Cooler Master Hyper 212 Plus, dåliga temperaturer :o

Permalänk
Inaktiv

Cooler Master Hyper 212 Plus, dåliga temperaturer :o

Införskaffade mig igår ett billigt chassi för bättre luftflöde, ett HAF 912. Passade då även på att köpa en Cooler Master Hyper 212 Plus då jag tänkte ta och börja överklocka lite.

I chassit har jag en 200mm fläkt i fronten (insug), en 140mm fläkt på sidopanelen (insug), en 120mm fläkt i bakre del som suger ut luft men även 2 120mm i topp som suger ut den stigande varmluften. Så luftflöde i chassit bör inte vara något problem.

Men som sagt, mitt problem är det att även efter 3 om-montering av den nya cpu kylaren så når jag inga bra värden. Den är monterat horisontellt, doc bara med 1 fläkt (alltså inte push and pull). Processorn jag har i datorn är en i7 950 & är inte överklockad.

Idle har processorn en temp på 36 till 40 C, och vid full load går de upp mot 70C, alltså knappt någon skillnad från stock kylaren. Kylpastan jag använt är Artic Silver 5 den första och tredje gången, testade även den pastan som ingick i köpet, men kändes sådär.

Applicerat kylpastan olika varje gång, tunt lager (första gånen), som ett litet riskorn i mitten (låta kylaren pressa ut det) och sist en horisontell linje (som det föreslogs på Artic Silvers hemsida). Hade även kylaren monterad vertikalt första gången så värmen sköts uppåt, men även där blev värdena usla.

Mycket tacksam för svar Behöver ni veta något mer så fråga bara ;)


Permalänk
Medlem

Min propp gick ner från ~38c i idle till ~31c efter några veckor.

Låt skiten sitta så kommer det nog sjunka mer. Hur varmt har du det i rummet?

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

min i5 ligger på ca 34c idle med corsair a50 kylare.
hur varmt har du det i rummet?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Tror artic silver behöver sätta sig ett par veckor eller dagar.
Min temp i idle och load går ner hela tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pakki:

Min propp gick ner från ~38c i idle till ~31c efter några veckor.

Låt skiten sitta så kommer det nog sjunka mer. Hur varmt har du det i rummet?

Okay, ja det låter skönt att höra. Har en temperatur på ca 21c i rummet, vilket nog inte
är så farligt. Men satsar på cirka ~31c-33c, vilket inte ska vara för svårt. Men kör du med
1 eller 2 fläktar installerade (om du nu har hyper 212+)?

Skrivet av upl8447:

min i5 ligger på ca 34c idle med corsair a50 kylare.
hur varmt har du det i rummet?

Har i genomsnitt som sagt en temp på cirka 21c, men den stiger stadigt ju längre jag spelar
Men alla värden som jag skrev i posten har tagits i en miljö på 21c eller lägre.

Skrivet av TimMy2003:

Tror artic silver behöver sätta sig ett par veckor eller dagar.
Min temp i idle och load går ner hela tiden.

Jo så kan det mycket väl vara. Måste bara montera kylaren en gång till, då den sitter dåligt nu med en idle på 44c

Tack för alla snabba svar (Själv var jag inte så snabb på att svara då internet gick ner)

Permalänk
Medlem

Jag har en I5 760 som går i 3.1 mhz och en Cooler Master Hyper 212 Plus.
Vid full load ligger den på ca 50 grader i ett antec sonata 3 chassi.

Har oxå artic silver 5

Jag la små strängar med kylpasta på alu grejerna mellan kopparn på kontaktytan mot CPU

Permalänk
Medlem

Finns ju en länk här nånstans om optimal pasta-applicering på flänsar med öppna heatpipes...
Den mest noggranna verkar vara att först fylla ut springorna mellan heatpipesen (genom att applicera över hela kylaren och skrapa bort det översta lagret om jag minns rätt) och sen applicera tunt på aluminiumsektionerna mellan heatpipesen. Gav en fin jämn fördelning enligt bilderna!

Jag gjorde enklast, slarvigast och stressigast möjliga variant av den lösningen: små (sönderhackade och kletiga försök till) strängar direkt på heatpipesen. Funkar helt OK, även om jag inte orkat gjort några jämförelser med andra applikationsvarianter.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Den pastan som kommer med Hyper 212+ är ganska tjock, tror inte det är bra att köra spridnings metoden.

Jag fyllde hål mellan heat pipes och alu blocket med pasta först, så täckte jag hela basen med pasta, jämnade ut med gammalt visitkort, satt på, funkar fett. 28 idle, 53 load @ stock, 60 @ 4.4ghz.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxima:

Jag har en I5 760 som går i 3.1 mhz och en Cooler Master Hyper 212 Plus.
Vid full load ligger den på ca 50 grader i ett antec sonata 3 chassi.

Har oxå artic silver 5

Jag la små strängar med kylpasta på alu grejerna mellan kopparn på kontaktytan mot CPU

Jo det är den nivån jag vill uppnå (50 grader vid load). Monterade precis kylaren, doc var artic silvern slut, så jag får ta en sväng till stan och handla mer. Men jag använde då (igen) den medföljda pastan, ligger nu på allt från 33 till 40 c idle & upp mot 65 full load. Men kör du två eller en fläkt på din hyper 212 plus?

Skrivet av Roger W:

Finns ju en länk här nånstans om optimal pasta-applicering på flänsar med öppna heatpipes...
Den mest noggranna verkar vara att först fylla ut springorna mellan heatpipesen (genom att applicera över hela kylaren och skrapa bort det översta lagret om jag minns rätt) och sen applicera tunt på aluminiumsektionerna mellan heatpipesen. Gav en fin jämn fördelning enligt bilderna!

Jag gjorde enklast, slarvigast och stressigast möjliga variant av den lösningen: små (sönderhackade och kletiga försök till) strängar direkt på heatpipesen. Funkar helt OK, även om jag inte orkat gjort några jämförelser med andra applikationsvarianter.

Tror jag vet vilken du menar, hittade den igår när jag sökte (men tappade bort den lika snabbt). Men jag ska ta och köra på det sättet som du skrev där, då det känns stabilt. Måste doc först införskaffa mig lite ny artic silver.

Tack för svaren

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeleni:

Den pastan som kommer med Hyper 212+ är ganska tjock, tror inte det är bra att köra spridnings metoden.

Jag fyllde hål mellan heat pipes och alu blocket med pasta först, så täckte jag hela basen med pasta, jämnade ut med gammalt visitkort, satt på, funkar fett. 28 idle, 53 load @ stock, 60 @ 4.4ghz.

Nä den pastan känns inte så bra, ska hålla mig till artic silver. Men det är helt klart den tekniken som verkar bäst & det är den jag tänker köra på (alltså att först täcka alla hål med pasta innan jag applicerar resten). Återkommer lite senare med resultat Tar ett litet tag att göra bytet med en bruten arm... + måste in till stan och handla..

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158483:

Men kör du två eller en fläkt på din hyper 212 plus?

1 st