KFA2 Geforce GTX 580 Anarchy

Permalänk
Medlem

Jag har 2st Accelero Xtreme Plus kylare (400kr/st) på mina Zotac GTX580 som överklockar lika bra och håller LÄGRE temp än ASUS GTX580 DCU II.

ASUS GTX580 DirectCU II = 4700kr~
Zotac GTX580 = 4200kr + Accelero Xtreme Plus 400kr = 4700kr~

Kan tillägga att SWEC's temperatur test stämmer till 100%, när jag kör 1 grafikkort i datorn så ligger det på 27-29c idle, 50-52c full load, vilket är identiskt med SWEC's test. Kanon.

På tal om fläkthastigheten, när jag körde mina Accelero kylare kopplade direkt till grafikkortet så ställde jag in fläkthastigheten i Nvidias kontrollpanel, vilket gick till max 85%, 1550rpm~, helt knäpptyst.

Enligt reviews hemsidan så klarar fläkten "900 - 2000 RPM".

Så körde fläktkabeln i en 4 pin molex > 2pin 12v istället, för det spelar ingen roll om du kan ändra fläkthastigheten eller inte, 5/12v är knappt någon märkbar skillnad. 12v (2000rpm) = Flera gånger tystare än 85% med Orginalfläkten.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av htux:

Vad spelar det egentligen för någon roll, eftersom du aldrig kommer se komponenterna ändå?

Det får en att undra vad mer de har slarvat med, bilen funkar ju lika bra trots att lacken är repig, fast repig lack tyder på slarvig ägare vilket tyder på att bilen i övrigt kanske är misskött.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Jag har 2st Accelero Xtreme Plus kylare (400kr/st) på mina Zotac GTX580 som överklockar lika bra och håller LÄGRE temp än ASUS GTX580 DCU II.

ASUS GTX580 DirectCU II = 4700kr~
Zotac GTX580 = 4200kr + Accelero Xtreme Plus 400kr = 4700kr~

Kan tillägga att SWEC's temperatur test stämmer till 100%, när jag kör 1 grafikkort i datorn så ligger det på 27-29c idle, 50-52c full load, vilket är identiskt med SWEC's test. Kanon.

På tal om fläkthastigheten, när jag körde mina Accelero kylare kopplade direkt till grafikkortet så ställde jag in fläkthastigheten i Nvidias kontrollpanel, vilket gick till max 85%, 1550rpm~, helt knäpptyst.

Enligt reviews hemsidan så klarar fläkten "900 - 2000 RPM".

Så körde fläktkabeln i en 4 pin molex > 2pin 12v istället, för det spelar ingen roll om du kan ändra fläkthastigheten eller inte, 5/12v är knappt någon märkbar skillnad. 12v (2000rpm) = Flera gånger tystare än 85% med Orginalfläkten.

http://img80.imageshack.us/img80/3376/zhrooms800dach70heatarr...

Nu kostar i och för sig DirectCU II endast 4.299kr. Hur som helst är det inte kylförmågan som är DirectCU II:s trumfkort utan snarare de extremt tysta fläktarna.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Nu kostar i och för sig DirectCU II endast 4.299kr. Hur som helst är det inte kylförmågan som är DirectCU II:s trumfkort utan snarare de extremt tysta fläktarna.

Ah, hittade inte den där på prisjakt, helt klart ett värt köp visst.

GPU 772MHz @ 930MHz = 20% OC, det har jag klarat av på båda mina kort utan problem, jag ser inget behov av extra strömförsörjningen via ASUS DCU II om du inte ska överklocka med extrem kylning.

Har du ett GTX580 med orginalkylare så rekommenderar jag Accelero Xtreme Plus starkt iallafall, DCU II är inget du missat då du når samma resultat med vilket kort som helst sålänge det inte gäller extrem kylning.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Skaffade detta kort för min nya Sandy Bridge-maskin och det har hittils fungerat utmärkt. Precis som recensionen säger så var det fortfarande rätt högljutt trots designen, så jag reseatade kylflänsen med "riktig" kylpasta, samt bytte ut fläktarna mot lite... rejälare doningar. Varning för bilder.

Lite pill krävdes för att få fläktarnas vanliga 4-pinsanslutning in i grafikkortet så de kunde styra hastigheten (fjärde pinnnen: PWM). Jag fick klippa av kontakten från den medföljande fläktanordningen och löda lite; inget som inte låter sig göras, men ändå. Själva fläktarnas kontakter rörde jag inte (så de kan återanvändas i andra sammanhang), utan jag klippte två 2-pin -> molex-adaptrar jag hade på hyllan och lödde dem på fläktanordningens kabel. Några krympslangar senare ser det nästan köpes ut.

