Permalänk

Mjukt ljus till datorhörnan.

Hejsan. Det är så att jag undrar över en sak. Jag skulle vilja få mjukt ljus till min datorhörna. Jag har ett skrivbord där längden är kanske 1.70m. Jag sitter för närvarande helt i mörkret förutom skärmen, men känner att jag skulle vilja ha lampor som avger ett varmt och mjukt ljus om ni förstår vad jag menar.

Det är alltså inte till för att kunna användas som läsljus eller så, utan bara så att det lyser upp lite i bakgrunden och gör det lite "varmare". Svårt förklarat, men jag hoppas att ni förstår. Jag hade tänkt sätta små spotlights mellan skrivbordet och väggen, men det blir väl ganska "stelt" och "kallt" ljus av sådana?

Har ni några bra tips?

Permalänk
Medlem

Ahaa .. du menar "porrljus"? (Rött ..!)

Skämt åsido .. om du väljer dimbara halogen-glödlampor, d.v.s. likadana lampor som förr med E27, E14 - sockel,
fast med en liten halogenglödis inuti, kan du bara dimma ner vilken jäkla bordslampa som helst så att den blir varm & mysig.

IKEA-varianten:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40152812

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Ahaa .. du menar "porrljus"? (Rött ..!)

Skämt åsido .. om du väljer dimbara halogen-glödlampor, d.v.s. likadana lampor som förr med E27, E14 - sockel,
fast med en liten halogenglödis inuti, kan du bara dimma ner vilken jäkla bordslampa som helst så att den blir varm & mysig.

IKEA-varianten:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40152812

Jo, fast saken är den att jag vill att ljuset ska komma upp via baksidan av skrivbordet. Dvs så att man inte ser ljuskällan utan bara spridningen, så att säga. Förstår du hur jag menar nu? Inte från en bordslampa eller så.

Ungefär såhär, http://img141.imageshack.us/i/parallaxsetup2tj0.jpg/

Fast det där är alldeles för starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Jo, fast saken är den att jag vill att ljuset ska komma upp via baksidan av skrivbordet. Dvs så att man inte ser ljuskällan utan bara spridningen, så att säga. Förstår du hur jag menar nu? Inte från en bordslampa eller så.

Ungefär såhär, http://img141.imageshack.us/i/parallaxsetup2tj0.jpg/

Fast det där är alldeles för starkt.

Aha, ok. Jag har f.ö. exakt den bordslampan jag med .. utgången IKEA-modell f.ö.
Det där ljuset bakom är ju uppåt-spottar, men inte särskilt nerdimmade sådana.

Vill du ha "mörkare/mindre & varmare" ljus skulle jag rekommendera dig att gå till en glasmästare
& få tillskuret en "glasremsa" med önskad längd som du lägger över (alla) spottarna.
På denna glasskivas översida lägger du sedan film, förslagsvis någon ND(grå)/gul-orange film,
så kommer ljuset att bli varmt av färgen & "mörkare" av ND-filtret. (ND funkar som färgneutrala solbrillor)
(Du kan ev. behöva lite avstånd mellan lampor & hylla p.g.a. värmen, men det är ju rätt osvårt att lösa. )

Om du inte vill se varken spottar eller glasbit i bakändan av skrivbordet kanske du kan limma fast
"en bräda" av din smak, träslag & färg framför, d.v.s. mellan belysning & skärm/ar för att dölja alltihop.
Borde väl bli både billigt, snyggt samt fungera som underbelyst hylla?

Vill du lyxa till det lägger du ytterligare en "bräda" ovanpå glaset med utskurna hål för ljuset,
så blir det hela som en hylla på riktigt, fast med inbyggda, dimrade, färgkorrigerade & dämpade .. spottar.
(Eller använd en hålsåg (s.k. "dosfräs") för spot-hål direkt på skrivbordet & bygg under det istället ..)

Aja .. det var bara en DIY-tanke. Lycka till.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Hammar:

Aha, ok. Jag har f.ö. exakt den bordslampan jag med .. utången IKEA-modell f.ö.
Det där ljuset bakom är ju uppåt-spottar, men inte särskilt nerdimmade sådana.

Vill du ha "mörkare/mindre & varmare" ljus skulle jag rekommendera dig att gå till en glasmästare
& få tillskuret en glasremsa som du lägger över över (alla) spottarna.
På denna glasskivas översida lägger du sedan film, förslagsvis någon ND(grå)/gul-orange film,
så kommer ljuset att bli varmt av färgen & "mörkare" av ND-filtret. (ND funkar som färgneutrala solbrillor)
(Du kan ev. behöva lite avstånd mellan lampor & hylla p.g.a. värmen, men det är ju rätt osvårt att lösa. )

Om du inte vill se varken spottar eller glasbit i bakändan av skrivbordet kanske du kan limma fast
"en bräda" av din smak, träslag & färg framför, d.v.s. mellan belysning & skärm/ar för att dölja alltihop.
Borde väl bli både billigt, snyggt samt fungera som underbelyst hylla?

Vill du lyxa till det lägger du ytterligare en "bräda" ovanpå glaset med utskurna hål för ljuset,
så blir det hela som en hylla på riktigt, fast med inbyggda, dimrade, färgkorrigerade & dämpade .. spottar.
(Eller använd en hålsåg (s.k. "dosfräs") för spot-hål direkt på skrivbordet & bygg under det istället ..)

Aja .. det var bara en DIY-tanke. Lycka till.

Oherrej*vlar vilket svar, känns nästan som att man behöver universitetsutbildning för att läsa det haha. Jag tackar otroligt mycket för ditt svar. Får bli att göra så. *Tummen upp*

Det där såg intressant ut. Får bli att göra något av förslagen. Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

I produktbiskrivningen till min lösning finns ordet "stämningljus" omnämnt.
Har du sett en stämningsfull diodlampa någon gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Tack så mycket.

Såliteså. Beklagar lingot, men jag bygger a.t.m. mig/oss ett 37kvm badrum f.t. med allt vad det innebär
så jag är helt inne i byggeriet av nästan vad som helst f.t. (Drar all el & avlopp/vatten själv & så )
Tycker dock det ser ut på bilden som att innehavaren av det skrivbordet har gjort ungefär så som jag föreslog?
(Har du det sådär "modernt" som på bilden är det nog snyggast att bygga under skrivordet istf över, men men. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

I produktbiskrivningen till min lösning finns ordet "stämningljus" omnämnt.
Har du sett en stämningsfull diodlampa någon gång?

Hört talas om stjärnhimmel? Inte lika sött med spottar kanske?

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Såliteså. Beklagar lingot, men jag bygger a.t.m. mig/oss ett 37kvm badrum f.t. med allt vad det innebär
så jag är helt inne i byggeriet av nästan vad som helst f.t. (Drar all el & avlopp/vatten själv & så )
Tycker dock det ser ut på bilden som att innehavaren av det skrivbordet har gjort ungefär så som jag föreslog?
(Har du det sådär "modernt" som på bilden är det nog snyggast att bygga under skrivordet istf över, men men. )

Det jag ska ha det till är enbart för att ta bort "belastningen" från ögonen lite. Så att man får som en tavla av ljus bakom skärmarna. Men jag ska nog göra som du tipsade om.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Hört talas om stjärnhimmel? Inte lika sött med spottar kanske?

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=231772.jpg

Är det där med hjälp av diodlisten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Är det där med hjälp av diodlisten?

Japp, IKEAs dessutom.

Permalänk
Medlem

Måste bara tillägga att det givetvis går att "värma" ljuset från SUMI:s lösning ovan också.
I princip borde det gå att måla, eller klistra t.ex. någon film, i en förslagsvis orange film på den med.
(H*ns lösning är dessutom iskall, till skillnad från Halogenvarianten jag föreslog.)
Dock ger ljusramp/slang ett mer enhetligt ljus än enskilda spottar med sitt karakteristiska släpljus på väggen bakom.
Alla lösningar utom dyra eller dåliga är givetvis bra. Vet inte om LED är dimbart dock?

Permalänk
Medlem

This, billig och bra lösning

Permalänk
Medlem

Så har jag löst det. Har kört sådär jag vet inte hur länge. Funkar mycket bra. Måste ha ljust i rummet när jag sitter vid datorn annars kroknar mina ögon :S

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

http://i56.tinypic.com/2ynseol.jpg

Så har jag löst det. Har kört sådär jag vet inte hur länge. Funkar mycket bra. Måste ha ljust i rummet när jag sitter vid datorn annars kroknar mina ögon :S

Sådär har jag också, fast lampan lite mer till vänster om skärmen + lite lägre
Funkar prima!

Permalänk
Medlem

Kanske ljus slingor draget under skrivbordet?
Har själv funderat på det eller liknande porr belysning.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Skrivet av _tekken_:

Kanske ljus slingor draget under skrivbordet?
Har själv funderat på det eller liknande porr belysning.
http://www.blueride.se/images/bl_03914.jpg

Nej hujja, har 2 st röda. Fungerar under sängen, men annars nej. Saken är den att jag vill som sagt inte ha ljus under skrivbordet, utan bakom skärmen. Så att ögonen inte blir allt för belastade vid spelande osv i mörker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Kanske ljus slingor draget under skrivbordet?
Har själv funderat på det eller liknande porr belysning.
http://www.blueride.se/images/bl_03914.jpg

jag funderar på små vita ccfl rör som jag bara har liggandes, tänkte sätta dom i bilen för bättre innebelysning men det blev inte av...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.