Permalänk
Medlem

Datordelar köpta.

Har nu köpt alla delar till mitt system och det börjar bli dags att sätta ihop. Har läst på en hel del om ESD och förstått det på det viset att man skall jämna ut sig själv mellan lådan och datordelarna. Typ köra esdhandledsskydd till chassiet och helst ta lite på påsarna som komponenterna ligger i innan man tar ut dem. Tänkte själv sätta i processor, fläkt och ram i mobot innan jag sätter i det i chassiet eftersom det verkar enklast och undrar vilket underlag som är bäst att ha allt på när man monterar. Har dels ett glasbord med en metallfläns längst kanten (metalben som har kontakt med glaset) och ett vanligt träbord, vilket är bäst? Kommer förövrigt lägga komponenterna på sina påsar medans de väntar. Sen undrar jag hur man lättast tar ur ett moderkort ur leveranspåsen utan att skada det med esd, är det säkert att hålla i en av baksidans anslutningsportar (eller blir påfrestningarna på kortet för stort då ?) eller skall man ta över processorsockelns med pekfinger osv och tumme på andra sidan ?

Har detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/354368/2011-04-08

Kommer som sagt köra ett nvidiakort på en crossfirebräda, vad jag har förstått så spelar det ingen roll så länge man bara har ett kort, någon som vill verifiera det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zourz:

Kommer som sagt köra ett nvidiakort på en crossfirebräda, vad jag har förstått så spelar det ingen roll så länge man bara har ett kort, någon som vill verifiera det ?

Det stämmer.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Skrivet av zourz:

Har nu köpt alla delar till mitt system och det börjar bli dags att sätta ihop. Har läst på en hel del om ESD och förstått det på det viset att man skall jämna ut sig själv mellan lådan och datordelarna. Typ köra esdhandledsskydd till chassiet och helst ta lite på påsarna som komponenterna ligger i innan man tar ut dem. Tänkte själv sätta i processor, fläkt och ram i mobot innan jag sätter i det i chassiet eftersom det verkar enklast och undrar vilket underlag som är bäst att ha allt på när man monterar. Har dels ett glasbord med en metallfläns längst kanten (metalben som har kontakt med glaset) och ett vanligt träbord, vilket är bäst? Kommer förövrigt lägga komponenterna på sina påsar medans de väntar. Sen undrar jag hur man lättast tar ur ett moderkort ur leveranspåsen utan att skada det med esd, är det säkert att hålla i en av baksidans anslutningsportar (eller blir påfrestningarna på kortet för stort då ?) eller skall man ta över processorsockelns med pekfinger osv och tumme på andra sidan ?

Det är inte så jättekänsliga delar. Eller så har jag haft tur.... Håll moderkortet i sidan, anslutningsportarna går säker också bra. Se till att du inte är laddad med en massa statistik elektricitet bara, t.ex. genom att ta i något jordat innan eller använd esd-handledsbandet. Träbordet är nog att föredra eftersom det inte leder elektricitet.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zourz:

Har nu köpt alla delar till mitt system och det börjar bli dags att sätta ihop. Har läst på en hel del om ESD och förstått det på det viset att man skall jämna ut sig själv mellan lådan och datordelarna. Typ köra esdhandledsskydd till chassiet och helst ta lite på påsarna som komponenterna ligger i innan man tar ut dem. Tänkte själv sätta i processor, fläkt och ram i mobot innan jag sätter i det i chassiet eftersom det verkar enklast och undrar vilket underlag som är bäst att ha allt på när man monterar. Har dels ett glasbord med en metallfläns längst kanten (metalben som har kontakt med glaset) och ett vanligt träbord, vilket är bäst? Kommer förövrigt lägga komponenterna på sina påsar medans de väntar. Sen undrar jag hur man lättast tar ur ett moderkort ur leveranspåsen utan att skada det med esd, är det säkert att hålla i en av baksidans anslutningsportar (eller blir påfrestningarna på kortet för stort då ?) eller skall man ta över processorsockelns med pekfinger osv och tumme på andra sidan ?

Har detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/354368/2011-04-08

Kommer som sagt köra ett nvidiakort på en crossfirebräda, vad jag har förstått så spelar det ingen roll så länge man bara har ett kort, någon som vill verifiera det ?

Det räcker att du tar i ett element imellanåt. Arbeta på ett träbord.

Visa signatur

CPU: i7 -930 @2.8GHz MB: Asus P6X58D Premium RAM: 3x2GB OCZ Gold DDR3 1600MHz SSD: Intel X25-M 80GB HDD: WD Caviar Black 1TB Graphics: Radeon HD5870 1GB Chassi: NZXT Lexa PSU: Corsair HX750W Monitor: BenQ 24" OS: Windows 7 Ultimate (64Bit)

Permalänk
Medlem

zourz, du har fattat rätt.