Vid full flås (Furmark) planar temperaturerna ut vid 77°C, och då kör fläktarna i 49% hastighet och hörs knappt. När jag petade dem på statiska 90% hastighet toppade det vid 71°C. Jag tror dock att jag satte för mycket kylpasta, så jag borde kunna ta ner det några ytterligare grader.

grammatik
Permalänk
Medlem
Skrivet av htux:

Vad spelar det egentligen för någon roll, eftersom du aldrig kommer se komponenterna ändå?

skulle jag köpa en ny bil skulle dt ge ett oseriöst intryck om saker o motorummet satt snett och jag fick dra fast lite hjulbultar det första jag fick göra. sen skulle jag fråga mig hur länge en bil som levereras såhär faktiskt håller?

visst snea komponenter gör inte så mkt men kan ge hintar om ett annat slarv som är betydligt allvarligare som man kanske inte märker förens om några månader.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Varför är det dyrare än ASUS motsvarighet? Fina temps, men känns inte lika givet köp

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Att GPUn saknar nVidialogga och tillverkningsdatum och att det är GTX480 kretskort sätter fart på konspirationsteoretikern inom mig.
Det är i själva verket ett äkta GTX480 som fått GTX580 bios och alla cores aktiverade. GPUn har tvättats ren och stämplats med GF110-275-A1 för att kunden ska tro att det är en 'äkta' GF110.

Jag tror inte det är så för då borde det inte dra mindre än ett referens gtx580.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Min AC fläkt är hur tyst som helst

Mysko att fläkten var så högljud. Jag har en AC gtx 280 på mitt gtx 285 och den är riktigt tyst när den idlar. Har satt en rak fläktkurva som börjar på 30% fram till 50 grader och sedan ökar den till 90% vid 80 grader men den går sällan över 65grader när jag spelar så den håller sig ganska tyst.

Gillar kylaren helt klart men det blir nog ett asus DCII för min del för jag vill ha minidisplayport.

Trevligt med videorecensioner - fortsätt gärna med dem!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett att ni försökt klocka den högre än vad ni gjorde.
Om det nu var så låga temperaturer som det var i load, hade ni kunnat öka volten betydligt högre än de låga 1.15volt ni körde som max nu.

Hade varit intressant att se högsta möjliga klock med denna kylare. Speciellt om det är som ni säger, en nyare revision av processorn

Permalänk
Medlem

Skumt. Jag har en liknande kylare från AC på mitt 5870, och den är ljudlös även på max. Kör fullt flås på den hela tiden

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Först och främst, riktigt trevligt att ni kör sådana här recenssioner

Sen passar jag på att slänga in en liten undring här;
Sitter i dagsläget på ett referens 580 och planerar att införskaffa ett till för att köra i SLI.

Förstår att det blir en hel del värmeutveckling i chassit / högre ljudnivåer och försöker för tillfället hitta den bästa lösningen för mig.

Har ett Define XL chassi med de 2 medföljande fläktarna + en random 5v fläkt i fronten, h70 med typhoon fläktar istället för de medflöjande (på Utblås).
Är lite petig kanske men tycker allt att 580 referens fläkten blir lite högljudd under spelande och misstänker att de kommer bli värre om jag sätter in ett andra. Har kollat lite på Accelero fläkten så att jag kan byta ut referensfläkten.
Undrar lite, är de här fläktarna märkbart tystare jämfört med referens fläktarna?
Tror ni det funkar med 2x 580 med accelero fläktar (ett referens med utbytt fläkt och sen ett kfa 580) på ett Asus P8P67 PRO moderkort (blir inte mycket mellanrum mellan de 2 grafikkorten?) Sen kommer all värme in i chassit istället, hur mycket skulle det påverka t.ex cpu tempen (kör h70 i utblås)
Kan även sätta en 120 eller 140mm fläkt i sidoplåten precis jämte grafikkorten om det hjälper..

Jävlar vad jag tjatar.... Skulle kunna sammanfatta med, 2x sådana här kort i SLI min dator, låter det vettigt eller blir det för trångt/för varmt/etc?

Permalänk
Inaktiv

Skaffar man ett grafikkort med sådan här bastant ful kylare så är man totalt ointresserad av ljudnivå utan endast för att klocka med. Helt galet att man skulle vilja ha 3 90mm fläktar på ett grafikkort när det högst borde räcka med tillsammans med en fet kylarfläns. Lika galet är när ett grafikkort kräver 2st 8-pins pci-e kontakter.

