Dell förpackar servrar i svampmaterial

Permalänk
Melding Plague

Dell förpackar servrar i svampmaterial

Komposterbara material kan vara nyckeln till miljövänligare förpackningar, åtminstone om man får tro Dells senaste satsning på svamp istället för plast.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var fan på tiden.... Satte i halsen när jag läste om hur de förpackade sina skruvar i individuella kartonger etc.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

Bra att dom tänker lite miljövänligare nu!

Dock jag som ogillar svamp i alla dess former får nu rysningar XD

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

hmm.. tråkigt att stackars Svampar och Bambu få sätta sina liv åt att bli förpackningar.
Det är bra när de packar ordentligt sina produkter så det inte sker några skador.

Borde finnas som val.

1: Miljövänligt frakt: Hästtransport+segelskepp, samt hö som förpackning för de som klagar
2: Normal åderanvändbar plast som de kör med idag, samt fraktskepp, tåg, lastbilar

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

hmm.. tråkigt att stackars Svampar och Bambu få sätta sina liv åt att bli förpackningar.
Det är bra när de packar ordentligt sina produkter så det inte sker några skador.

Borde finnas som val.

1: Miljövänligt frakt: Hästtransport+segelskepp, samt hö som förpackning för de som klagar
2: Normal åderanvändbar plast som de kör med idag, samt fraktskepp, tåg, lastbilar

Lika synd att slösa höet i så fall Jag har kollat på en presentationsvideo av de som "odlar" detta material och det är betydligt mycket mer miljövänligt och det är inte som att de tar vanliga svampar, strimlar och gör detta materialet av, de använder svamparnas "gäs" förmåga och odlar fram det kan man säga, så de plockar inte dina kantareller om du tror det

Faktiskt skönt att se ett företag som Dell ta initativet här och jag hoppas fler tar efter, skulle alla stora leverantörer börja köra med detta så märks skillnaden iaf.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Skrivet av Shinjed:

Lika synd att slösa höet i så fall Jag har kollat på en presentationsvideo av de som "odlar" detta material och det är betydligt mycket mer miljövänligt och det är inte som att de tar vanliga svampar, strimlar och gör detta materialet av, de använder svamparnas "gäs" förmåga och odlar fram det kan man säga, så de plockar inte dina kantareller om du tror det

Faktiskt skönt att se ett företag som Dell ta initativet här och jag hoppas fler tar efter, skulle alla stora leverantörer börja köra med detta så märks skillnaden iaf.

Menar du den här videon? http://www.ted.com/talks/eben_bayer_are_mushrooms_the_new_pla...

Permalänk
Medlem

Var på tiden att dell gjorde något positivt. Fick in ett dussin Dell datorer på företaget i förra veckan, det är långt ifrån vad jag kallar miljövänliga förpackningar.

Hoppas fler producenter får upp ögonen för liknande förpackningslösningar!

Permalänk
Medlem

Kan säga att när vi skulle beställla in 1500 dell laptops till en skola så var det lagom med knas pga förpackningarna, och kära dell ville heller inte dela upp transporten utan skickade 1500 enheter direkt

Men detta ser ju ganska lovande ut

Permalänk
Skrivet av Lafiel:

hmm.. tråkigt att stackars Svampar och Bambu få sätta sina liv åt att bli förpackningar.

Borde finnas som val.

1: Miljövänligt frakt: Hästtransport+segelskepp, samt hö som förpackning för de som klagar

Haha, imagine!

Permalänk
Medlem

Jepp Glömde vart jag hitta den

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Skrivet av paesha:

Det var fan på tiden.... Satte i halsen när jag läste om hur de förpackade sina skruvar i individuella kartonger etc.

Det där är inget Dell är ensamma om:

Man har t.ex. en uppackningsavdelning som tar in alla delar från underleverantörerna och ställer ut dem i lagerhyllorna och en annan avdelning som plockar ihop ordrar och skickar ut till kunder. Det är inte helt enkelt för uppackarna att veta att alla skruvarna man fick in på morgonen skulle till samma kund på eftermiddagen och därför packas det individuellt. Visst går problemet att lösa, men det är inte helt trivialt. Misstag kommer alltid att hända.

Sådant där hände lite då och då när jag sommarjobbade för en återförsäljare av datorprylar. När man skulle plocka en order med 50 vajerlås så hade uppackarna märkt dessa individuellt istället för att ställa ut hela lådan obruten.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Snusfri

Hoppas att fler tillverkare/leverantörer följer detta nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge datorn inte blir full av mögel är jag helt grön med detta.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Trevligt att de börjar tänka frammått. Tycker hp också börjar bli lite grönare. De skickar vissa modeller av sina laptops i helt återvinningsbara mindre förpackningar.

Permalänk
Medlem

varför står det ett glas rödvin i nedre delen av bilden? smakar svampen bra till ett glas gott vin?

Permalänk
Medlem

Det var då för väl att Dell insett att man inte behöver så mycket förpackningar till en vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

varför står det ett glas rödvin i nedre delen av bilden? smakar svampen bra till ett glas gott vin?

Man kan säkert göra svamp soppa av kartongen efteråt, smakar exemplariskt med ett glas rött!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det var då för väl att Dell insett att man inte behöver så mycket förpackningar till en vara.

Det är ett vattenglas!

Optisk illusion som gör att det ser rött ut.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeus:

Det är ett vattenglas!

Optisk illusion som gör att det ser rött ut.

Huh? okej :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Huh? okej :S

Prisma effekten, alla regnbågens färger. Typ nåt sånt åt det hållet gissar jag på.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Hjälpsam

Varför inte torkad kodynga?
Kan spridas i trädgården efteråt.
Är det skojig svamp föresten?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |