Vattenkylning H50 - Hur fasiken kommer detta gå?

Permalänk
Medlem

Vattenkylning H50 - Hur fasiken kommer detta gå?

Till vänster har vi nuvarande och till höger framtida. Det som oroar mig är att enligt corsair ska man blåsa kall luft utifrån men hur kommer detta göra för att kissa upp luftflödet i min dator?

Har alltså två inblås i botten(front) och en rear samt top.

Kommer topfläkten kunna suga ut den varmluft som radiatorn kommer att generera?

Permalänk

kommer gå jättebra

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Du tjänar kanske en grad eller två på att blåsa in i chassit, så inte värt det med tanke på att du värmer upp komponenterna på moderkortet.
Sen lär antagligen H50'n suga in varm luft från grafikkortets utblås.

Permalänk
Medlem

Har som din "framtida" lösning förrutom att jag har en i botten istället för två fram och det fungerar galant. 140mm i toppen.

Ligger på 30-35 i idle med prolle och klock enligt specc's nedan

Visa signatur

Dator: Asus P7P55D LE | Intel i5 750, 3,6GHz | XFX Radeon HD5870 | Corsair 4GB @ 1600mhz m DHX | Corsair H-50 | 2x SSD Intel 80gb G2 (Raid 0) | Sound-Blaster X-FI Etreme Music | Corsair 650w HX | Fractal Design Define R2 |

Foto: Nikon D80 | Nikon AF-S 18-135mm | Nikon Speedlight SB-400 |

Permalänk
Medlem

Hur blir skillnaden om man har två fläktar --FAN-->RADIATOR--FAN-->

erfarenhet?

Permalänk
Skrivet av santi:

Hur blir skillnaden om man har två fläktar --FAN-->RADIATOR--FAN-->

erfarenhet?

Jag har testat båda dina idéer i mitt gamla R2 med både en och två noctuna fläktar å det bästa för mig var 2st PnP inifrån och ut

men att tillägga är väl att det bara skilde 2-4grader från en fläkt som blåste in...

så det är lite hugget som stucket iaf vad jag anser

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazymike:

Jag har testat båda dina idéer i mitt gamla R2 med både en och två noctuna fläktar å det bästa för mig var 2st PnP inifrån och ut

men att tillägga är väl att det bara skilde 2-4grader från en fläkt som blåste in...

så det är lite hugget som stucket iaf vad jag anser

Inifrån och ut? Går inte det emot vad Corsair sa? Man får väll testa båda och dra en slutssats utav det.

Permalänk
Skrivet av santi:

Inifrån och ut? Går inte det emot vad Corsair sa? Man får väll testa båda och dra en slutssats utav det.

jo visst är det så...

det jag försökte så fram var att en som blåste in va inte mer är 2-4grader sämre än 2 som blåste ut...

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av santi:

Inifrån och ut? Går inte det emot vad Corsair sa? Man får väll testa båda och dra en slutssats utav det.

Allt beror på luftflödet i din låda, vissa lådor är det bättre på det ena sättet, och på vissa är det andra sättet bättre.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

Jag satte pnp och låter min h50 blåsa ut luft jag har ju även 1 top , 1 bot , 2 front också och får riktigt bra temps faktis med det

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TwiceFire:

Jag satte pnp och låter min h50 blåsa ut luft jag har ju även 1 top , 1 bot , 2 front också och får riktigt bra temps faktis med det

vi* ;D

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Jag har nästan som du, fast 1 fläkt i fronten och en i sidan (som blåser in). Fungerar alldeles utmärkt.
Att man "värmer" komponenterna på moderkortet som vissa påstår har normalt sett ingen betydelse alls.
Det är ju inte direkt hetluft som kommer ur radiatorn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har nästan som du, fast 1 fläkt i fronten och en i sidan (som blåser in). Fungerar alldeles utmärkt.
Att man "värmer" komponenterna på moderkortet som vissa påstår har normalt sett ingen betydelse alls.
Det är ju inte direkt hetluft som kommer ur radiatorn.

