Permalänk
Medlem

En bra CPU-fläkt till intel e8400

God dag.
Den senaste veckan har min CPU varit väldigt varm, så jag öppnade upp den, damsög den och lade på lite kylpasta på processorn.
När det var klart skulle jag sätta din fläkten igen, men hade lite problem så beslöt för att ta i.
Men då är det ju klart som fan att jag tröck så hårt att ett fläktfästena gick sönder.
Första frågan lyder: räcker det med tre fästen till CPU-fläkten eller måste man ha 4 för att det skall fungera?
Andra frågan: Så är det någon som kan ge några tips på bra CPU-fläktar, de skall gärna vara tysta och kunna kyla ner processorn. Måste finnas på webhallen, har heller inte lust att beta mer än 500 kronor, om det är möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag antar att du tills nu har använt kylaren som följde med processorn, vilket gör att jag också antar att du inte behöver någon monsterkylare.

AC Freezer 7 är en väl beprövad kylare som kyler jättebra för priset och storleken. Om du vill ha en bättre (dyrare) så är detta ett riktigt fint alternativ.

Permalänk
Medlem

Det går att använda bara tre fästen, men bäst är det ju att köra med alla...Och en http://www.webhallen.com/hardvara/102336-cooler_master_cpu-ky... är en väldigt bra kylare för ett så billigt pris

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk

Billigast
Coolermaster hyper 212 = 239:-

Dyrast
Noctua nh u9b = 495:-

Permalänk
Skrivet av widL:

Jag antar att du tills nu har använt kylaren som följde med processorn, vilket gör att jag också antar att du inte behöver någon monsterkylare.

AC Freezer 7 är en väl beprövad kylare som kyler jättebra för priset och storleken. Om du vill ha en bättre (dyrare) så är detta ett riktigt fint alternativ.

Artic cooling freezer är en jättebra kylare för sitt pris dock att anmärka är att fästanordningen är brutalt dålig då den är i plast med sk pushpins. Plustecknet 'är ju att den är jättenkel att installera.

Jag hade hellre valt cooler master 212 i fall jag fick chansen att välja mellan dom igen.

Kan du skruva lite så hade jag valt coolermaster kylaren om du vill ha den enklast möjliga installation tar du ac freezer kylaren.

Flera kylare kräver att du monterar en plåt bakom cpun på moderkortet, kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Japp, har använt kylaren som följde med processorn, och den var helt ok tyst och sådant.
Hur är det med ljudnivån på de fläktarna ni länkade? Vill ju gärna ha en tyst fläkt, sitter på en 7 år gammal dator nu som låter värre än en damsugare när den väl går igång, inte trevligt.
Jag är inte så händig när det kommer till datorer, vilket väl är anledningen till att fläkten gick sönder, så den skall gärna vara lätt att montera, om möjligt.
Kylarfästena på denna kylare är gjorda av plast, antar att det är pushpins, och det är ett rent helvete att få dit de, åtminstone för mig.

Spelar det någon roll åt vilket håll kylaren sitter förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av samme28:

Det går att använda bara tre fästen, men bäst är det ju att köra med alla...Och en http://www.webhallen.com/hardvara/102336-cooler_master_cpu-ky... är en väldigt bra kylare för ett så billigt pris

Tyvärr så har de inte den kylaren i lager, i Stockholm, så den går tyvärr bort.

Permalänk

ta noctuan!

Permalänk

noctuan är extremt tyst, 212 vet jag inte med orginalfläkten.

Du kan ju köpa en annan 120mm fläkt rekommenderar gentle typhoon om du ska köra den på fläkten till 212 helst 2st.

noctuan kräver att du lossar moderkortet om du inte har ett hål för cpu fläkt på baksidan av ditt chassi.

Ta artic cooling freezer rev 2 om du inte vill göra detta. Visserligen plastpins men bättre konstruktion med rev2 än förra modellen. har haft båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

noctuan är extremt tyst, 212 vet jag inte med orginalfläkten.

Du kan ju köpa en annan 120mm fläkt rekommenderar gentle typhoon om du ska köra den på fläkten till 212 helst 2st.

noctuan kräver att du lossar moderkortet om du inte har ett hål för cpu fläkt på baksidan av ditt chassi.

Ta artic cooling freezer rev 2 om du inte vill göra detta. Visserligen plastpins men bättre konstruktion med rev2 än förra modellen. har haft båda.

Lutar åt en cooling freezer rev 2, men hur fan sätter man dit en med pushpins på enklaste sättet?
Har kollat på youtube, folk verkar inte ha problem, de verkar trycka lite lätt sen fastnar den.
Själv trycker man som en idiot men inget verkar hända...
Ska det förresten "klicka" till när de sitter på plats?

