Intel Atom i ny Commodore 64

Permalänk

Hade gärna haft en som skrivdator hemma samt emulator, helt av nostalgiskäl, synd bara att den är så dyr. Hade gärna moddat en själv, men sådana här saker överlämnar jag hellre till folk som kan sin sak. Men som sagt, synd på priset då den är så lockande ändå.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

fyi är det inte ye olde commodore som vaknat till liv, utan ett företag som köpt upp namnet och alla dess rättigheter.
Det blev även en kamp om vem som skulle utveckla OS'et.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

fyi är det inte ye olde commodore som vaknat till liv, utan ett företag som köpt upp namnet och alla dess rättigheter.
Det blev även en kamp om vem som skulle utveckla OS'et.

Precis, kul att fler vet det. Jag bojkottar allt från blodsugarna C-USA. Skulle dem kört ut AOS med kompatibel PPC Hårdvara för vettigt pris skulle jag slå till, själv som Amiga freak har jag en sam-flex bräda med AOS samt en 1,42GHz Mac mini med MorphOS. Jag använder minin dagligen och själv tycker MOS är bättre en AOS men det är en smaksak

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

de känns som en liten 50-50 satsning! Sen är ju frågan om vem fan vill ha en ful gammal gulnad commondore stå och damma på vardagsrumsbordet.

Visa signatur

Spelburken: Chassi Corsair Obsidian 800D, Moderkort MSI P55-GD85, CPU Intel i5 750 @ 3,8ghz, Minne 8gb luftkylda Corsair Dominator, Grafikkort 2st Vatten konverterade Zotac GTX 480, (Vattenkylning: Radiator XSPC RX360, uv blå slang, CPU Kylare EK-Supreme HF, Grafikkortskyl 2st EK-FC480 GTX, Brygga EK-FC Bridge Serial 3-slot, Pump Phobya DC12-400 Tank 300ml 5,25" från XSPC.) SSD Intel g2 80gb, HDD1 2tb Seagate, HDD2 500gb Western.

Permalänk
Medlem

...sen fläktgaller? Det ska inte vara fläktar/ljud.
Respektlöst!

Permalänk
Medlem

Billigare att skaffa en defekt Commodore 64 och bygga en själv ^^

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Billigare att skaffa en defekt Commodore 64 och bygga en själv ^^

Hm...har en men den är sönder...vet ej om det är agget eller själva datorn!?
Skall man låta den R.I.P. eller vad gör man?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Hm...har en men den är sönder...vet ej om det är agget eller själva datorn!?
Skall man låta den R.I.P. eller vad gör man?

Förstod du vad du svarade på där?

Permalänk
Skrivet av som99:

Precis, kul att fler vet det. Jag bojkottar allt från blodsugarna C-USA. Skulle dem kört ut AOS med kompatibel PPC Hårdvara för vettigt pris skulle jag slå till, själv som Amiga freak har jag en sam-flex bräda med AOS samt en 1,42GHz Mac mini med MorphOS. Jag använder minin dagligen och själv tycker MOS är bättre en AOS men det är en smaksak

Själv kör man classic, A3000/Cyberstorm PPC 060 50/233 128mb / Cybervision 64/3D / Ariadne II / 21" Trinitron skärm.

Permalänk
Medlem

Jag tror detta kommer bli en produkt som inte kommer sälja så bra och inte finnas ute så länge. Detta eftersom den främst riktar sig till de som känner till C64:an och var med på tiden det begav sig, och därigenom även de som kanske inte har så höga tankar om Commodore USA, tycker det är för mycket pengar eller att man kan göra något liknande/bättre själv från en riktig C64.

Dock tror jag att den just därför kan komma få lite "kult-status", ungefär som DTV:n (en joystick som fanns att köpa med inbyggd c64-emulator man kopplade direkt till tv:n, http://sv.wikipedia.org/wiki/C64_Direct-to-TV). Finns en hel del kul saker folk har gjort med den eftersom man snart upptäckte att det gick att göra ganska roliga eftersom hårdvaran den byggde på var betydligt kraftfullare än den C64 som skulle emuleras.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Själv kör man classic, A3000/Cyberstorm PPC 060 50/233 128mb / Cybervision 64/3D / Ariadne II / 21" Trinitron skärm.

Inte illa med en PPC A3000, sen vill jag ha ett Cybervision 64/3D med! Vilket Amiga OS (workbench) har du på maskinen? Multibootar du, och hur tycker du PPC AOS går på den?

