Permalänk
Medlem

antec kühler h2o 920 eller corsair h70.

vilken kyler bäst av dessa två?
kommer att sätta 2 typhoon 1850rpm fläktar istället för standard!

Permalänk
Medlem

h70 är bättre vid hög load (höga temps)

Visa signatur

CPU:i7 930 4.4Ghz(1.3325 Vcore BIOS)|Mobo:Evga classified 4-way|Ram: 6GB Corsair Dominator|GPU:To be continued|PSU:Corsair hx1000W|Case:Xigmatek Elysium |HDD's:128Gb SSD + 1Tb storage|

Permalänk
Avstängd

är rätt säker på att antec h20 920 kommer bli en mycket bättre kylare än h70. h70 kommer möjligtvis prestera marginellt bättre med samma fläktar även ifall jag inte tror att så blir fallet.

problemet med h70 är att denna inte har inbyggd fläktkontroll, med antec h20 920 kan man istället ställe in egen fläktkurva som styrs av vattentemperaturen.

tror inte det är så mycket att tveka över..

Permalänk
Medlem

Om man ska tro asetek som tillverkar både h70 och 920, så borde 920 vara bättre än h70, då den har den nya versionen av vattenblocket.

Är ju samma radiator i h70 som 920, så jag ser ingen anledning varför en h70 borde vara bättre än en 920 med fläktar som har höga varvtal.

Permalänk
Hedersmedlem

Här har ni en första review av Antec H20 920

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Kan meddela att JAG har beställt en Antec kühler h2o 920 och kommer lägga upp en hel del bilder i en bygglogg med denna på en Phenom II x6 1100T och ett MSI 890GXM-G65 tillsammans med Crucial BallistiX Tracer Blue minnen och ett ASUS GTX 580 DirectCU II i ett Antec P180mini

Ska bli intressant att se vad jag får för temps med 920 Kühlern med original fläktarna om jag ens kommer behöva byta. Och att tänka på vid eventuellt fläkt byte är att de är PWM fläktar som gäller. så Scythe GT skulle inte funka att styra med de medföljande programmet via pumpen men då finns Akasa Viper som har PWM.

Om inte stock fläktarna är bra nog eller låter alldeles för mycke så kommer jag byta till Akasa Viper iaf.

Men håll utkik efter min kommande bygglogg. Väntar bara på att få min order skickad då komplett.se inte har fått in kylaren än.

//Ant3

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Inaktiv

Jag har kört en 2500K processor i 4500ghz med 1.35v i prime95 1 timma nu med flera Hyper-Pi 32 uträkningar medans och en temp som håller sig runt 60 grader.
Var inte riktigt påläst och råkade köpa ett ASUS P8P67-M non PRO kort med sina jävla dynamiska grejjer inbakat.
Hade jag haft pro versionen hade jag säkert kunna nå nära 5000Mhz med mindre volt och lite bättre kylning, hur som helst så är det en Antec Kuhler 920 jag kör med i ett chassi med temp 25grader och medföljande kylpasta, så det finns säkert klart bättre än denna.

EDIT: Ursäkta jag skrev fel nu, jag hade kuhler 620 den billigare versionen, så det går inte att jämnföra

Permalänk
Medlem

Kolla mitt galleri så får ni se lite bilder på Antec Kühler H20 920.

http://www.sweclockers.com/galleri/7375-anteccorsairasusintel...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Jag kör en Corsair H70 till en Intel Core i7-2600k som klockats till 4,3 GHz och den fungerar inte som jag vill. Hur jag än gör så går idle-tempen inte under 30 grader och redan vid första testet av fem så är temperaturen uppe i 65 grader. H70 ska enligt många tester vara riktigt bra (eller åtminstone bättre än vad jag lyckades prestera) så jag är kluven till att rekommendera kylaren.

Jag har monter om och om och om igen efter instruktioner, med olika hårt dragna skruvar och tre sorters kylpasta. Ingen skillnad. Inte ens när de båda fläktarna dras ner till 1000 rpm eller tas bort helt blir det någon större skillnad. Helmysko!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x | RTX 3080 | 32 GB DDR4 | 1TB M2

Permalänk
Medlem

4.3ghz på hur hög/låg vcore? Låter som lite för höga temps mjo

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

4.3ghz på hur hög/låg vcore? Låter som lite för höga temps mjo

Den ligger på 1,280 enligt CPU-Z och är automatiskt inställd av moderkortet. Hittills är jag mycket missnöjd med Corsair H70 men har också förståelse för att något kan vara fel med montering eller produkt. Och efter fem ommonteringar så tror jag bestämt inte det är felet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x | RTX 3080 | 32 GB DDR4 | 1TB M2

Permalänk
Avstängd

det finns två nackdelar med antec h2o 920:
-standardfläktarna är inte i närheten av samma klass som scythe gentle tycoon, så man bör i så fall köpa till två sådana för 220kr.
-chillcontrol v funkar bara med windows, vad jag har förstått så kommer inställningarna att sparar så att de inställningarna man har gjort även ifall man skulle starta datorn med ex linux.