Permalänk

den gamla modellen freezer hade som intel fläkten har först en vit pin du sätter igenom hålet som sitter fast i plastrammen därefter du tryckt ner dom trycker du ner 4svarta pins ner i dom vita så den stannar på plats..

först lägg på ramen över hålen bestämm vilket håll du vill att fläkten ska gå vertikalt eller horisontellt.
sen trycker du ner dom vita pinsen igenom ramen på hålet längst in (socket 775) där efter dom svarta pinsen för att sätta fast dom så dom sitter.
Därefter kommer kylaren med två skruvar sätter du fast dom i ramen (kylpasta sitter fast på kylaren under ett plastskydd ta bort det.
Skruva fast knipsa på kylaren.. Busenkelt och manualen är bra den med.

det klickar lite när dom vita sätts igenom hålet

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=GKWh24l5-tQ

dom klipsen är inte på svenska marknaden vad jag vet, det är ännu enklare.

Permalänk

såna pins är det på svenska marknaden mycket bättre passar perfekt i ramen längst in.

Permalänk
Medlem

Ah tack så mycket för hjälpen!
Skall gå till webhallen så fort de öppnar imorgon, köpa den, gå hem och pröva!!

Permalänk

den är tillräckligt bra för lite lättare överklockning med

Permalänk

http://tech.icrontic.com/articles/arctic_cooling_freezer_64_h...

jag har ett sånt till min reservdator
fast den saknar fläkt (går inte över 55 grader)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Fläkten freezer pro rev 2 är nu införskaffat och fast monterad, var hur enkelt som helst, plastfästena var mycket bättre än på den gamla fläkten!
Återigen ett stort tack!

Har dock uppstått ett annat problem...
Min dator stänger av sig efter cirka 10-15 minuters mellanrum när jag har ett spel igång, får inget felmeddelande eller något, den bara stänger av sig själv...
Är det möjligt att Nätaggregatet inte klarar av fläkten?
Har en Antec Sonata III chassi, nätaggregatet följde med i chassit..
Eller måste jag ändra något i BIOS ?

Permalänk
Medlem

kan skriva min setup ifall det skulle hjälpa:
Chassi: Antec sonata III: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=177980
Processor: Intel e8400: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344772
Grafikkort: HD4850: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=417195
Minnen: Kingston 2x2 Gb 800 Mhz
Hårddisk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=621179 Något i den stilen..

Permalänk
Medlem

Igår lyckades det till sist flyta på bra, imorse stod det dock CPU Fan error, vilket är lustigt. Har satt kabeln på rätt plats, och funderar på att avaktivera saken i BIOS, men kan inte det vara dåligt?
Jag menar om det väl blir problem så varnar datorn inte för det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atr0x:

Igår lyckades det till sist flyta på bra, imorse stod det dock CPU Fan error, vilket är lustigt. Har satt kabeln på rätt plats, och funderar på att avaktivera saken i BIOS, men kan inte det vara dåligt?
Jag menar om det väl blir problem så varnar datorn inte för det..

Att datorn stänger av sig just efter ett kylarbyte, plus denna varning om cpu-fan känns som ett tecken på att något inte blev riktigt rätt.

Har du kollat så att fläkten faktiskt alltid snurrar? (och var/hur kopplade du den?)

Gjorde du rent kylpastan från förra kylaren innan du satte på denna nya? (och hur var kylpastan applicerad på nya kylaren? Satt den på från början?)

Är alla pushpins igenom korrekt nu?

Vilka fläktar har du i lådan? Standard tricoolfläkten i bak antar jag? Det ska ju räcka till din burk tycker man.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Fläkten snurrar, den saken är säker.
Jag gjorde inte rent processorn innan ett nytt lager kylpasta applicerades, sedan när den nya fläkten kom så blev det ett lager till, så i princip ligger det två tunna lager kylpasta på processorn.
Alla pushpins sitter korrekt, och det är en standardfläkt som sitter därbak..

Beslöt mig för att starta datorn, ignorerade varningen, satte på ett spel, och satt och spela det i 3 timmar, utan att den stängdes av, men plötsligt så stängdes den av igen.
Startade datorn igen, startade ett spel, efter 15 min så dog den igen.

Permalänk
Medlem

Har du kollat temperaturerna nånstans?

I vilket fall... gör om och gör rätt: tvätta rent processorn (kemisk rent bensin eller Arcticlean eller Aceton utan oljor, eller vad folk nu brukar använda) och applicera ett nytt lager kylpasta!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Problemet med att datorn stängde av sig själv är löst, tydligen ett extremt varmt grafikkort som var boven i dramat.
Dock fortfarande Problem med CPU Fan Error.