Permalänk
Medlem

Kylproblem. Phenom x6 1090T.

Hej!
Jag har ett litet problem med min kylning. Köpte ett egenplockat datorpaket från komplett.se och har kört det i ungefär 2 veckor nu. Och allt fungerar bra förutom kylningen.

Originalfläkten till processorn väsnades massor och lät som en mikrovågsugn eller liknande. Så den bytte jag snabbt ut till en Akasa nero 2 och då vart datorn mycket tystare. Dock inte så tyst som jag hade tänkt mig.

Den idlar på 26-30C (fläkten 1580RPM). Och under belastning 55-65C (Kan stiga har bara kört prime95 i ungefär 45Minuter).

Har läst massor på internet och där står det att folk har sina Nero 2 körandes i ~1000rpm med ~25C.

Vad kan vara fel? Har ett Fractal Design R3 chassi och Radeon 5850 (som värmer upp lite kan tänkas).
Måste jag installera en fläkt till eller är det för dåligt jobb med kylpastan?
Chassit är kallt i botten vid insugningsfläkten och rätt varmt runt processorn, dock inte på "locket" bara vid utblåset.

Lägger in en bild i morgon på datorbygget.

Permalänk
Medlem

Du kanske behöver fler fläktar ja. beror på om du satt in egna fläktar eller bara använder de som följde med chassit.
du kanske kan byta fläkt på kylaren också? den kanske inte är så bra.
Annars kan du ju prova lägga om kylpastan också, ett okokt riskorn i mitten av processorn brukar räcka

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Bara originalfläktar. Kylpastan är det nog lite mera av än ett riskorn. Snarare ett lingon.
Har hört att det kan vara lite dålig ventilation i R3'an. Kanske ska byta eller räcker det med att sätta in flera fläktar? Ska sätta i ett till grafikkort snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Bara originalfläktar. Kylpastan är det nog lite mera av än ett riskorn. Snarare ett lingon.
Har hört att det kan vara lite dålig ventilation i R3'an. Kanske ska byta eller räcker det med att sätta in flera fläktar? Ska sätta i ett till grafikkort snart.

ventilation ska inte vara så dålig, men sätt in fler fläktar där har du nog stora boven i dramat :p, okej men tror inte de ska vara någon fara vill du kan du ju prova lägga om kylpastan.

För att få bra flöde ska du ha nåra insugs fläktar och 2 i toppen som suger ut värmen

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Installerade en fläkt till idag, en 120mm i "vägghålet" till datorn. Och flyttade ner grafikkortet en våning från processorn. Applicerade även lite kylpasta från Akasa. Datorn vart ännu varmare. Dessutom råkade jag fisa precis när jag höll på med processorn.
Tillbaka till ritbordet.

Permalänk
Medlem

Kladdade på mera pasta och det funkade bra. Datorn är nu nere i 23-25c Idle och har kört stresstest i 4-5minuter nu och den verkar inte bli överhettad.

Core på 35 och Motherboard på 42-45.

Men Processorfläkten kör fortfarande på max hela tiden kan man inte göra så det kör lite slöare när datorn inte arbetar så mycket ?

Gick åt betydligt mer kylpasta än ett riskorn. Snarare 4 riskorn. Kladdigt fint lager över hela processorn va det som krävdes tydligen :S

Några tankar om Processorfläkten eller så, någon ?

Permalänk
Medlem

Det ska bara vara ett riskorn, det trycks ut över hela processorn när kylaren läggs på.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

precis, ett korn för när kylaren kommer på så smetar den ut den över cpun.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kjellapa:

Kladdade på mera pasta och det funkade bra. Datorn är nu nere i 23-25c Idle och har kört stresstest i 4-5minuter nu och den verkar inte bli överhettad.

Core på 35 och Motherboard på 42-45.

Men Processorfläkten kör fortfarande på max hela tiden kan man inte göra så det kör lite slöare när datorn inte arbetar så mycket ?