Jag har tyvär sålt mycket av mitt med åren men har kvar följande riktiga Amigas vilka jag itne kommer göra mig av med någonsin!
Amiga 600 - 4GB CF hdd, 4MB FastRam, 1MB chip.
Amiga 1200 Blizzard A1260 (går i 66MHz) med 64 MB FastRam, 40GB HDD.

A600an har inte en ECS Scandoubler/Flicker Fixer eftersom jag då förlorar möjligheten att ha en floppy och PCMCIA platsen har ett 4MB FastRam så ingen SD-kort lösning där. Har en hel del spel där på ett Registrerat WHDLoad men tar man bort preload fungerar förvånandsvärt många multidisk spel
Men jag har en S-Video till VGA omvandlare (svindyr) så fungerar den klockrent på alla mina bildskärmar

A1200an använder jag även den som WHDLoad spelare mest, skall ajg vara ärlig är det faktiskt Mac Minin med MorphOS som rullar mest nuförtiden men jag försöker använda 1200an rätt ofta för att spela på dens tora TV-n

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Har fortfarande kvar min "Brödbox" på vinden.

Alltid funderat på modern hårdvara i den men skulle absolut inte slakta en fullt fungerande C=64. Nu har man möjligheten, Tack Commodore, har alltid älskat er och kommer alltid att göra!

Limpan kallade vi den! Min står här i hyllan framför mig

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Hm...har en men den är sönder...vet ej om det är agget eller själva datorn!?
Skall man låta den R.I.P. eller vad gör man?

Öppna upp den och kolla om att det inte bara är en säkring som har gått.
Här är har du en bild, säkringen är det avlånga glasröret som sitter strax ovanför det oranga prylarna till höger:
http://www.bertinettobartolomeodavide.it/programmazione/commo...

Se till att du stoppar i en likadan bara (duh)

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Skrivet av Cheewie:

Öppna upp den och kolla om att det inte bara är en säkring som har gått.
Här är har du en bild, säkringen är det avlånga glasröret som sitter strax ovanför det oranga prylarna till höger:
http://www.bertinettobartolomeodavide.it/programmazione/commo...

Se till att du stoppar i en likadan bara (duh)

Tyvärr....har bytt säkring...samma sort;)
Tror det är nätagget...lite gnagarmärken på ett ställe...måste nog testa byta kabel:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Death On Wings:

Förstod du vad du svarade på där?

Jepp...på inlägget som sa att det är enklare att köpa en gammal och bygga själv;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av som99:

Inte illa med en PPC A3000, sen vill jag ha ett Cybervision 64/3D med! Vilket Amiga OS (workbench) har du på maskinen? Multibootar du, och hur tycker du PPC AOS går på den?

Jag har tyvär sålt mycket av mitt med åren men har kvar följande riktiga Amigas vilka jag itne kommer göra mig av med någonsin!
Amiga 600 - 4GB CF hdd, 4MB FastRam, 1MB chip.
Amiga 1200 Blizzard A1260 (går i 66MHz) med 64 MB FastRam, 40GB HDD.

A600an har inte en ECS Scandoubler/Flicker Fixer eftersom jag då förlorar möjligheten att ha en floppy och PCMCIA platsen har ett 4MB FastRam så ingen SD-kort lösning där. Har en hel del spel där på ett Registrerat WHDLoad men tar man bort preload fungerar förvånandsvärt många multidisk spel
Men jag har en S-Video till VGA omvandlare (svindyr) så fungerar den klockrent på alla mina bildskärmar

A1200an använder jag även den som WHDLoad spelare mest, skall ajg vara ärlig är det faktiskt Mac Minin med MorphOS som rullar mest nuförtiden men jag försöker använda 1200an rätt ofta för att spela på dens tora TV-n

Jag kör faktiskt bara 3.9 just för whdload. Har 4.0 liggandes här bredvid mig men har inte suget att dra in det då jag inte längre kan spela classic spelen.
Ska försöka mig på multiboot med 3.9 och 4.0 men än så länge får 3.9 vara kvar

Har funderingar på att skicka in mitt ppc till stachu i polen så han får dra upp min 060 till 66mhz och ppc till strax över 300mhz. Synd bara att allt sådant är så förbannat dyrt

Permalänk
Medlem

Fick ett sjukt vill ha begär, men tror att jag avaktar tills det ens har släppts. Även om det ionte är "original" företaget som bygger den känns det bra att dom har valt att plocka med ett linux system. Får en känsla att det inte är några halv-slöa programmerare utan i stället några riktiga entusiaster

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den var ju inte så snyggt gjord, det borde vara samma material i optiska läsaren och bakstycket som på den gamla goda tiden. För övrigt är jag en Amiga kille/amigo.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Den var ju inte så snyggt gjord, det borde vara samma material i optiska läsaren och bakstycket som på den gamla goda tiden. För övrigt är jag en Amiga kille/amigo.

