Varför fortsätter man tillverka usb 2.0 och sata 2 ?

Permalänk
Medlem

Varför fortsätter man tillverka usb 2.0 och sata 2 ?

Jag fick en liten fundering! Jag köpte ett moderkort för snart 6 månader sen, på det så har jag 12st USB 2.0 och 2st USB 3.0. Samt 6st Sata 2 och 2st Sata 3.

Jag tycker detta känns rätt korkat? Varför hålla tillbaka på utvecklingen?

Varför fortsätter man med USB 2.0 och Sata 2 istället för att ersätta alla usb portar med USB 3.0 och alla Sata portar med Sata 3?

Permalänk
Medlem

billigare är min gissning

(samt southbridge? kan bara hantera x antal anslutningar av en sort, sata 3 kräver mer etc)
gissar jag på!

usb 3.0 är väl inte så säkert att det kommer vara standard heller så mja

edit: googlade lite å såg att southbridge hanterar en jävla massa, kanske är därför! vad vet jag

http://en.wikipedia.org/wiki/Southbridge_%28computing%29

Permalänk
Medlem

Det släpps alltid nya funktioner som är mycket snabbare än USB 3.0 som t.ex Intel Thunderbolt.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

billigare är min gissning

Skulle säga det samma och det faktum att det varken finns så många USB.3/Sata.3 pryttlar på maknaden ännu men det kommer säkert...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det släpps alltid nya funktioner som är mycket snabbare än USB 3.0 som t.ex Intel Thunderbolt.

Ja men varför då hålla kvar på usb 2.0 som är långsammare än bägge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

billigare är min gissning

(samt southbridge? kan bara hantera x antal anslutningar av en sort, sata 3 kräver mer etc)
gissar jag på!

usb 3.0 är väl inte så säkert att det kommer vara standard heller så mja

edit: googlade lite å såg att southbridge hanterar en jävla massa, kanske är därför! vad vet jag

http://en.wikipedia.org/wiki/Southbridge_%28computing%29

Men både usb 2.0/3.0 och Sata 2/3 är kompatibla med varandra så det borde ju inte vara något hinder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Skulle säga det samma och det faktum att det varken finns så många USB.3/Sata.3 pryttlar på maknaden ännu men det kommer säkert...

Det är sant, allt handlar om pengar. Jag har en hög USB 3.0 hårddiskar, när jag använt USB 3.0 så kan jag absolut inte tänka mig att använda en usb 2.0 hårddisk igen.

Permalänk
Medlem

Billigare troligtvis, och jag tror inte att det är märkbar skillnad mellan sata 2/3 när man använder det som privatperson, blir ju klart snabbare överföringshastigheter och liknande, men tror ändå inte det är något som man lägger mycket kraft på, inte jag iallafall, jag kör på sata3 när det blir standard på alla moderkort, känns inte motiverat annars.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Ja men varför då hålla kvar på usb 2.0 som är långsammare än bägge?

Det är onödigt med USB 3.0 när det finns snabbare.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag kör Sata.3 på min stora hårdisk där jag sparar stora filer och även lägger alla spel. Visst är den snabb men troligtvis inte speciellt mycket snabbare än en Sata.2 disk av god kvalitet. USB.3 har jag inte en pryttel som stöder Alla mina kameror, telefoner, MP3 spelare, spel och så vidare stöder bara USB.2.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Evolved:

Ja men varför då hålla kvar på usb 2.0 som är långsammare än bägge?

Den andra stora anledningen heter CHIPSET och man byter/gör inte nya sådana i en handvändning, så därför lever de kvar en tid med 2.0.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)