Råd om bilköp (kombi, prisklass <50.000)

Permalänk
Medlem

Råd om bilköp (kombi, prisklass <50.000)

Hej!

Frugan och jag känner att det är dags att investera i en "vuxenbil" för att dels kunna få med oss möbler hem när vi handlar på IKEA men också för att säkra oss inför framtiden och barn m.m. Idag kör vi en BMW 325 -92 Sedan men den är knappt i kördugligt skick längre och inte direkt ultimata familjebilen den dagen det kommer...

Vi har en budget som sträcker sig till 50.000 kr (60.000 om det är ett riktigt kap men vi letar inte i den prisklassen) och det vi önskar är en rymlig kombi som är billig i drift och ägande men som man även kan räkna kommer att hålla i minst 5 år framåt så att vi dels hinner betala av den men sedan även njuta lite av den.

Vi har i en veckas tid nu grävt ner oss i Blocket och hört oss för bland nära och kära. De flesta rekommenderar Volvo, Saab och japanska bilmärken och varnar oss för franska märken.

Det vi söker i enkelhet är:

* Kombi (fullkombi)
* Årsmodell ~2003 och senare. Bilen skall vara modern och ha lyxegenskaper som ACC, Antispinn, Airbags, ABS-bromsar m.m.
* Inte gått alltför många mil. Frågan är dock exakt hur viktigt detta är?

Vi har fastnat för Ford Focus Ghia 1,6. Vad jag förstår dock så dras Ford med ett rykte om att rosta mycket och helst bör man välja en senare årsmodell. Frågan är vad som menas med "senare"? De bytte kaross 2005 har jag för mig och den nya modellen skall vara mer preparerad mot rost, men hur mycket stämmer detta? Köper man en 2004, är man fucked då rent ut sagt?

Annars har jag också kikat på Peugeot 307 som verkar mycket trevlig. Jag hör dock mycket negativt om Peugeot - t.e.x. att de går sönder hursomhelst - men det är samma sak här, hur mycket vågar man tro på allt som sägs?

Summan av kardemumman verkar vara att alla bilmärken är kända för något fel. Är verkligen Peugeot och Ford så farliga? Det finns visserligen gott om dessa två modeller på Blocket, frågan är om det är en varningsklocka eller om det bara handlar om att folk byter ner sig från kombi eller uppgraderar sig till senare modeller för att de älskar bilen men önskar något nytt?

Jag kan säga direkt att jag inte är en fena på bilar (fast intresset har verkligen vaknat sedan jag börja sitta med Blocket varje kväll!) så tacksam för alla tips, fakta och synpunkter jag kan få.

Jag stoppar här, finns egentligen hur mycket som helst jag behöver fråga men tror jag nämnt det viktigaste. Fråga dock gärna om det är något mer ni undrar kring vårt val av bil.

Mvh

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Enligt mig så är Ford bättre än Peugot på alla punkter (kör mesigt sätt) Men om du hittar exp en V70 så välj bort ford och Peugeot. Sen de där men mil talen är främst kamrem´s bytet (enligt mig) för den är inte direkt rolig att betala. Sen din fråga om "senare" är äldre

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

http://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_Kombi_1_6_33175...

Normalt en bra bil med audi och vw delar i (motor vxl framvagn bakvagn bromsar ac etc).

Är en golf mekaniskt men lite förlängd (prisvärd).

Om du blir sugen på den kolla att kammremmen är bytt skall göras va 12000 mil om jag inte missminner mig.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk

Mest bil för pengarna just nu är nog Saab.
Finns riktigt fina bilar ligger ute för småsummor...lätt att laga om nått händer, och framförallt billiga reservdelar.
Om det går helt åt helvete för saab nu gynnar det nästan dom som redan äger saab...då släpps nämligen patenten på reservdelar vilket gör att priserna kommer sjunka ytterligare.
Och Saab 9-5 är ju inte direkt jätteful...en av dom snyggare kombibilarna enligt mig.