Skillnaden om man blåser in eller blåser ut är försumbar förutsatt att man har ett inte för dåligt chassi. Det skiljer några grader, att corsair säger att man ska montera på det sättet är för att optimera resultaten man får med deras produkt. Blåser du in luften som corsair instruerar dig så kommer du blåsa in 120watt värme i chassit (beroende på processor och överklockning. 120w motsvarar ungefär 1/3 av värmen datorn utvecklar beroende på komponenter) så att blåsa in är ett påhitt för att du ska vara nöjd med kylaren, det kanske inte kommer bli någon större negativ effekt på resten av datorn men flödesmässigt så är det ett sämre sätt att montera kylaren på. Man vill leda ut värmen, inte in den.

För varje grad som luften i chassit blir högre så resulterar det i mindre kylningskapacitet kvar åt övriga komponenter. Det är skillnaden i temperatur mellan luften och kylarna på komponenterna (med mera, men kort sagt) som avgör vilken temperatur komponenterna till slut hamnar på. Gör man denna skillnad mindre genom att blåsa in varmluft så går allt varmare. Folk köper ett HAF-x chassi för att ha 12 fläktar för att sedan blåsa in varmluften vilket är helt emot det funktionella med ett sådant chassi då det är rumstenpererat i chassit pga alla fläktar. Blås ut, inte in den varma luften. Det är min slutsats, som självklart är begränsad till mina erfarenheter och mitt informationsintag. Kanske finns någon som sitter på ett bra argument att blåsa in luften, ingen kan allt.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Skillnaden om man blåser in eller blåser ut är försumbar förutsatt att man har ett inte för dåligt chassi. Det skiljer några grader, att corsair säger att man ska montera på det sättet är för att optimera resultaten man får med deras produkt. Blåser du in luften som corsair instruerar dig så kommer du blåsa in 120watt värme i chassit (beroende på processor och överklockning. 120w motsvarar ungefär 1/3 av värmen datorn utvecklar beroende på komponenter) så att blåsa in är ett påhitt för att du ska vara nöjd med kylaren, det kanske inte kommer bli någon större negativ effekt på resten av datorn men flödesmässigt så är det ett sämre sätt att montera kylaren på. Man vill leda ut värmen, inte in den.

För varje grad som luften i chassit blir högre så resulterar det i mindre kylningskapacitet kvar åt övriga komponenter. Det är skillnaden i temperatur mellan luften och kylarna på komponenterna (med mera, men kort sagt) som avgör vilken temperatur komponenterna till slut hamnar på. Gör man denna skillnad mindre genom att blåsa in varmluft så går allt varmare. Folk köper ett HAF-x chassi för att ha 12 fläktar för att sedan blåsa in varmluften vilket är helt emot det funktionella med ett sådant chassi då det är rumstenpererat i chassit pga alla fläktar. Blås ut, inte in den varma luften. Det är min slutsats, som självklart är begränsad till mina erfarenheter och mitt informationsintag. Kanske finns någon som sitter på ett bra argument att blåsa in luften, ingen kan allt.

Allt beror ju också på vad man har för komponenter. Har man grafikkort med external exhaust och nätagg som tar luft ur chassit ska man focusera på inblås då ingen varmluft ändå kommer ut i chassit. Har man ett grafikkort med eftermarknadskylare som dumpar luften i chassit ska man focusera på att få bort den luften snabbt.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Antzo, och övriga

Vad är viktigast att det får maximal kylning?
Den komponent som svara bäst på sänkta temperaturer är CPU:n alltså får du potentiellt en högre överklockning om du kan sänka CPU temperaturen med 5°, och minnen NB/SB och annat "krafs" i lådan bryr sig varken eller.

Och det är ju inte sämre för lådtemperaturen om man blåser in luften via radiatorn än om man kört en vanlig luftkylare som dumpar all värme i lådan vilket som.

Alltså är det generellt sett fördelaktigt att blåsa så kall luft som möjligt genom radiatorn, men om man sabbar flödet helt i lådan så är det i och för sig inte värt det. För risken att ta ett av fläktplatserna på baksidan som inblås är ju att nätagget och antagligen grafikkortet kommer blåsa ut varmluft på baksidan, om om datorn står under ett skrivbord i ett hörn, så kommer man suga in luften som just kom ut ur lådan från nätagget och grafikkortet i lådan igen.