Gick åt betydligt mer kylpasta än ett riskorn. Snarare 4 riskorn. Kladdigt fint lager över hela processorn va det som krävdes tydligen :S

Några tankar om Processorfläkten eller så, någon ?

Hur hög load temperatur har du nu?

Du kan antingen ställa in nån fläktkontroll i Bios eller köpa en fläktkontroller typ denna: http://www.dustinhome.se/pd_5010069781.aspx?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5333

Sitter din kylare ordentligt fast? Är den eller cpu:n mycket konkav (dvs. inte plan)? Blåser cpu fläkten åt rätt håll (bakåt)? Verkar konstigt att du skulle behöva så mkt kylpasta.

Tycker nog du ska satsa på en till inblås och sedan flytta din sidofläkt till taket. Ditt grafikkort sprider ju värmen uppåt, och nu ska den enda utblåsfläkt du har ta hand om grafikkortets, cpu:n och moderkortsvärmen. Det är nog lite väl häftigt för en klen! fractal design fläkt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Det här med att det bara ska vara ett riskorn, jag har också läst flera tester om det.

Men är inte en förutsättning för detta att cpu+kylare är helt planslipade? Ofta kan det ju vara lite skevt om man har en budget kylare och inte slipar den själv. Då BORDE det kunna vara bättre med lite mer kylpasta?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Det här med att det bara ska vara ett riskorn, jag har också läst flera tester om det.

Men är inte en förutsättning för detta att cpu+kylare är helt planslipade? Ofta kan det ju vara lite skevt om man har en budget kylare och inte slipar den själv. Då BORDE det kunna vara bättre med lite mer kylpasta?

Hade en cm 212+ innan och den är inte helt plan. Det är lite mellanrum mellan heatpipesen. Där gick det åt mer pasta än på t.ex nh-d14 som är helt plan.

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Medlem

Ja jag gick loss lite med sprutan och det funkade ju. Har en Akasa Nero 2 och den ska ju vara ganska tyst.
Iaf inte maxvarva hela tiden. Men kyla processorn klarar den ju, 52C Processor och 52C Motherboard (sockel tror jag) när jag kör stresstest.

Börjar undra om det är fel på mitt moderkort för så fort jag försöker ställa in fanspeed eller köra oc genie så låser sig datorn och när jag resetar så startar den antingen inte eller så startar den med nollställd bios.

Eftersom originalfläkten gick max också börjar man ju undra. Den hade ju pasta i form av en klisterlapp, typ. Så där kan man ju inte göra fel.

När jag starta datorn första gången så gick en hårddisk, men jag tog ingen notis om det för den var 5-6 år gammal och en likadan hade redan gått sönder i min gamla dator.

Permalänk
Medlem

screamin-daemon; fläkten i taket gjorde gött. Lyfter på hatten!
Det susar fortfarande om datorn dock, men helt tyst blir den nog aldrig. Ligger på 45-50C nu när jag stresstestar den. Märker ingen större skillnad i fläktljud om den kör 100% eller 1% vilket är konstigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kjellapa:

screamin-daemon; fläkten i taket gjorde gött. Lyfter på hatten!
Det susar fortfarande om datorn dock, men helt tyst blir den nog aldrig. Ligger på 45-50C nu när jag stresstestar den. Märker ingen större skillnad i fläktljud om den kör 100% eller 1% vilket är konstigt.

Vad bra.

Hur justerar du fläkthastigheten på cpu:n? Det är inte säkert att ditt moderkort klarar av ifall det inte är en pwm fläkt (4 pin). Isf. får du köpa en sån Zalman fanmate eller en simpel motstånd. Jag skulle dock välja en fanmate då du steglöst kan justera fläkthastigheten.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag styr den via bios nu, och sen justerar den lite själv. Är nöjd med ljudet och kylningen nu. Blir nog inte bättre.

tack för alla bra svar fifan!