Hur komma undan billigt med en medioker spec?

Permalänk

Hur komma undan billigt med en medioker spec?

Hej Alla,

Jag har en gammal Dell dimension 9150 http://support.euro.dell.com/support/downloads/driverslist.aspx?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs&os=WLH&osl=se&ServiceTag=6NMR32J&catid=-1&impid=-1(som är en toppen-låda) med en mängd fullt fungerande hårdvara i. Tyvärr är moderkortet och dess processor uråldrigt. (intel singel core 3.0 GHz)
En av sönerna som jag tänkte ge datorn till spelar bara enklare spel och jobbar en del i Photoshop.
Finns det någon vänlig själ som kan tipsa om moderkort + propp att sätta i?

//Håkan

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Tyvärr så använder Dell formfaktorn BTX istället för ATX (se bild på denna sida), så det är i princip omöjligt att hitta ett vettigt moderkort som skulle passa i datorchassit. Så det blir till att byta chassi i så fall också tyvärr. Det kan även hända att nätagget inte passar i ett ATX-chassi, så i så fall kan det hända att du även får byta nätagg.

Permalänk
Skrivet av perost:

Tyvärr så använder Dell formfaktorn BTX istället för ATX (se bild på denna sida), så det är i princip omöjligt att hitta ett vettigt moderkort som skulle passa i datorchassit. Så det blir till att byta chassi i så fall också tyvärr. Det kan även hända att nätagget inte passar i ett ATX-chassi, så i så fall kan det hända att du även får byta nätagg.

Aj då. Ja ja, man får väl säga att den gjort sitt. Tack!

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Japp jag har ett Dell Dimension 9000-chassi som jag köpte som hem-pc runt 2007/2008. Datorn har verkligen räckt jättelänge (C2D6600 & 8800GTX, var ganska snabba när de kom! ^_^) men att uppgradera moderkort på dessa chassin är nog bara att glömma.

Tror min dator var en av de sista med den här jättekylar-designen innan de övergav BTX då flerkärniga CPU:er löste värmeproblemet?