Permalänk

kan jag klocka min dator?

Hej, jag undra ifall jag kan klocka min dator.

Processor : Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q9400 @ 2.66GHz
Grafik : ATI Radeon HD 5700 Series
Minne : (RAM) 8,00 GB
Spelgrafik : 4863 MB tillgängligt grafikminne
Primär : hårddisk 42GB ledigt (112GB totalt) SSD Disk

aldrig klockat min dator för så vet inte riktigt vad man ska posta för info eller hur man göra.

Tack på förhand.

P.S byggde ihop den själv.

Permalänk

Det borde inte vara några problem :9
Det finns en massa guider på internet och swec så det är nog bara att börja läsa dock så kan en bra början vara att kolla runt lite i BIOS lycka till

Permalänk

temperatur på CPU?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Skrivet av mine.craft:

Det borde inte vara några problem :9
Det finns en massa guider på internet och swec så det är nog bara att börja läsa dock så kan en bra början vara att kolla runt lite i BIOS lycka till

ok ska försöka

Skrivet av ErsdaHL06:

temperatur på CPU?

hmm kommer inte riktigt ihåg hur man kollar. kollar väl temp i sin bios meny? maxa mitt graffe kort och det blev 50 grader. för mycket?

Permalänk

50 grader är ju nästan ingenting om det är på max ladda ner HW monitor

Permalänk
Medlem

Om du har original kylaren på CPU så kommer det begränsa kraftigt klockningen, lite ska gå bra men en betydligt bättre kylare behövs om du vill klocka så det märks

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av mine.craft:

50 grader är ju nästan ingenting om det är på max ladda ner HW monitor

ska göra det, maxa på mitt amd kort men då dog det

Skrivet av ggustavsson:

Om du har original kylaren på CPU så kommer det begränsa kraftigt klockningen, lite ska gå bra men en betydligt bättre kylare behövs om du vill klocka så det märks

ok, värmen på min cpu är 90 grader atm. mycket? klockade från 2.66 ghz till 2.88ghz i bios

edit : provade programmet, fick ut detta http://img849.imageshack.us/img849/1005/skrmklipps.png

Permalänk

90 c kallar ialla fall jag för skadligt

Permalänk
Skrivet av mine.craft:

90 c kallar ialla fall jag för skadligt

hade det innan jag klockade :S

Permalänk
Medlem

90 grader på CPU är alldeles för mycket. Vad var det för temperatur innan klocken? Du kanske höjde volten onödigt mycket = hög värme.

Edit: Svar kom i inlägget ovan. Ifall det var så varmt redan innan bör du se över ifall CPU kylaren är full av damm, sitter fel eller liknande. Så varmt bör det absolut inte vara.

Permalänk
Skrivet av Massy:

90 grader på CPU är alldeles för mycket. Vad var det för temperatur innan klocken? Du kanske höjde volten onödigt mycket = hög värme.

Edit: Svar kom i inlägget ovan. Ifall det var så varmt redan innan bör du se över ifall CPU kylaren är full av damm, sitter fel eller liknande. Så varmt bör det absolut inte vara.

öppnade datorn och kände på cpu, den var inte alls så varm... var runt 30-40 grader. och fläkten funkar fin fint på den. :S så då var de mina bios som ljög?

Permalänk
Medlem
Skrivet av julllleee:

öppnade datorn och kände på cpu, den var inte alls så varm... var runt 30-40 grader. och fläkten funkar fin fint på den. :S så då var de mina bios som ljög?

90c om det var det mäts inne i kärnorna inte på kylaren
kylaren i sig blir inte så het även om CPU är på tok för varm

Enligt din bild så går din CPU för varmt, antar att dina max värden där inte är med stress test kanske heller
Hursom max belastad CPU bör ca 75-80c som max, det som händer när din CPU går för varmt PGA klockning är att den tappar all prestanda, och är betydligt bättre att inte klocka i ett sånt läge

Tycker du ska ställa på stock tills du skaffat en bättre kylare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Din CPU har en rekommederad max temp på c:a 71 grader C.

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=35365

Om CPU:n ligger på 90 grader C! ...kan det vara en god idé att köra på stock klocken eller köpa en ny kylare om du ska överklocka.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

90c om det var det mäts inne i kärnorna inte på kylaren
kylaren i sig blir inte så het även om CPU är på tok för varm

Enligt din bild så går din CPU för varmt, antar att dina max värden där inte är med stress test kanske heller
Hursom max belastad CPU bör ca 75-80c som max, det som händer när din CPU går för varmt PGA klockning är att den tappar all prestanda, och är betydligt bättre att inte klocka i ett sånt läge

Tycker du ska ställa på stock tills du skaffat en bättre kylare.

okej
men när jag har den på stock så får jag samma :S 90c

Permalänk
Skrivet av julllleee:

okej
men när jag har den på stock så får jag samma :S 90c

Byt kylpasta på CPU-kylaren eller köp en ny kylare.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Ume'-Johan:

Byt kylpasta på CPU-kylaren eller köp en ny kylare.

ska köpa ny kylare snart. byter nog kylpastan nu med

Permalänk

Vad har du för moderkort?

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Vad har du för moderkort?

lol kylpastan gjorde susen! min cpu är 60c nu gör det något att kylpastan jag la på gick ut för 1 månad sen? behöver jag köpa en ny?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=440196

Permalänk
Skrivet av julllleee:

lol kylpastan gjorde susen! min cpu är 60c nu gör det något att kylpastan jag la på gick ut för 1 månad sen? behöver jag köpa en ny?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=440196

Du borde inte klocka med standard fläkten med dom temperaturena, hur gjorde du rent kylare och cpun.
Att nå 3ghz med din processor och moderkort borde inte vara något problem med någon billig kylare som artic cooling freezer rev2 eller hyper 212. båda kostar 200 - 300kr.
Hade jag valt någon av dom hade jag valt hyper 212.
Har haft artic cooling och den funka bra lätt installation osv. Men komponenterna i fläktsättningen är plast och består av plastpins vilket gör att man inte får så bra tryck mot cpun så gå hyper 212 med 2fläktar 120mm i pnp mode.

Permalänk

vad har du för chassi, och vilket nätagg?