Annars har du ju svenssonkärran #1. Volvo V70. Finns många ute till bra priser!

Personligen skulle jag dock valt en Audi A4 eller A6, då dom ligger i en helt annan klass körmässigt och framförallt effektmässigt. Men då blir det lite dyrare om ni vill ha en såpass ny bil i bra skick

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpt en Focus, min mor har en -00 den har fått alla dörrar omlackerade pga av rost. Och jag fick byta motor på den vid 18k mil och nu växellådan vid 21k mil.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga Volvo V70, finns gott om dom så ett fint exemplar som passar dina kriterier borde inte vara så svårt att hitta. Rymliga och säkra bilar. Utrustningen du nämner är standard.

Ang miltalen så tycker jag inte man ska hänga upp sig så mycket på det. Relativt lågmilade, typ en -03 som har gått 15k kan vara rätt luriga ibland, stötdämparna är påväg att ge sig, bromsarna måste renoveras, de flesta bussningar börjar ge sig osv, det mesta börjar bli glappt, första rosten börjar titta fram osv. En bil som har gått 20k+ har ju ofta bytt det dessa. Många pratar om att kamremsbyten är så dyrt men det är dyrare att byta fjädrar, stötdämpare, byta alla bussningar, bromsskivor, lacka om bakluckan. Vill bara poängtera att det är rätt mycket att byta och fixa runt 15k vilket många glömmer.

Permalänk
Medlem

Ok, alternativen är så tråkiga att du har mig upp i brygga omedelbart.

För dina barns skull vill jag rekommendera en annan vettig kombi i prisklassen (finns något billigare):

http://www.blocket.se/vi/33048287.htm?ca=10

Du och tanten lägger dock säkert 1000 spänn i månaden på cigg och bärs, varför inte istället låna 200 papp och köpa en:

http://www.blocket.se/alvsborg/Audi_S4_Avant_4_2_Tiptronic_32...
eller
http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_Benz_C_55_AMG_AUT_2_...

Slutligen, ett ganska billigt och vad vissa skulle kalla mer förnuftigt alternativ:

http://www.blocket.se/skaraborg/Subaru_Legacy_3_0_spec_b_3269...

Du kommer att tacka mig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

En V70 av senare år modell eller en typ valfri saab.

Annars en vettig 97-98 940 ltt bra utrustad skulle nog inte vara fel häller. fast är ju lite äldre än det ni tänkt. Saknar ju 'bara' Antispinn som är ditt krav. Du får iprincip en bil som knappt gått 10k för den summan. Tråkigt nog är kombis lite svårare att hitta i bra skick som inte gått allt för långt. brukar gälla de flesta bilmodeller.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Hur jag än dock vrider och vänder på det så verkar det i slutändan bara vara Volvo och Saab som gäller. De nämns här i tråden och alla jag pratar med nämner nästan på kommando dessa bilmärken.

Kruxet är att det är svårt att hitta Volvo och Saab i vår prisklass utan att de gått allt för många mil. Jag tvivlar dock inte en sekund på att de är riktigt bra bilar.

Jag tackar Superapan för ambitionen att hjälpa oss men tyvärr ligger dina förslag alldeles för högt i pris. Du påpekar dock att vi kan sluta köpa cigg och bärs (sanning med modifikation, vi vare sig röker eller dricker men lägger dock en nätt summa på snus varje månad) för att finansiera köpet. Men bilar i prisklassen 100-200K går bort då vår ambition är att den skall betalas av på 3, max 5 år och under denna period får vi säkert tillökning i familjen och vi planerar även att köpa en bostadsrätt så pengarna måste gå till annat när vi ger upp snuset.

Jag läste någonstans att besiktningsresultatet för Ford är bättre än för medel men ägarens missnöje med sin bil är dock större än för medel. Rosten verkar synnerligen vara ett problem med Ford. Jag tvekar mer och mer om denna modell...

