Permalänk

Olika temperaturangivelser

Min processorkylare (medföljande till AMD Phenom II X6 1055T) väsnas en hel del helt utan arbetsbelastning, och det är såklart ganska irriterande i längden, särskilt när man bor i en etta...

Den bästa lösningen vore såklart att köpa en bättre kylare, men det kostar ju pengar, så jag tänkte att jag skulle börja med att kika på hur temperaturerna är. Har använt både HWMonitor och Speedfan, och de anger båda en temperatur kring 40 °C. Inte så mycket marginal där alltså, men ändå lite onödigt att fläkten ska ligga mellan 4000-5000 RPM tycker jag, så jag laddade ner Gigabytes program EasyTune för att ändra fläkthastigheten. Problemet är då att EasyTune, och agerar efter, en temperatur som hela tiden ligger cirka 15 °C över vad de andra två programmen visar.

Vilket program ska jag lita på, och varför visar något fel temperatur? EasyTunes värde på ca 55 °C under enbart lätt surfande känns ju ganska orimligt med tanke på att fläkten har köttat på i minst 4000 RPM i flera timmar nu, men jag skulle vilja vara säker. Det känns ju ganska fel att sänka hastigheten när det står att temperaturen klättrar över 70 °C...