Bäst CPU kylning till 2500K med Vengeance stickor?

Permalänk
Medlem

Bäst CPU kylning till 2500K med Vengeance stickor?

Hoppas någon kan komma med lite kreativa förslag. Jag blir evigt tacksam!
Letar efter CPU kylning kring 500-strecket.. Har sneglat på Kühler 620 såklart, men är orolig för att pump- och fläkt-ljudet kommer störa mig. Jag vill ju ha det så tyst som möjligt. Jag ska klocka, men inte monsterklocka, min 2500K. Den sitter på ett Asus P67 Pro och jag har 2st 1600Mhz Vengeance stickor, så jag är orolig för att en stor kylare med fläkt kommer krocka med kyflänsarna på RAM? Fast det verkar som om RAM-slottarna sitter lite längre från CPU socket än på vissa andra MB som ex. GD65/55?

Så, vad tycker "ni", ska jag gå för luft eller vattenkylning? Vilken kylare och med vilka fläktar (standard eller byta)? Och allt för kring max 500 spänn.. Är det omöjligt?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Jag kör med Noctua NH-U12P SE2 tillsammans med 2600K, Asus P67 PRO samt två stickor corsair vengeance (i de blåa portarna). Ena fläkten på kylaren täcker den första svarta minnesslotten men eftersom dualchannel körs i de blåa så får allt plats utan problem. Man kan även använda samtliga slottarna om man flyttar upp den bakre fläkten några centimeter (enkel mod) eller väljer att ta bort den helt.

Angående kylaren i sig så är jag mycket nöjd. Man får med två stycken tysta och högkvalitativa fläktar (Noctua NF-P12 120mm) som går för över 150kr styck i handeln. Kör man fläktarna med en fläktkontroller eller med de medföljande motstånden så är de ohörbara (mitt system är förövrigt väldigt tyst i övrigt) och kylningsförmågan är fortfarande bra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482591

Permalänk

Jag har precis slängt in ett nytt kylaggregat till min nya processor helt klart var den man får i lådan till i5 2500k inte bra den gjorde bara halva jobbet och jag kom upp i 37-40 grader hela tiden även obelastad ,nu ligger den runt 32-34 och susar fint men den är ju lite dyr 700spänn det är en Noctou NH-C14 och helt klart värd pengarna. Så jag tycker att fläkten till till i5 Sandy Bridge inte räcker om du ska ha riktigt roligt med Burken!

Visa signatur

Asus Sabertooth P67, Intel i5 2500 k 8GHZ 1333 dmm3, 6970 x 2 Gigabyte+ Power-color4gb ,
ssd 120gb team x1 , wwc 1000gb 7200spinn,windows 7 64b. Home Premium, Have a Great Day!
Danneman

Permalänk
Medlem

Jag kör 2x dominator i dimm 2 och 4, enligt specen från ASUS och har en p67 sabertooth. En hyper 212+ har ca 1 cm klarering med 2 fläktar.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxarn:

Jag kör med Noctua NH-U12P SE2 tillsammans med 2600K, Asus P67 PRO samt två stickor corsair vengeance (i de blåa portarna). Ena fläkten på kylaren täcker den första svarta minnesslotten men eftersom dualchannel körs i de blåa så får allt plats utan problem. Man kan även använda samtliga slottarna om man flyttar upp den bakre fläkten några centimeter (enkel mod) eller väljer att ta bort den helt.

Angående kylaren i sig så är jag mycket nöjd. Man får med två stycken tysta och högkvalitativa fläktar (Noctua NF-P12 120mm) som går för över 150kr styck i handeln. Kör man fläktarna med en fläktkontroller eller med de medföljande motstånden så är de ohörbara (mitt system är förövrigt väldigt tyst i övrigt) och kylningsförmågan är fortfarande bra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482591

+1
Mycket tyst och effektiv även när man blir tvungen att mata på med en ordentlig vcore för sin klockning. Tror den skulle fungera utmärkt för dina ändamål.