Om det bara var lite längre slangar på H50 och övriga så hade man kunnat kört dem på nån av fläktarna som blåser in i fronten och alla hade varit nöjda.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Okej! Kommer köra på två fläktar som blåser ut och kolla hur det blir. Har 21 grader i rummet och 24 i chassit så vi får väll se.
Kanske provar jag båda lösningarna och jämför.

Hur högt kan jag klocka en q6600 på H50 med ett GA-EP35-DS3 tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Allt beror ju också på vad man har för komponenter. Har man grafikkort med external exhaust och nätagg som tar luft ur chassit ska man focusera på inblås då ingen varmluft ändå kommer ut i chassit. Har man ett grafikkort med eftermarknadskylare som dumpar luften i chassit ska man focusera på att få bort den luften snabbt.

(tolkar det som att du anser att man ska fokusera på inblås och då köra inblås på radiatorn)

Nämnde halvt att det beror på vilka komponenter man besitter (ordagrant vilket chassi). Visst är det så att hur man kyler grafikkortet påverkar chassitemperaturen.

Om man har ett grafikkort likt referensmodellerna som blåser ut värmen ur chassit. Varför ska man då envisas med att blåsa in den varma luften från cpu in i chassit? Man vinner på delen med grafikkortet för att negativt sett kompensera detta med cpu-kylaren? Om man har det svalt i chassit så som du nämner, varför inte montera radiatorn så att den varma luften cpu genererar blåses ut? Genom att blåsa in varm luft med radiatorn på H50'n så försvinner några grader från Delta-T (kylelementets temp minus rumstemp) som då kan medföra till sämre temperatur hos grafikkortet och övriga komponenter.

Skrivet av lideri:

Antzo, och övriga

Vad är viktigast att det får maximal kylning?
Den komponent som svara bäst på sänkta temperaturer är CPU:n alltså får du potentiellt en högre överklockning om du kan sänka CPU temperaturen med 5°, och minnen NB/SB och annat "krafs" i lådan bryr sig varken eller.

Och det är ju inte sämre för lådtemperaturen om man blåser in luften via radiatorn än om man kört en vanlig luftkylare som dumpar all värme i lådan vilket som.

Alltså är det generellt sett fördelaktigt att blåsa så kall luft som möjligt genom radiatorn, men om man sabbar flödet helt i lådan så är det i och för sig inte värt det. För risken att ta ett av fläktplatserna på baksidan som inblås är ju att nätagget och antagligen grafikkortet kommer blåsa ut varmluft på baksidan, om om datorn står under ett skrivbord i ett hörn, så kommer man suga in luften som just kom ut ur lådan från nätagget och grafikkortet i lådan igen.

Om det bara var lite längre slangar på H50 och övriga så hade man kunnat kört dem på nån av fläktarna som blåser in i fronten och alla hade varit nöjda.

"Och det är ju inte sämre för lådtemperaturen om man blåser in luften via radiatorn än om man kört en vanlig luftkylare som dumpar all värme i lådan vilket som." - Jo det är skillnad, för med en kylare som H50 så kan man placera denna så att varma luften förs ut direkt och inte som det annars blir med en vanlig tornkylare.

"och minnen NB/SB och annat "krafs" i lådan bryr sig varken eller" - Jag har lärt mig att NB helst ska vara under 50-60c. Blir NB för varm så kommer det bland annat påverka stabiliteten hos "processorn" och då försämra överklockningspotentialen. Om "krafs"-et inte skulle påverkas av högre temperaturer så skulle de inte utrustas med diverse kylar element, kravet på luftflöde hos dessa komponenter är visserligen mindre än en processor men icke desto mindre betydande.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Så, nu är den installerad med endast en fläkt som blåser ut. Fick inte plats med två, attans!

Hur som helst så har jag lyckats få min q6600 på 3.4ghz stable med ca 55-60grader prime heat load och 37-40 idle.

EDIT

Gick ner till 3.3 och ligger nu på ~30C idle och ~45 vid full load.
vCore på strax ~1.4