Ser du inte att det är en rendering och inte foto???

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kanske, men tidigare i år på siten stod det Amiga OS v5.0 och detta OS tex OS4.0 har ju bara funnits för Power PC eller Orginal 680xx native, därför man grunna över hårdvaran i Amiga line datorerna commodore kommer släppa senare, men nu skrivet commorore OS, men framgår lite att det inte verkar vara native x86

Commodore USA har licensierat namnet Amiga (liksom andra företag) från Amiga Inc. men har inget att göra med nuvarnade AmigaOS eller den nuvarande PPC hårdvaruplatform som utvecklats för sagda operativsystem (AmigaOS 4.x kör enbart på PPC, för 680x0 är det upp till och med AmigaOS3.9 som gäller). Amiga Inc. äger dock inte rättigheterna varken AmigaOS eller namnet Workbench (i princip skulle man kunna säga att Workbench är för AmigaOS vad Explorer är för Windows).

Commodore USA's Linux Dist. har aldrig hetat AmigaOS 5.0 men däremot Workbench 5.0 (märk väl att version 5.0 skulle vara första inkarnation) vilket många "Amiganer" påpekade skulle skapa förvirring och förväxling mellan existerande AmigaOS4.x och denna nya Linux Dist... vilket det uppenbart också har gjort. Men då Commodore USA upptäckte att de inte äger rättigheterna att använda namnet "Workbench" ändrade de snart namnet till CommodoreOS istället.

Nya CommodoreUSA Amiga och deras CommodoreOS har på gott och ont inget med tidigare Commodore Amiga eller AmigaOS att göra. Söker man något med Amiga känsla blir man besviken men vill man ha ett standard x86 moderkort i ett rebadgat chassi med Commodore Amiga klistermärke att köra Linux på så har man ju hittat rätt även om det isf finns billigare alternativ.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

Ser du inte att det är en rendering och inte foto???

//LD

Det är ännu lättare att få till en snygg lösning i en rendering, hoppas på att den blir bättre i verkligheten.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadArg:

Commodore USA har licensierat namnet Amiga (liksom andra företag) från Amiga Inc. men har inget att göra med nuvarnade AmigaOS eller den nuvarande PPC hårdvaruplatform som utvecklats för sagda operativsystem (AmigaOS 4.x kör enbart på PPC, för 680x0 är det upp till och med AmigaOS3.9 som gäller). Amiga Inc. äger dock inte rättigheterna varken AmigaOS eller namnet Workbench (i princip skulle man kunna säga att Workbench är för AmigaOS vad Explorer är för Windows).

Commodore USA's Linux Dist. har aldrig hetat AmigaOS 5.0 men däremot Workbench 5.0 (märk väl att version 5.0 skulle vara första inkarnation) vilket många "Amiganer" påpekade skulle skapa förvirring och förväxling mellan existerande AmigaOS4.x och denna nya Linux Dist... vilket det uppenbart också har gjort. Men då Commodore USA upptäckte att de inte äger rättigheterna att använda namnet "Workbench" ändrade de snart namnet till CommodoreOS istället.

Nya CommodoreUSA Amiga och deras CommodoreOS har på gott och ont inget med tidigare Commodore Amiga eller AmigaOS att göra. Söker man något med Amiga känsla blir man besviken men vill man ha ett standard x86 moderkort i ett rebadgat chassi med Commodore Amiga klistermärke att köra Linux på så har man ju hittat rätt även om det isf finns billigare alternativ.

Citat:

Amiga Inc. äger dock inte rättigheterna varken AmigaOS eller namnet Workbench

Jo, AmigaInc äger rätten till AmigaOS men inte rätten att använda det. Det gör Hyperion.
AmigaInc förlorade rätten till Workbench på grund av ett misstag. Men efter förhandlingar med Cloanto, som passade på att registrera "Workbench " som sitt märke när de upptäckte AmigaInc's misstag, har de enats om ett avtal som inte är känt.

Citat:

Men då Commodore USA upptäckte att de inte äger rättigheterna att använda namnet "Workbench" ändrade de snart namnet till CommodoreOS istället.