Själv kör jag mina dual 90mm fläktar alltid på 20% på mitt 6850, även när jag spelar och mina Noctua chassie-fläktar inställt på 800 varv. Knäpptyst!

Permalänk
Medlem

Alla vet att svindyra grafikkort och anarki går hand i hand.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamljung:

Först och främst, riktigt trevligt att ni kör sådana här recenssioner

Sen passar jag på att slänga in en liten undring här;
Sitter i dagsläget på ett referens 580 och planerar att införskaffa ett till för att köra i SLI.

Förstår att det blir en hel del värmeutveckling i chassit / högre ljudnivåer och försöker för tillfället hitta den bästa lösningen för mig.

Har ett Define XL chassi med de 2 medföljande fläktarna + en random 5v fläkt i fronten, h70 med typhoon fläktar istället för de medflöjande (på Utblås).
Är lite petig kanske men tycker allt att 580 referens fläkten blir lite högljudd under spelande och misstänker att de kommer bli värre om jag sätter in ett andra. Har kollat lite på Accelero fläkten så att jag kan byta ut referensfläkten.
Undrar lite, är de här fläktarna märkbart tystare jämfört med referens fläktarna?
Tror ni det funkar med 2x 580 med accelero fläktar (ett referens med utbytt fläkt och sen ett kfa 580) på ett Asus P8P67 PRO moderkort (blir inte mycket mellanrum mellan de 2 grafikkorten?) Sen kommer all värme in i chassit istället, hur mycket skulle det påverka t.ex cpu tempen (kör h70 i utblås)
Kan även sätta en 120 eller 140mm fläkt i sidoplåten precis jämte grafikkorten om det hjälper..

Jävlar vad jag tjatar.... Skulle kunna sammanfatta med, 2x sådana här kort i SLI min dator, låter det vettigt eller blir det för trångt/för varmt/etc?

Jag hade kört på stock-kylaren.
Känns mer prioriterat att få ut varmluften.
Två stycken GTX580 kommer generera mycket värme i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tror inte det är så för då borde det inte dra mindre än ett referens gtx580.

Skrivet av zhrooms:

Ah, hittade inte den där på prisjakt, helt klart ett värt köp visst.

GPU 772MHz @ 930MHz = 20% OC, det har jag klarat av på båda mina kort utan problem, jag ser inget behov av extra strömförsörjningen via ASUS DCU II om du inte ska överklocka med extrem kylning.

Har du ett GTX580 med orginalkylare så rekommenderar jag Accelero Xtreme Plus starkt iallafall, DCU II är inget du missat då du når samma resultat med vilket kort som helst sålänge det inte gäller extrem kylning.

Eftersom Asus kortet både har en kraftigare strömförsörjning och bättre kylning än referenskortet så är det ju mindre risk att man har sönder komponenter på kortet vid överklockning. Kylningen är ju bara hälften av grejen med det kortet. Hade jag köpt ett kort idag så hade absolut inte köpt ett referenskort. Skall man överklocka så väljer man självklart ett med en mer påkostad strömförsörjning.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Att GPUn saknar nVidialogga och tillverkningsdatum och att det är GTX480 kretskort sätter fart på konspirationsteoretikern inom mig.
Det är i själva verket ett äkta GTX480 som fått GTX580 bios och alla cores aktiverade. GPUn har tvättats ren och stämplats med GF110-275-A1 för att kunden ska tro att det är en 'äkta' GF110.

Om det va en GF100 GPU som fått alla kärnor aktiverade så hade tempen varit högre och överklockning till 930Mhz på luft förmodligen varit omöjlig.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Intressant att den drar mindre ström. Hur kan detta komma sig?

Skrivet av Andreas D:

Nyare stepping av GPU, annat kretskort, firmware, you name it.

Lägre GPU-temperatur gör att den drar något mindre energi (det är så med kiselkretsar av nån anledning). Har för mig att det också är lite variation i effekt mellan olika kretsexemplar. Jag vet inte om detta kretskort är av referensmodell, men ett annat kretskort och andra komponenter det kan säkert göra stor skillnad också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

En sån här goding till gtx 590 hade varit nice, då hade man nog kunna klockat upp den lite

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

ASUS GTX580 DirectCU II = 4700kr~
Zotac GTX580 = 4200kr + Accelero Xtreme Plus 400kr = 4700kr~
]

Asus kortet kostar runt 4200 - 4400, inte 4700.

Det är KFA2 kortet som går för 4700.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Gillar videorecensionerna riktigt mycket. Väldigt bra! En sak som jag dock skulle önska var att ni kanske visade lite slides med tabeller/grafer över resultaten på (de som finns i texten) och kommenterade dessa lite.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Leifson:

Vilken mjukvara använder ni för att få ner fläkthastigheten till 25%?

