SB värmeproblem, gå efter UEFI eller AI Suite II ?

Permalänk
Medlem

SB värmeproblem, gå efter UEFI eller AI Suite II ?

Hej
bytte idag till mitt B3 moderkort och så bytte jag även kylpastan på orginalkylaren till Arctic Silver 5.
Men när jag startade datorn så började värmen på CPUn springa upp till 50 grader men efter nån mså var det närmare 60 enligt UEFI. men på AI Suite II står det 35-40 grader.
Vad ska jag gå efter? Ska jag köpa en ny kylare? har redan tänkt de fast lite senare å klocka lite men ska jag köpa en nu istället?

MVH
Dennis

Permalänk
Medlem

Uefi tempen verkar alltid ligga 10-20 grader högre än den i Windows enligt Realtemp och andra mätprogram. Finns flera trådar om detta. Inget att oroa sig för.

Visa signatur

>Intel 8700K <> Geforce 1080 <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeffe:

Uefi tempen verkar alltid ligga 10-20 grader högre än den i Windows enligt Realtemp och andra mätprogram. Finns flera trådar om detta. Inget att oroa sig för.

Okej så då menar du att jag kan gå efter AI Suite II?
men jag höjde fläkten på kylaren och tänkte prova BC2 men det blev Css ist och hade min temp i hörnet innan bytet var det kanske mellan 45-55 Grader när jag körde cs men nu så hann jag nästan inte äns trycka på cs innan det var uppe i runt 50-55 grader?
Men funderar på Antec KÜHLER 620, Zalman CNPS-9900 MAX och kanske CM hyper 212 är det värt å köpa en sån ist?

Permalänk
Medlem

Testa Realtemp och jämför med AIsuite. Är de någotsånär i paritet med varandra så är det ju lugnt.
Nästan alla UEFI, oavsett tillverkare, verkar visa visa hög temp just inne i UEFI.

Så länge processorn inte ligger och trycker över 80 grader i max-load är det inget att oroa sig över. Under 70 är väl att föredra.

Visst kylarna du har tänkt köpa är ju helt klart bättre än original-kylaren, men har du nu lagt ut lite extra och köpt en 2500k så köp en ordentlig kylare direkt också. Man köper ju en K-modell för att klocka va?
Iofs Antec Kühler H2O 620 verkar ju hyffsad, men jag har sett lite varierande resultat med den.

Men kanske?
Noctua NH-U12P SE2
Noctua NH-D14

eller om du inte gillar färgerna på Noctua fläktarna kanske en sådan som jag har??
Be Quiet Dark Rock Pro C1

Är riktigt riktigt nöjd med denna.

Visa signatur

>Intel 8700K <> Geforce 1080 <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeffe:

Uefi tempen verkar alltid ligga 10-20 grader högre än den i Windows enligt Realtemp och andra mätprogram. Finns flera trådar om detta. Inget att oroa sig för.

Beror på att i BIOS så kör processorn på högsta hastighet konstant då det inte är några strömsparfunktioner aktiverade när man är inne i BIOS. Därför ska man alltid kolla tempsen i Windows, och gärna med hjälp av Real Temp eller Core Temp.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk

Min 2500k höll sig under 67~ grader i maxload med originalkylaren, nu med en CM hyper 212+ så ligger jag omkring 50 grader i full load(intel burntest@maximum), då endast med standardfläkten som följde med kylaren.

Går efter temperaturerna som visas i Core Temp och HW Monitor(ungefär lika), testa med något av dom programmen.

Tempen borde definitivt inte stiga över 60~ grader i BC2 med stockkylare och kylpasta som när den används i rätt mängder är mycket bättre än skiten som intel skickar med :P, är du helt säker på att du applicerade rätt mängd kylpasta och monterade ordentligt?

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Tempen borde definitivt inte stiga över 60~ grader i BC2 med stockkylare och kylpasta som när den används i rätt mängder är mycket bättre än skiten som intel skickar med

Det är inte så stor skillnad faktiskt, någon enstaka grad på sin höjd enligt alla test jag sett. Det viktigaste är att man har kylpasta överhuvudtaget, annars gråter processorn...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk

Du har inte för mycket kylpasta? Råkade ha på lite för mycket en gång och då hade jag väldigt höga temps.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av Dackis:

Det är inte så stor skillnad faktiskt, någon enstaka grad på sin höjd enligt alla test jag sett. Det viktigaste är att man har kylpasta överhuvudtaget, annars gråter processorn...

Jo.. men den borde fortfarande hålla sig omkring 60-65 grader i BC2 :P, går det upp till 60 grader i ett spel som counterstrike: source(som jag förstod det så sköt det upp till 60 grader så fort han öppnade spelet, före han ens gick in på en server?) så måste han ha gjort något fel vid monteringen..

Skrivet av d3nnis1337:

Men funderar på Antec KÜHLER 620, Zalman CNPS-9900 MAX och kanske CM hyper 212 är det värt å köpa en sån ist?

