Problem med kylning med ARCTIC COOLING Cooling Freezer 7 Pro Rev.2

Permalänk
Medlem

Problem med kylning med ARCTIC COOLING Cooling Freezer 7 Pro Rev.2

Hejsan,

Jag köpte en Arctic Cooling Freezer 7 pro Rev.2 häromdagen till min AMD3500+ med socket 939 för att jag tyckte att min dator lät för mycket.
Mitt problem är nu med den nya kylaren så stänger datorn ner sig bara efter några sekunder efter start och det verkar som om cpu-kylaren inte kyler alls.

Jag har gjort rent cpun och applicerat lite arctic silver 5 på den. Dock täcker inte kylarflänsen hela cpu-chippet men enligt Artic så skulle det inte spela någon roll, men gör det?

Har någon haft liknande problem som jag?

Jag har inte byggt särskilt många datorer och undrar om jag kunde få några tricks/tips för att åtgärda problemet. Måste man vänta några timmar innan man kan starta datorn för att kylpastan skall ge någon effekt?

mvh
Carranor

Permalänk
Medlem

kylflänsen måste inte täcka 100% av cpu-chippet men en klar majoritet ska täckas.

sitter flänsen tätt mot chippet då? Freezer 7 är ju egentligen designad för Intel prollar och det är Freezer64 som bör användas för AMD. Men antar att eftersom den går att montera överhuvud taget så finns stöd i version 2?

snurrar fläkten igång? kan du komma in i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

kylflänsen måste inte täcka 100% av cpu-chippet men en klar majoritet ska täckas.

sitter flänsen tätt mot chippet då? Freezer 7 är ju egentligen designad för Intel prollar och det är Freezer64 som bör användas för AMD. Men antar att eftersom den går att montera överhuvud taget så finns stöd i version 2?

snurrar fläkten igång? kan du komma in i BIOS?

Hej,
Jag hinner knappt komma in i BIOS förrän datorn stänger ner, men jag ser att temperaturen stiger upp mot 80°C och sen stänger datorn ner sig. Det tar ca 15-30 sekunder att nå den temperaturen!
Version 2 stöder socket 939 och jag tycker att kylflänsen sitter tätt mot chippet - kan iaf inte skruva hårdare. Däremot så täcker den inte alls kanterna på chippet.

Fläkten snurrar som max på 2500 rpm, men den verkar gå ner av sig själv trots att temperaturen fortsätter stiga.

Bara som en check, så satte jag tillbaka den gamla fläkten - inga problem.

mvh
Carranor

Permalänk
Medlem

har varit med om att kylar basen varit skev så den knappt låg imot cpun med de är redigt ovanligt har hänt 1 gång av ca 200 sålda, men lämna tillbaka den och be om en ny

Visa signatur

Fractal R3, i5 750 4Ghz, P7P55D-E Pro, Corsair H100, 20GB Ram, Fractal 1000W, GTX1070, Samsung 2693HM 26"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carranor:

Hej,
Jag hinner knappt komma in i BIOS förrän datorn stänger ner, men jag ser att temperaturen stiger upp mot 80°C och sen stänger datorn ner sig. Det tar ca 15-30 sekunder att nå den temperaturen!
Version 2 stöder socket 939 och jag tycker att kylflänsen sitter tätt mot chippet - kan iaf inte skruva hårdare. Däremot så täcker den inte alls kanterna på chippet.

Fläkten snurrar som max på 2500 rpm, men den verkar gå ner av sig själv trots att temperaturen fortsätter stiga.

Bara som en check, så satte jag tillbaka den gamla fläkten - inga problem.

mvh
Carranor

Verkar extremt konstigt. Jag har inte varit med om att kylflänsen inte täcker hela värmespridaren men det är ju som ovan nämnt inte nödvändigt. Själva chippet är rätt mycket mindre än vad själva värme-spridaren är. I många fall är ju inte värmespridaren helt plan och om nu inte kylflänsen heller är helt plan så kan man få problem. Det känns som att du fått på den snett. Är du helt säker på att det verkligen sitter diktan dvs. helt plant i mot varandra. Tänk också på att man bara skall ha en extremt tunn film med kylpasta. Kylpastan är bara där för att täcka/kompensera för de extremt små ojämnheter (gropar) som kan finnas på den till synes plana ytan. Får man för mycket på så blir tempen rätt mycket högre än vad som är normalt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Det är mycket lätt att montera freezeren fel. Har gjort det själv. Kolla om du kan flytta på kylaren vid lett beröring. Osäker om den monteras med at skruva den in i den plastik biten som kommer med, så var det på socket 755. Men du må skruva helt in. Försök att hålla kylaren ned mot cpu med en hånd och titta på temperatur. Bruk en sånn köksvante så du ej bränner dig på heatpipen

Freezer pro är bra.
Scythe Katana 3 är like billig och bättre.
Cooler Master Hyper 212+ är ljusår foran, och en 50lapp dyrare.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren, jag ska prova igen nästa vecka.
Hade gett upp hoppet och packat in Freezer Pro, men jag ska prova det dära med att lägga handen på kylaren.