Permalänk
Medlem

Hjälp med överklockning (E8400)

Hej, jag behöver lite hjälp.
När jag håller på att överklocka så går jag sakta upp i värdena, jag kom till 413 i FSB Frekvens och hade 1.27500 på vCore.

Men såfort jag går över till 414 i FSB frekvensen så blir datorn instabil och överklockningen misslyckas, och ändrar jag vCore till något i närheten av 1.275 blir det automatiskt 1.8125 tror jag, och samma sak händer (instabilt och misslyckas alltså).

Så jag får inte upp skiten mer, skulle behöva lite hjälp Är ny inom överklockning.

Setup:
Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz
xfx Radeon 5830 HD
4GB Ram (DDR2)
P5QL Pro
Windows 7 Ultimate 64bit
Corsair 550W
Noctua NH-U12P SE2

CPU:n ligger på 35 grader när jag har klockat den till 3.7
Då har jag alltså FSB Frekvensen på 413 och vCore på 1.27500

EDIT
Fick den till 3.86 GHz nu, har FSB frekvens på 429 (kan inte få den ens ett snäpp längre) och vCore 1.49
Men tempen på processorn är 46 grader idle och 72 grader i orthos (100 % av cpu används).

Permalänk
Vila i frid

Trial and terror samt trägen vinner. 72 grader med orthos är lugnt. Vcore på 1.49 (avläst med cpuz) är lite väl högt för att anses vara bekvämt för 45 nm cpuer. Sänk till 1.45 (avläst) och justera fsb/frekvensen så att den inte blåskärmar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, har testat lite olika nu.
Fick datorn att ligga stabilt på 3.8 ghz med vCore på 1.31 och FBS på 422.

Men jag vill fortfarande få upp den till minst 4 ghz, och ett problem jag har är att Multiplier inte visas för mig i BIOS.

Permalänk
Medlem

Bara så du vet så heter det FSB INTE FBS som du skriver

Permalänk
Medlem

Oj, det hade jag visst skrivit.
Slarv av mig.

EDIT
Vet varför det inte funkar att få upp den mer, moderkortet hade en gräns.
Surt när man har en så klockvänlig processor

Permalänk
Vila i frid

Ditt moderkort är väl inte heller världens bästa att klocka med. Multipliern visas i CPUZ och är 9 för E8400.

Permalänk
Medlem

Min core i3 körs i 4244mhz superstabilt den ahde säkert klarat 4.5ghz med och den blir inte spec varm är dom ovanligt överklockningsvänliga eller?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Du kan inte jämföra en i3a med en E8400 100mbit

Jag kör min E8400 på FSB 445 1:1 (4ghz) och fungerat utmärkt, har kört med det ett bra tag.
1.336v
Under 70c vid orthos.

Kör 2x2GB Twinx CL5 minne med P5Q Deluxe mobo.
Kan nog komma en bra bit högre men 4ghz räcker för det jag gör