I min MSI Afterburner är minsta hastigheten 40%, beror det på grafikkortet eller kylaren?

Ledsen för sent svar!

Vi använder Afterburner, gränserna där regleras bland annat av grafikkortets BIOS. Det finns guider för att få ner referensmodellen under 40%, kräver dock en del BIOS-moddande.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

En fråga som kanske är dum jag vet inte helt enkelt hur mycket en fläkt (fläktar) gör på en kylare men skulle detta kort klara passivt med bara själva kylaren ? eller kanske med "EN" lågvarvig fläkt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fergerclock:

En fråga som kanske är dum jag vet inte helt enkelt hur mycket en fläkt (fläktar) gör på en kylare men skulle detta kort klara passivt med bara själva kylaren ? eller kanske med "EN" lågvarvig fläkt ?

Köp gigabytes windforce kort, dom är tysta, imo.

När vi ändå är inne i 580 kort....
Dessa gigabyte ska tydligen gå att klocka upp till 1005/1265 enligt http://hothardware.com/Reviews/Overclocked-NVIDIA-GeForce-GTX...

Although the Gigabyte N580UD comes with most conservative overclock of the three cards, it proves to have the most overclocking headroom by an ample margin. With voltage at 1.15V on the core, we managed a blazing 1005 MHz GPU speed and 1265 MHz memory frequency. That equates to a 26% overclock over the card's rated speeds of 795 MHz core and 1002 MHz memory.

Står inte mycket om ljud i reviewn men jag anser personligen att det är tyst för att vara det "bästa" kortet som slukar massa ström och värmer gott på vintern.
Har tyvärr inte testat klocka mina riktigt än, dom står o dammar just nu.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Köp gigabytes windforce kort, dom är tysta, imo.

När vi ändå är inne i 580 kort....
Dessa gigabyte ska tydligen gå att klocka upp till 1005/1265 enligt http://hothardware.com/Reviews/Overclocked-NVIDIA-GeForce-GTX...

Although the Gigabyte N580UD comes with most conservative overclock of the three cards, it proves to have the most overclocking headroom by an ample margin. With voltage at 1.15V on the core, we managed a blazing 1005 MHz GPU speed and 1265 MHz memory frequency. That equates to a 26% overclock over the card's rated speeds of 795 MHz core and 1002 MHz memory.

Står inte mycket om ljud i reviewn men jag anser personligen att det är tyst för att vara det "bästa" kortet som slukar massa ström och värmer gott på vintern.
Har tyvärr inte testat klocka mina riktigt än, dom står o dammar just nu.

Här snackar vi Gigabyte "cherry picking" på hög nivå. SYND att de inte lever upp till detta med sina konsumentkort. De verkar annars vara väldigt duktiga på att skicka ut väl testade ex. till hårdvarusiter.

Man skulle i stort sett kunna säga att allt hänger på vilken GPU du fått på just ditt kort.
Vet inte hur många GPU'er på en Wafer med Nvidias GF110 kretsar som klockar väl men de är
förmodligen runt hälften. Spelar ju liksom inte så stor roll att kortet har bättre strömförsörjning och annat om GPU'n är en av de sämre. Asus Direct CU II är ett bra bevis på det.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Här snackar vi Gigabyte "cherry picking" på hög nivå. SYND att de inte lever upp till detta med sina konsumentkort. De verkar annars vara väldigt duktiga på att skicka ut väl testade ex. till hårdvarusiter.

Man skulle i stort sett kunna säga att allt hänger på vilken GPU du fått på just ditt kort.
Vet inte hur många GPU'er på en Wafer med Nvidias GF110 kretsar som klockar väl men de är
förmodligen runt hälften. Spelar ju liksom inte så stor roll att kortet har bättre strömförsörjning och annat om GPU'n är en av de sämre. Asus Direct CU II är ett bra bevis på det.

Håller med dig till fullo. Spelar ingen roll hur kraftig kylningen är, många av GTX580's GPU'er sätter gränsen vid ganska låg frekvens. Dock har ju såklart kylningen andra fördelar.