Skrivet av Ume'-Johan:

Det är inte så jättekänsliga delar. Eller så har jag haft tur.... Håll moderkortet i sidan, anslutningsportarna går säker också bra. Se till att du inte är laddad med en massa statistik elektricitet bara, t.ex. genom att ta i något jordat innan eller använd esd-handledsbandet. Träbordet är nog att föredra eftersom det inte leder elektricitet.

Nja, delarrna är känsliga, men det är inte speciellt svårt att få bort eventuella skillnader i elektrisk potential. ESD-armband är mest till för att urladdningen ska gå tillräckligt långsamt.

Skrivet av stekerz:

Det räcker att du tar i ett element imellanåt. Arbeta på ett träbord.

Ge inga dåliga råd nu! Elementet har ingenting här att göra.

Jag vet inte hur det är med träbord, men du kan ju göra en ESD-matta av ESD-påsarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med ESD, mycket av det där är överdrivet, men visst ska man vara försiktig.

Jag brukar arbeta på ett träbord och det har funkat fint hittills

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att sätta moderkortet på moderkorts lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Jag har aldrig haft problem med ESD, och jag har då inte varit försiktig, mycket av det där är överdrivet, men visst ska man vara försiktig.

Du har ingen aning om vad du pratar om så då är det bättre att vara tyst än att sprida en massa goja och humbug-nonsens.

ESD ska tas på största allvar. I tänkbara fall kan urladdningar skapa jättesmå sprickor i komponenterna som inte uppvisar fel förrens om flera år. Hur ska man då härleda det?

LÄS PÅ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Du har ingen aning om vad du pratar om så då är det bättre att vara tyst än att sprida en massa goja och humbug-nonsens.

ESD ska tas på största allvar. I tänkbara fall kan urladdningar skapa jättesmå sprickor i komponenterna som inte uppvisar fel förrens om flera år. Hur ska man då härleda det?

LÄS PÅ!

Nu skrev jag ett jäkligt långt inlägg men lyckades trycka bort allt med hjälp av min klumpiga gipsade arm och det var kanske tur det, men vad jag försökte få fram var endast att mycket av all denna rädsla är överdriven, och man ska inte oroa sig upp över öronen så fort man ska bygga ihop en dator, men visst ESD-band ska man väl egentligen ha då det är en ganska billig "försäkring" så att säga och det kan vara dumt att chansa.

Lycka till med datorbygget OP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

zourz, du har fattat rätt.

Nja, delarrna är känsliga, men det är inte speciellt svårt att få bort eventuella skillnader i elektrisk potential. ESD-armband är mest till för att urladdningen ska gå tillräckligt långsamt.

Ge inga dåliga råd nu! Elementet har ingenting här att göra.

Jag vet inte hur det är med träbord, men du kan ju göra en ESD-matta av ESD-påsarna.

Tror du tar i lite nu, jag har aldrig varit med om en ESD skada, ingen jag känner heller. Och elementet duger helt för att ta bort laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Nu skrev jag ett jäkligt långt inlägg men lyckades trycka bort allt med hjälp av min klumpiga gipsade arm och det var kanske tur det, men vad jag försökte få fram var endast att mycket av all denna rädsla är överdriven, och man ska inte oroa sig upp över öronen så fort man ska bygga ihop en dator, men visst ESD-band ska man väl egentligen ha då det är en ganska billig "försäkring" så att säga och det kan vara dumt att chansa.

Lycka till med datorbygget OP!

Ja och nej!

Visst, du ska itne sitta på nålar och arbeta med grejerna som om dom vore värda en miljard, men samtidigt kan det vara bra att känna till hur lite det faktiskt krävs för att något ska gå sönder!

Som referens kan jag ange att en stöt som man får (alltså när det sticker till) är en urladdning på ca 3-4k-volt, medans det räcker med så pass lite som 20 volt för att en komponent ska skadas!

Så ja, till viss del är rädslan överdriven, men samtidigt välbefogad då det finns underlag för den.

Enkla tipps är att t ex inte sitta med strumpor om du har en tygmatta på golvet där du arbetar, använda kläder som inte alstrar onödigt mycket esd, t ex yllekläder osv. Ett ESD-band är alltid att föredra och det bör räcka med att jorda det i chassit t ex!

Såg även at du skrev om att använda påsarna som underlag! Va då medveten om att UTSIDAN på påsarna INTE är ESD-säkrade så du måste alltså vända påsarna ut och in eller klippa upp dem!