Hur är det med andra märken, typ Opel, Audi, Volkswagen och Nissan? Nissan är för mig endast ett låtsasmärke som inte säger mig någonting. Låter som Willys eget varumärke på ketchup ungefär. Kan det kanske vara värt att kika vidare på detta märke?

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla in VW Golf eller Passat. Titta gärna på Skoda också ex, Octavia kombi är mycket för pengarna.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Skulle lätt köpa en Ford Focus gäller bara att hitta en där ägaren har skött om den och tvättat den regelbundet då är det inga problem med rost! Men det klart den rostar om man skiter i att hålla efter den.
Det stämmer som du säger att från 2005 så är det helt klart bättre rostskydd på focusarna.

Stor fördel med Ford Focus är att den är riktigt billig att äga (service, skatt, försäkring, bensin)! Att en V70 drar lite bensin kan ingen säga och samma med Saab.

Var bor ni? Försök hitta en norrlandsägd focus i inlandet = lite rost. Och akta er för flexifuel focusarna!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxxe:

Skulle inte köpt en Focus, min mor har en -00 den har fått alla dörrar omlackerade pga av rost. Och jag fick byta motor på den vid 18k mil och nu växellådan vid 21k mil.

Tänk, min St200 som jag sålde nu i vintras var en 01 som inte hade ett uns av rost, visserligen bara gått 13k mil men iaf.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av Haxxe:

Skulle inte köpt en Focus, min mor har en -00 den har fått alla dörrar omlackerade pga av rost. Och jag fick byta motor på den vid 18k mil och nu växellådan vid 21k mil.

Finns alltid skräckexempel även bland betydligt dyrare bilar. Vet en rätt ny Mercedes för drygt en halvmiljon som hade stora rostproblem finns även många nyare Audi bilar med stora problem, tyvärr! Men mycket handlar nog hur man tar hand om sina bilar.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superapan:

För dina barns skull vill jag rekommendera en annan vettig kombi i prisklassen (finns något billigare):

http://www.blocket.se/vi/33048287.htm?ca=10

Även om en S6 plus är perfekt familjeracer så vet jag inte jag skulle kalla en bil som drar en bra bit över 1 liter milen (98oktan eller högre) för billig i drift. Lägg till att försäkringen är allt annat än billig om man inte är rejält vuxen och bor ute i skogen.

Skulle dock passa mig bra som nöjesbil

Vettigare tips
Volvo V70, tråkig, törstig men hyggligt problemfri bil. Samma sak borde gälla Saab 9-5 av liknande årsmodell/prisklass. Saab dras dock med igenkläggade motorer på vissa modeller.

VW Passat eller Golf (lite för liten?), Skoda Octavia. I kombiutförande bra bilar för barnfamiljer (stort bagage).
En äldre A6 skulle också kunna fungera bra, välbyggda bilar med bra utrymmen. Se dock upp med V6-modellerna med tanke på servicekostnader och soppatörst. A4 är i min mening för liten både vad det gäller baksäte och bagage.

Ingen bil är förstås problemfri, och man kan få tag i rena måndagsexemplar av en bil som ska vara "felfri" liksom att man kan köra en känd "problembil" i flera år utan att behöva göra mycket mer än tanka och sköta servicen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du, så hade jag nog köpt en mazda 6 http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_6_sport_2_3_33103121.ht...

Japanare går nästan aldrig sönder, billiga reservdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Skulle lätt köpa en Ford Focus gäller bara att hitta en där ägaren har skött om den och tvättat den regelbundet då är det inga problem med rost! Men det klart den rostar om man skiter i att hålla efter den.
Det stämmer som du säger att från 2005 så är det helt klart bättre rostskydd på focusarna.

Stor fördel med Ford Focus är att den är riktigt billig att äga (service, skatt, försäkring, bensin)! Att en V70 drar lite bensin kan ingen säga och samma med Saab.

Var bor ni? Försök hitta en norrlandsägd focus i inlandet = lite rost. Och akta er för flexifuel focusarna!

Det är just detta som förbryllar mig. Jag har läst massor med artiklar, besiktningsresultat samt i forum (trovärdigheten i andra forum än Sweclockers kan ifrågasättas iof ^^ ) gällande just rostproblemen och fastän jag gillar Ford Focus som tusan så känner jag nästan helt nu att den går bort. Men Blocket svämmar över av FF i årsmodell 2002-2004 och de ser alla ut att vara i toppskick och ingen rost syns. Så
jag vette fasen hur man skall tolka detta.

Dock var jag nyfiken på just Flexifuel. Vad jag förstår drar bilen mer när den körs på etanol men iom att priset är lägre på etanol så tjänar man ändå på det. Men det verkar vara ett helsike att få igång bilen vintertid på etanol. Men visst kan man väl bara välja att tanka bensin då? Hur funkar det där förresten, har bilen två separata tankar och innebär det att man endast kan tanka mindre volymer bensin i den?

Opticz nämnde också Mazda. Jag har börjat snegla mer och mer mot Mazda 626 och skall gräva ner mig mer i denna modell. Verkar synnerligen intressant!

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Nissan Primera
+Bra kvalite
+Kostar mindre än Toyota,Mazda

-Tråkig,Ful men vem bryr sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ok, alternativen är så tråkiga att du har mig upp i brygga omedelbart.

För dina barns skull vill jag rekommendera en annan vettig kombi i prisklassen (finns något billigare):

http://www.blocket.se/vi/33048287.htm?ca=10

Tycker du att det där är ett vettigt köp? Hur gammal är du?

Permalänk
Medlem

Skulle nog ta en Passat för dom pengarna. Bra bil + oftast väl utrustad. Tar du en "V5:a" så har du ca 170hk. Annars är deras diesel grymt bra. Helt ok ifall man är lite gasglad. Personligen tycker jag dom är ganska snygga för att vara en kombi Är inte en 03:A men kanske går att tumma på Ta en helst från 01+. Dom tidigare ska visst ha lite framvagns problem.

Kolla bara så kamrem + vattenpump är bytt. Ska bytas runt 12-14k mil.

Edit: Ang Flexifuel. Min mor hade en Ford C-max -06 Flexifuel ett par månader. Bränslefiltret satte igen ganska ofta pga att hon bara körde etanol (Tror det var bränslefiltret). Kostade några lappar att byta på verkstad. Enligt den Ford verkstaden så var etanolen ganska skitig så det satte igen filtret helt enkelt. Sanningen i den historien vet jag inte. Men säger bara vad jag har fått höra. När hon sålde den också så tappade hon mer än 50% av vad hon köpte bilen för (Hade den knappt 6månader). Så andra hands värdet är verkligen inte högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Tycker du att det där är ett vettigt köp? Hur gammal är du?

Jag skulle nog säga att den bilen är vettigare än en V70 av samma års modell
Sen om du vill ha en Mazda 626 så ska du veta att dom är rätt så bullriga

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djärven:

Det är just detta som förbryllar mig. Jag har läst massor med artiklar, besiktningsresultat samt i forum (trovärdigheten i andra forum än Sweclockers kan ifrågasättas iof ^^ ) gällande just rostproblemen och fastän jag gillar Ford Focus som tusan så känner jag nästan helt nu att den går bort. Men Blocket svämmar över av FF i årsmodell 2002-2004 och de ser alla ut att vara i toppskick och ingen rost syns. Så
jag vette fasen hur man skall tolka detta.

Att det inte syns betyder inte att den inte finns. Sedan hade du ju tänkt ha bilen ett tag och det hinner hända mycket på några år. Rost börjar ju inte med en massa kex direkt utan det börjar ofta krypa någonstans där det kanske inte syns så mycket. Sedan finns det rena felkonstruktioner och missar vilket väl tidiga Focus var exempel på. Då kan det rosta järnet (!) väldigt snabbt. Ska man köpa en lite äldre bil är det bra att kolla noga. Det där lilla bubblet bakom någon gummilist på dörren eller i en plåtskarv nedtill kan bli rejält mycket rost efter några år om det får frodas under rätt förutsättningar.

Citat:

Dock var jag nyfiken på just Flexifuel. Vad jag förstår drar bilen mer när den körs på etanol men iom att priset är lägre på etanol så tjänar man ändå på det. Men det verkar vara ett helsike att få igång bilen vintertid på etanol. Men visst kan man väl bara välja att tanka bensin då? Hur funkar det där förresten, har bilen två separata tankar och innebär det att man endast kan tanka mindre volymer bensin i den?

Du kan tanka hursomhelst. Allting går i samma tank och motorelektroniken anpassar sig efter vad som finns i tanken. På vinterna ändras E85 till E75 även om det fortfarande står E85 på pumpen. Det vill säga att på vintern är det 25% bensin för att det ska vara lite lättare att få igång bilen.

Citat:

Opticz nämnde också Mazda. Jag har börjat snegla mer och mer mot Mazda 626 och skall gräva ner mig mer i denna modell. Verkar synnerligen intressant!

626 är en gammal modell. 6 är den mer moderna och lite piffigare ersättaren. Som sagt ovan är den inte så tyst av sig. Ingen av dem har särskilt fantastiskt rostskydd och jag har svårt att tro att de är bättre än en Focus av lite senare årsmodell. Däremot är sannolikheten för att bilen går sönder i övrigt förmodligen mindre. Japanarna är generellt sett duktiga på den biten, men man ska aldrig säga aldrig när det gäller lite äldre bilar. Inte nya heller för den delen... Några tusen delar tillverkade till lägsta möjliga kostnad och sammansatta så snabbt som möjligt.

Permalänk

VAA! Har du nåt emot E36 hehe.. eller njaa i familjesyfte och packningsyfte är den ju inge vidare, men 2.5L sexan gillar vi

Nåväl
Peugeot och ford = Skit.. tänker inte ens börja ta upp deras dåliga kvalité. Mycket riktigt som Haxxe sa så har ford enorma problem med just focus rostangrepp som inte direkt är små utan total genomrostning men som alltid, en duktig ägare kan ha skött om följande ordentligt och då har du naturligvis ingen rost på dessa utsatta ställen nere i tröskel och och sparklådeområden som på övriga. I övrigt är väl focusen rätt okej ändå, men angreppen kan ju börja om man inte väljer att behandla ordentligt.

Audi,Bmw = Dyra men skulle dock rekommendera BMW 318,320 e46 om något. Bra kvalité överlag förutom rostangrepp om man inte är pedant och noga med tvättning för att förebygga. 0.65-0.7 landsvägskörning. Fördel BMW > Kamkedja och inte kamrem. Vet nog redan att du har kedja på 325an.

För övrigt VW - Passat är som gjort för er med 1.8 motorn gärna en med turbo för mer effektiv förbränning/ekonomi.

Å så regeln. Hellre få ägare med många mil på mätaren mot för många ägare och låga mil! Fräsh bil invändigt är ju oftast lika med välvårdad ägare dessutom. Inte heller några oljebyten "över" 3000 mil kolvringar m.m tar stryk.. kort sagt de kan bli dyrt. Antingen köper man eller så undersöker man innan man står där med en femsiffrig reparation

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Subaru/Mazda är värt att kolla på men inte för gammalt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för alla svar!

Jag måste dock snabbt få ett råd då vi funnit en bil som är väldigt intressant men det lyser en varningslampa kring den.

Det är en Ford Focus, dock årsmodell 2006 med den nya karossen. Ford skall ju ha åtgärdat sina rostproblem med dessa modeller vad jag förstått men när vi var ute och tittade på bilen här om dagen så fann vi mycket riktigt rost vid bakre hjulhuset. Det rör sig dock endast om ytrost och det var inte så farligt.