Har du inte tänkt att överklocka så räcker en CM hyper 212+, med en extra fläkt monterad("push pull") så tar du dig enkelt upp till 4ghz~.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar

Skrivet av edasvangen:

Jo.. men den borde fortfarande hålla sig omkring 60-65 grader i BC2 :P, går det upp till 60 grader i ett spel som counterstrike: source(som jag förstod det så sköt det upp till 60 grader så fort han öppnade spelet, före han ens gick in på en server?) så måste han ha gjort något fel vid monteringen..~.

njaa 55-55 grader innan jag tog en server på cs.

Skrivet av edasvangen:

Har du inte tänkt att överklocka så räcker en CM hyper 212+, med en extra fläkt monterad("push pull") så tar du dig enkelt upp till 4ghz~.

mm men den är inte lika snygg som tex Antec Kühler H2O 620
men det kanske blir en sån ändå för den är ju lite billigare men köper någ nån vid den 20de om dett inte är nått fel då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Beror på att i BIOS så kör processorn på högsta hastighet konstant då det inte är några strömsparfunktioner aktiverade när man är inne i BIOS. Därför ska man alltid kolla tempsen i Windows, och gärna med hjälp av Real Temp eller Core Temp.

Ligger den i 100% load i EUFI då eller?
För även om jag har alla strömsparfunktioner avstängda ligger den ändå 10-15 grader lägre i Windows.

Visa signatur

>Intel 8700K <> Geforce 1080 <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeffe:

Ligger den i 100% load i EUFI då eller?
För även om jag har alla strömsparfunktioner avstängda ligger den ändå 10-15 grader lägre i Windows.

Ja, typ, enligt vad jag hört. Tror det handlar om att garantera kompatibilitet som den gör så.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Skrivet av d3nnis1337:

Tack så mycket för alla svar

njaa 55-55 grader innan jag tog en server på cs.

mm men den är inte lika snygg som tex Antec Kühler H2O 620
men det kanske blir en sån ändå för den är ju lite billigare men köper någ nån vid den 20de om dett inte är nått fel då

Var tvungen att tanka CS:S bara för att kolla graderna, höjdes knappt 2-4 grader när jag öppnade spelet/spelade(då med 85+ processer i bakgrunden, alla 4 kärnor konstant på 15-30% load), alltså aldrig över 40 grader, så något fel är det då..

Vad visar Core Temp om du tex. startar upp prime95 eller Intel burntest och kör det ett par minuter?

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Var tvungen att tanka CS:S bara för att kolla graderna, höjdes knappt 2-4 grader när jag öppnade spelet/spelade(då med 85+ processer i bakgrunden, alla 4 kärnor konstant på 15-30% load), alltså aldrig över 40 grader, så något fel är det då..

Vad visar Core Temp om du tex. startar upp prime95 eller Intel burntest och kör det ett par minuter?

Okej men jag testar intel burn test imorgon då
vad är era temps när ni kör det?

Permalänk
Skrivet av d3nnis1337:

Okej men jag testar intel burn test imorgon då
vad är era temps när ni kör det?

Ligger på typ 48-51 grader efter 20 minuter(intel burntest@maximum), då med en CM hyper 212+, före jag bytte kylare och körde med stock så låg det på typ 65-67 grader.

tippar på att det kommer bli alldeles för varmt om den når 60 grader i cs:s!

Du har troligtvis använt för mycket/lite kylpasta, eller inte monterat kylaren ordentligt om graderna som visas stämmer, kolla tempen med Core Temp och/eller HW Monitor när du kör Intel Burntest.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Ligger på typ 48-51 grader efter 20 minuter(intel burntest@maximum), då med en CM hyper 212+, före jag bytte kylare och körde med stock så låg det på typ 65-67 grader.

tippar på att det kommer bli alldeles för varmt om den når 60 grader i cs:s!

Du har troligtvis använt för mycket/lite kylpasta, eller inte monterat kylaren ordentligt om graderna som visas stämmer, kolla tempen med Core Temp och/eller HW Monitor när du kör Intel Burntest.

men de blev ca 55 grader efter lite mer än en timmes spelande i css (sjävlklart allt på högsta grafik)

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Var tvungen att tanka CS:S bara för att kolla graderna, höjdes knappt 2-4 grader när jag öppnade spelet/spelade(då med 85+ processer i bakgrunden, alla 4 kärnor konstant på 15-30% load), alltså aldrig över 40 grader, så något fel är det då..

Vad visar Core Temp om du tex. startar upp prime95 eller Intel burntest och kör det ett par minuter?

i intel burn test va det ca 65 grader efter några minuter men det verkar som det är normalt nu eller?

Permalänk
Medlem

Ja, absolut, fullkomligt normala temperaturer. Det är när det börjar röra sig upp mot 80-snåret du bör ana oråd.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

vad menas med TJmax?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

vad menas med TJmax?

Tror du att du är den första personen att ställa den frågan?

http://tinyurl.com/6d7gu9h

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3