är rätt säker på att antec h2o 920 + 2st scythe gentle tycoon är det rätta valet för mig. antec h2o 620 hade väl rek-pris på 650 men började efter ett tag säljas för 500kr, antec h2o 920 borde i så fall sjunka med 150-200kr. tills dess att jag får antec h2o 920 + 2*GT för <1000kr så tror jag att jag avvaktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

det finns två nackdelar med antec h2o 920:
-standardfläktarna är inte i närheten av samma klass som scythe gentle tycoon, så man bör i så fall köpa till två sådana för 220kr.
-chillcontrol v funkar bara med windows, vad jag har förstått så kommer inställningarna att sparar så att de inställningarna man har gjort även ifall man skulle starta datorn med ex linux.

är rätt säker på att antec h2o 920 + 2st scythe gentle tycoon är det rätta valet för mig. antec h2o 620 hade väl rek-pris på 650 men började efter ett tag säljas för 500kr, antec h2o 920 borde i så fall sjunka med 150-200kr. tills dess att jag får antec h2o 920 + 2*GT för <1000kr så tror jag att jag avvaktar.

Där har du FEL!

Chillcontrol V funkar ENDAST med fläktar som har PWM styrning. De har INTE scythe GT fläktarna.

Bästa fläktarna du kan köpa till kylaren är Enermax UCCL12 Cluster -120mm eller Akasa's Apache eller Viper.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Där har du FEL!

Chillcontrol V funkar ENDAST med fläktar som har PWM styrning. De har INTE scythe GT fläktarna.

Bästa fläktarna du kan köpa till kylaren är Enermax UCCL12 Cluster -120mm eller Akasa's Apache eller Viper.

tackar!

nåt sånt här borde väl bli bra. fast jag har ändå ingen lust att lägga över 1100kr på kylning(givetvis använder jag i så fall rabattkoden för gratis frakt), förhoppningsvis kan jag komma undan billigare(man behöver ju inte tvunget köpa fläktarna och kylaren från samma sida)

http://imageshack.us/photo/my-images/706/skolanbetalar.png/

man undrar hur det blir ifall man använder två fläktar utan pwm styrning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

tackar!

nåt sånt här borde väl bli bra. fast jag har ändå ingen lust att lägga över 1100kr på kylning(givetvis använder jag i så fall rabattkoden för gratis frakt), förhoppningsvis kan jag komma undan billigare(man behöver ju inte tvunget köpa fläktarna och kylaren från samma sida)

http://imageshack.us/photo/my-images/706/skolanbetalar.png/

man undrar hur det blir ifall man använder två fläktar utan pwm styrning..

Grejen är den att jag igår bytte tillbaka till Antec's original fläktar för dom är lika tysta och effektiva som Akasa Apache fast Antec fläktarna kan mata på MER med högre RPM vilket gör att dom är bättre.

Så kör på med original fläktarna och se istället till att ha så bra CHASSI fläktar som möjligt och placera Kühler radiatorn så som jag har gjort så den tar in luft i fronten och att värmen sugs ut av tak fläktar eller fläkten som sitter bak.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Grejen är den att jag igår bytte tillbaka till Antec's original fläktar för dom är lika tysta och effektiva som Akasa Apache fast Antec fläktarna kan mata på MER med högre RPM vilket gör att dom är bättre.

Så kör på med original fläktarna och se istället till att ha så bra CHASSI fläktar som möjligt och placera Kühler radiatorn så som jag har gjort så den tar in luft i fronten och att värmen sugs ut av tak fläktar eller fläkten som sitter bak.

jo prestandan är ju helt ok med standardfläktarna http://www.legitreviews.com/article/1590/7/ så det är nog hyfsat onödigt att byta ut fläktarna(troligtvis blir det t.o.m sämre).

jag sitter på ett FD chassi och funderar på att köpa med en fläkt http://www.inet.se/kundvagn/visa/468768/2011-05-24 utan utbytta radiatorfläktar så blir ju priset mer överkomligt.

frågan är om en scythe gentle tycoon är bäst eller ifall man ex skall satsa på en temperaturstyrd
https://www.inet.se/artikel/5321478/arctic-cooling-f12-pro-te... fast jag är nog rätt säker på att en 800rpm GT är att föredra framför denna.

angående att använda chillcontrol V till ubunto etc så borde det väl gå med ex WINE även om jag inte tror att det kommer behövas.