Permalänk
Medlem

Referens design

Att gå utanför referens designen för kort anpassade för de nya grafik chipen samt överklocka dessa tycks vara lite problematiskt, redan från fabrik så är specifikationen ganska hårt satt med den hårda konkurrensen mellan AMD och Nvidia som råder. Original kylarna är ganska bra trots allt (speciellt Nvidia och 590 modellen) och skulle nog rekommendera att man noga kollar upp konsument bedömningar typ på newegg samt ev. tester av kort som ej följer standard innan köp. Dessutom är det skillnad på syntetiska tester och normalt bruk av kort i spel och andra applikationer under lite längre tid som inte alltid kommer fram vid tester.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Kylaren ger dock ifrån sig en hel del ljud, och vi saknar möjlighet att ytterligare kontrollera fläktnivåerna. I vår mening är kurvorna alldeles för aggressiva, grafikkortet skulle klara av högre temperaturer för att få ner ljudnivån ett par snäpp. Ett annat minus går till den generella kvalitetskänslan. Det första intrycket av att kortet är robust och välbyggt blir snabbt kantstött, inte minst då skruvar lossnar och är dåligt monterade.

Jag har ett Gigabyte ex58 extreme moderkort och kör min i7-950 med 4.53GHz på 1.48V 24/7.
Mitt KFA2 kort kör med 950 Mhz och 1.15V på GPU'n och 4800 MHz på minnet, detta oxå 24/7.
Har varit uppe i 975 MHz och kan säkert gå lite högre än det men för 24/7 är det 950 som gäller.

Max temp på 68C i furmark och med 100% på fläkten är inte ett dugg störande så jag förstår inte vad eran kommentar om "en hel del ljud" innebär. Kör ett referenskort med 100% och det låter som ett reaplan med 90+C på tempen.

Med afterburner kan man kontrollera fläktprofilerna precis som man vill, så jag finner ingen logik med kommentaren "och vi saknar möjlighet att ytterligare kontrollera fläktnivåerna. I vår mening är kurvorna alldeles för aggressiva, grafikkortet skulle klara av högre temperaturer för att få ner ljudnivån ett par snäpp.".

"Ett annat minus går till den generella kvalitetskänslan. Det första intrycket av att kortet är robust och välbyggt blir snabbt kantstött, inte minst då skruvar lossnar och är dåligt monterade."

Har ni månne kört erat exemplar i en diskmaskin eller något? Jag har skruvat isär mitt kort ett antal gånger och känner inte till någonting om dåligt montage med lösa skruvar.

För övrigt har jag kört 3D mark vantage med max 61C och knäpptyst hela tiden:

Performance score:
http://3dmark.com/3dmv/3157653

Extreme score:
http://3dmark.com/3dmv/3157678

Jag anser nog att det är eran recension som är något kantstött och inte kortet som ni testat, om ni nu inte fått ett måndagsexemplar förstås.

I min mening är detta kort helt OK med enda nackdellen att den är STOR med fläktpaketet men det stör inte mig då jag behöver 1 bra kort i min dator. Kortet är nog inte så lämpligt i SLI pga storleken, om jag kommer att köra i SLI kommer jag att ha vattenblock på kortena...

Permalänk
Medlem

MSI afterburner bilder:

Mina 24/7 inställningar:

En någåt galen fläktprofil enbart för att visa hur man kan applicera brytpunkter om man nu vill det, obs att min max kan flyttas upp/ned precis som man vill:

Permalänk
Medlem

Efter att ha tittat på videon... ni har helt klart ett måndagsexemplar monterat av någon som lidit av akut baksmälla...

Montaget på mitt exemplar är helt ok utan skavankerna på erat kort... därav mina något syrliga kommentare... och beklagligt att erat måndagsexemplar gett ett sviktande intryck av detta kort.
En annan fråga är om ni testat kortet direkt från lådan eller efter det att ni skruvat isär den.
Ni borde ha begärt ett nytt kort från KFA2 när ni upptäckte skavankerna, oavsett kort som ni testar måste ni byta ut den om defekter upptäcks annars blir inte recensionerna rättvisa.

Jag har läst om recensioner på datorkomponenter sedan sådana kommit till och alla tillverkare har haft måndagsexemplar i ett eller annat tillfälle även om det inte hör till vanligheterna.

Jag saknar dessutom tabeller med ljudnivåer och temperaturer, därtill jämförelsetabeller med andra kort...
I övrigt är det kul att se en seriös svenskspråkig överklocknings sajt.

Jag har även kört ett AMD 5870 kort med Antec kylare, desvärre blev spänningsregulatorerna för varma (130C) och jag skulle montera på kylflänsar när jag tappade kortet och det lossnade ett antal kondensatorer mm när den träffade en bordskant i fallet... men efter det köpte jag detta kort istället och har inte ånrat det ett ögonblick.

Nästa projekt blir efter det nästa generation cpu'er och chipset kommer ut (efter sandy bridge & Z68) någån gång nästa år. Denna gång med vattenkylning på rubbet.