Commodore ändrade namnet pga att man vill vara mer fri i utvecklingen. Med Workbench hade det krävts av dem att det skall vara 100% AmigaOS-likt. Namnet Workbench är inte upptaget av något OS så förmodligen kan man använda det namnet för den saken. Flera andra aktörer använder Workbench till skilda produkter.

Citat:

Söker man något med Amiga känsla blir man besviken

"Amigakänsla" är en produkt av tiden. De som jbboat mycket med Amiga från förr (som jag) anser att det är känslan från förr som är Amigakänsla. De som köper en kommade Amiga från Commodorekommer med tiden att kalladen känslan för "Amigakänsla". Förmodligen kommer dagens Commodore att nå avsevärt längre än dåtidens Commodore som var en enda resa med förluster.
Dagens Commodore's ägare, Barry Altman, har en förmögenhet som dåtidens Commodores totala värde inte kan komma i närheten av. Barry skapade och ägde att av det första kabeltv-bolagen i USA. Han har också varit ägare eller delägare i ett dussin andra företag. Efter sin pension skapade han ett exkluivt möbelföretag där tillverkning till försäljning ägs av Barry.
I Commodore's styrelse sitter en levande legend på marknadsföring. Allt han tar i blir till guld. Barry är själv känd som en ångvält. Allt han vill genomföra genomförs. Står något i vägen undanröjs hindret för målet är utstakat.
Commodre har också anlitat en specialsit på utveckling av hårdvara menäven mycket kunnig inom mjukvara. Talet om en vanlig Linux-distro i deras maskiner är bygger på okunnighet om vad dessa herrar vill. Det blir allt annat än en vanlig Linux-distro, det blir ett operativsystem speciellt anpassat för deras maskiner fyllda med allt man kan tänkas ha användning för, inte minst utvecklingsverktyg.

De håller just nu på att utveckla en retro-Amiga 500 som kommer att bli starten på en dator som skall bli det bästa som går att få tag på i datorväg. Just retro-Amigan kommer inte att nå dit pga att man vill hålla ett överkommligt pris. Men eftekommande versioner kommer att vara det.

C64x som prensenterats nu kostar i billigaste utförandet ca 4000kr och har förbeställts i mer än 10.000 innan den ens visats.

Lägg namnet Commodre på minnet, för det kommer mer, mycket mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Precis, kul att fler vet det. Jag bojkottar allt från blodsugarna C-USA. Skulle dem kört ut AOS med kompatibel PPC Hårdvara för vettigt pris skulle jag slå till, själv som Amiga freak har jag en sam-flex bräda med AOS samt en 1,42GHz Mac mini med MorphOS. Jag använder minin dagligen och själv tycker MOS är bättre en AOS men det är en smaksak

Vad menar du med blodsugare? De har ju precis börjat. De har inte hunnit att suga något blod ännu.
Ingen kan veta hur företaget är ännu!

Jag tycker man skall vara försiktig med att använda omdömen om företag som precis har startat. Om ett par år kanske man kan uttala sig i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WAzP_:

de känns som en liten 50-50 satsning! Sen är ju frågan om vem fan vill ha en ful gammal gulnad commondore stå och damma på vardagsrumsbordet.

Innan den ens visats var beställningarna uppe i över 10.000 ex.
Den största begränsningen är att gjutverktyget och maskinen den gjuts i klarar max 175.000 om året.

Permalänk
Medlem

Man lär inte köpa den för att den ser snyggt ut, utan för att det är nostalgi för många äldre men isåfall lär kundkretsen inte bli speciellt stor

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av firmabok:

Vad menar du med blodsugare? De har ju precis börjat. De har inte hunnit att suga något blod ännu.
Ingen kan veta hur företaget är ännu!

Jag tycker man skall vara försiktig med att använda omdömen om företag som precis har startat. Om ett par år kanske man kan uttala sig i frågan.

Kom tillbaka när du vet något.
Commodore USA har i flera år sålt Amigos och dylikt med x86 hårdvara samt AROS eller Ubuntu på för hutlösa priser och försöker ro in kosing bara för dem har det namnet.

Vet du inget om C-USA's bakgrund skall du inte prata.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Ska ha!

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Ljudemuleringen av C64 har inte direkt övertygat mig för ett par år sen, men hur är det nuförtiden?

Det skulle kanske göra produkten lite attraktivare om nån form av ljudkort med rätta chipset på ingick för perfekt ReFi..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Har det satt upp något datum för Commodore OS 1.0 än?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt