Permalänk
Medlem

problem med coreunlocker.

jag kör en AMD phenom II X6 1055T på ett M4A89GTD/USB3 och har länge velat testa klicka knappen ``core unlocker`` vid start, nu när jag testade så resettade sig datorn och allt som hände var att jag såg en bild nere till höger ``6 cores are active`` allt startade som vanligt, fast kanske dubbelt så snabbt. men kanske 2+ sec efter att jag loggat in så resettade datorn sig själv igen och detta gång stod det bara 5 cores active.

och coretemp visar att det e bara 5 cores som jobbar. hur får jag tillbaka min 6:te ?

(jag har böjt några pins på CPU förut)

och core unlocker är väl inte att överklocka, så kan någon kanske säga hur man överklockar på denna CPU och moderkort? antar att moderkortet har redan ett program för det.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

core unlocker är om man ska låsa upp flera processorkärnor men du har redan 6 stycken så du kan inte det om man t ex har en 4 kärnig phenom så kan man det....

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

core unlocker är omman ska låsa upp flera processorkärnor men du har redan 6 stycken så du kan inte det om man t ex har en 4 kärnig phenom så kan man det....

Du kanske borde läsa hans fråga?

TS: Testa gå in i msconfig > systemstart > avancerade alternativ och klicka i antal processorer och välj 6?

Ang. klockningen får du kolla upp en guide, finns hur många som helst

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

så om du köper en 4 kärnig phenom, kör det bara på e cores från början eller?
och jag hittade så att man kan överklcoka processorn i BIOS men eftersom jag inte kan någonting omd et så undrar jag om man kan auto-klocka på nått sätt, att datorn ställer in själv så det kanske kommer upp 3,0GHz bara. min lärare sa att han gjorde nå sånt.

EDIT: i BIOS stod det ``core 3 off`` så satte on på den och nu funkar det, men ska jag stänga av ASUS coreunlocker eller spelar det ingen roll?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Stäng av core unlocker, den har ingen funktion för dig Med den kan man låsa upp en phenomII 555, två kärning, till en 955, med lite tur

Angående klockningen då så följde det förmodligen med ett sånt autoklock program, annars så läser du på i kanske 30 minuter och drar upp den själv. Ska inte vara så svårt till 3 GHz

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H