sa Unity!
I toppen av skärmen har du panelen som även extraknäcker som menybar.
Till vänster har du launchers, samt program som körs + lite länkar och enheter.

När du maximerar ett program försvinner dess titelbar och även den integreras i panelen.

http://www.youtube.com/watch?v=l3rM4vT7Vgs&feature=related

Linux är helt fantastiskt i menysystemen Till skillnad från Windows där "Alla program" ligger i en enda röra, så har man i Linux sorterat efter programtyp. Skulle jag se nåt liknande i Win 8 så skulle jag, och förmodligen många andra att bli nöjda.

Ang Ribbon är det ingen höjdare för min del.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem

Man kan högerklicka i ribbon för att minimera det, dessutom kan man högerklicka på vilken knapp som helst och lägga det i 'quick access toobar' så den visas där. Den där quick access toolbar kan man välja och visa ovanför och under ribbon. Minimerat ribbon i utforskaren kommer att ta lika mycket plats som vanliga menysystemet i dagens utforskare. Jag tror iaf att det kan bli bra och hoppas att publika betan kommer snart