Intel lanserar Atom "Oak Trail"

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Atom "Oak Trail"

Med siktet inställt på surfplattor och ultraportabla bärbara datorer rullar Intel ut en ny generation Atom. Den nya processorserien bjuder bland annat på förbättrad hantering av högupplöst video.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dual Core??? Nehe

Permalänk

Integrerad grafikkrets känns lite förlegat tycker jag.

Permalänk
Medlem

Visst, 3W är ju sjukt najs och passar förmodligen bra i surfplattor etc. Men att stoppa in denna i en laptop känns ju mer "meh..". Det som behövs till 10"-12" är en strömsnål historia likt i3UM processorer i prestanda!

I och för sig antar jag att "ultraportabla bärbara datorer" räknas 8"-10"~.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av defaultusername:

Integrerad grafikkrets känns lite förlegat tycker jag.

Du menar då integrerad som i "sitter på moderkortet"? För annars börjar ju s.k. APU:er titta fram rätt markant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av defaultusername:

Integrerad grafikkrets känns lite förlegat tycker jag.

Med tanke på att separat grafikkrets ökar strömförbrukningen markant (och detta är den absolut viktigaste enskilda faktorn i en portabel enhet) så förefaller din kommentar ganska insnöad får man ju säga.

Separat grafik är bara intressant om man behöver hög prestanda som främsta faktor, men integrerad grafik ger idag fullt tillräcklig prestanda. 3D-acceleratorn i iPad 2 till exempel har rätt rejält med krut under huven, överdrivet mycket kanske tillochmed jämfört med den rätt låga skärmupplösningen.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Med tanke på att separat grafikkrets ökar strömförbrukningen markant (och detta är den absolut viktigaste enskilda faktorn i en portabel enhet) så förefaller din kommentar ganska insnöad får man ju säga.

Separat grafik är bara intressant om man behöver hög prestanda som främsta faktor, men integrerad grafik ger idag fullt tillräcklig prestanda. 3D-acceleratorn i iPad 2 till exempel har rätt rejält med krut under huven, överdrivet mycket kanske tillochmed jämfört med den rätt låga skärmupplösningen.

Nu missförstod du mig helt, men det var nog mitt eget fel.

Jag menade att grafikkrets integrerad i moderkortet är förlegat, till skillnad från grafikkrets integrerad i CPUn. Jag tyckte att detta sade sig självt i sammanhanget, men tydligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raptor18:

Dual Core??? Nehe

Håller med, hade det inte varit värt att hoppa på det tåget direkt?

Visa signatur

TBA