Alla bilar rostar visserligen och jag är inte förvånad över att hitta det på en fem år gammal bil. Men just när det gäller Ford, vågar man köpa det här objektet eller skall man bara vända på klacken och gå?

På ena sidan av myntet anser jag att det här objektet är världens kap och väldigt mycket bil för pengarna.
På andra sidan av myntet anser jag att det här är världens risk som kan bli väldigt mycket problem för pengarna.

Jag vet varken ut eller in...

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

köp ingen ford lr franskt......

tippsa om en tråkig octavia bra köp.

har en 12 år gammal själv inte någon rost 100% rostfri 26000mil inte välskött...

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggel:

har en 12 år gammal själv inte någon rost 100% rostfri 26000mil inte välskött...

Du har nog inte letat särskilt flitigt om du tror att det inte finns någon rost på en 12 år gammal "året runt"-bil, oavsett märke och modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djärven:

Hej!

Tack för alla svar!

Jag måste dock snabbt få ett råd då vi funnit en bil som är väldigt intressant men det lyser en varningslampa kring den.

Det är en Ford Focus, dock årsmodell 2006 med den nya karossen. Ford skall ju ha åtgärdat sina rostproblem med dessa modeller vad jag förstått men när vi var ute och tittade på bilen här om dagen så fann vi mycket riktigt rost vid bakre hjulhuset. Det rör sig dock endast om ytrost och det var inte så farligt.

Alla bilar rostar visserligen och jag är inte förvånad över att hitta det på en fem år gammal bil. Men just när det gäller Ford, vågar man köpa det här objektet eller skall man bara vända på klacken och gå?

På ena sidan av myntet anser jag att det här objektet är världens kap och väldigt mycket bil för pengarna.
På andra sidan av myntet anser jag att det här är världens risk som kan bli väldigt mycket problem för pengarna.

Jag vet varken ut eller in...

Svårt att säga utan att ha sett var och hur. Det är rätt stor skillnad om sten slagit bort lacken (om det var plåten) eller om det kryper från någon skarv e dyl.

Sedan har vi förstås diskussionen om man ska ha Ford överhuvudtaget och det finns olika åsikter. Jag hade nog hellre grävt upp någon Skoda e dyl så länge jag vetat om någon vettig verkstad (om man inte vill mecka själv dvs).

Edit: Förresten kan det nog vara bra att kolla tidigare ägare. Den här typen av bilar har en tendens att ägas av biluthyrningar, kommuner mm och förvisso brukar de vara servade, men man kan ha viss fog för att undra hur de körts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du har nog inte letat särskilt flitigt om du tror att det inte finns någon rost på en 12 år gammal "året runt"-bil, oavsett märke och modell.

Apap! Min A4 -98 har ingen rost förutom ytrost på prylar under bilen såklart
Bara man tvättar och sköter den så är det inga problem.
Fixa stenskott snabbt i hjulhuset etc så brukar det hålla.

Skulle nog rekommendera Octavia eller Passat. A4 har väldigt trångt baksäte!

Permalänk

Skulle säga Audi A4/A6, Wv Golf, SAAB 9-5 och Subaru Legacy!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Svårt att säga utan att ha sett var och hur. Det är rätt stor skillnad om sten slagit bort lacken (om det var plåten) eller om det kryper från någon skarv e dyl.

Sedan har vi förstås diskussionen om man ska ha Ford överhuvudtaget och det finns olika åsikter. Jag hade nog hellre grävt upp någon Skoda e dyl så länge jag vetat om någon vettig verkstad (om man inte vill mecka själv dvs).

I det här fallet är det nog inte så farligt utan det rör sig om stenar som slagit bort lacken i hjulhuset. Det finns även ett rostmärke på ena dörren, under rutan. Bilder för dessa ser ni nedan:

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |