Permalänk
Medlem

Höjja sin APM

Tjena

Nu menar jag inte spam-APM, det bryr jag mig inte om men det börjar kännas som att jag inte hinner med det jag borde hinna med och missar saker pga min låga APM (~40-50 under en hel match).

Någon som vet något bra sätt att höjja sin apm?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Nöta som faen? Hotkeys? Alla shortcuts med tangentbord så du inte klickar på allt hjälper mycket. Vet inte riktigt vilken skill du är eftersom du inte skriver hur länge du spelat/vilken league du är i.

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Avstängd

Varför inte sikta på att bli så klick effektiv du kan istället för att försöka få snygga apm stats.

Eller har jag fel?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Varför inte sikta på att bli så klick effektiv du kan istället för att försöka få snygga apm stats.

Eller har jag fel?

PierreB säger ju även att han/hon inte hinner med allting och det är helt klart en apm-fråga. Personligen tycker jag det hjälper att klicka en hel del extra även när det inte behövs. Många må säga att det endast är inbillning, men klickar man fort hela tiden så går allting annat mycket fortare samtidigt. Mycket märkligt det där :).

En del säger att man ska försöka fokusera på det man hinner med och så blir man bättre och bättre med tiden, jag är lite mer lagd åt det andra hållet, att man försöker göra mer än man egentligen klarar av, så går en hel del åt helvete men samtidigt tycker jag att man lär sig fortare, även om man kanske tappar några extra games på det.

Ett tips kan vara att trixa med sensen på musen. Är bättre ju högre den är, men man måste ju kunna hantera den även i intesiva micro-perioder. Vet du att du använder väldigt låg sens kan du prova att höja några snäpp, men även där måste man ta en del losses innan man lär sig :).

Ett annat tips är: hotkeys hotkeys hotkeys

Permalänk
Medlem
Skrivet av redskins:

Nöta som faen? Hotkeys? Alla shortcuts med tangentbord så du inte klickar på allt hjälper mycket. Vet inte riktigt vilken skill du är eftersom du inte skriver hur länge du spelat/vilken league du är i.

Jag är i Diamond och lirar Protoss, Har kört ~150 matcher (den här+förra säsongen). Jag kör med 1-3 för armegrupper, 4-7 för byggnader(4 nexus, 5 robo, 6 stargate, 7 forge).
Vissa byggnader har jag inte lärt mig helt för keyboard men har börjat tvinga mig att köra med keyboard istället för att klicka byggnader.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av PierreB:

Jag är i Diamond och lirar Protoss, Har kört ~150 matcher (den här+förra säsongen). Jag kör med 1-3 för armegrupper, 4-7 för byggnader(4 nexus, 5 robo, 6 stargate, 7 forge).
Vissa byggnader har jag inte lärt mig helt för keyboard men har börjat tvinga mig att köra med keyboard istället för att klicka byggnader.

Ja, det är vettigt! Egentligen handlar det bara om att träna, faktiskt. Kör på och ha i bakhuvudet att du ska bli snabbare så går det per automatik.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Som alla säger, träning ger färdighet, men det är bra att försöka hålla ett jämnt tempo genom hela matchen, även om det innebär att man randomspammar, det märks klart att det är stor skillnad för mig, från första matchen, och sen efter 3-4 matcher, mycket bättre tempo och bättre multitasking efter jag kört ett par matcher och kommit igång, men jag tror egentligen det är bara att träna, fokusera på det du inte hinner med, och försök fixa det en sak i taget, tänk inte att du måste göra ALLT du missar direkt, utan försök förbättra lite i taget.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Entusiast

Vad du dock kan göra för att spela mer effektivt och snabbare är att du absolut måste lära dig alla hotkeys, att klicka med musen på saker som din keyboard kan göra snabbare är värdelöst.

Stirra inte blint på din APM, när du blir en bättre spelare så kommer din APM höjas per automatik.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

I inställningar kan du fixa så att du ser shortcuts till alla byggnader direkt i rutan nere till höger vilket hjälper mig ganska mycket när man får hjärnsläpp.

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Finns profs som inte själv går över 50-60apm, allt handlar inte om det.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Det finns inget trick för att höja din apm då den individuell för varje spelareoch anpassas därefter. Men om du inte hinner med att klickapå allt e de väl keybinda viktiga structures som gäller samt att bara vara mer fokuserad.

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Stirra inte blint på din APM, när du blir en bättre spelare så kommer din APM höjas per automatik.

Exakt

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Gathor:

Finns profs som inte själv går över 50-60apm, allt handlar inte om det.

Mja, 80 är ju vettigare. Tror gränsen vid vettigt utnyttjande av APM går vid 80-100. Men visst klarar man sig på mindre, sålänge det inte ska micras sönder och samman.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

ett tips är att dra ner hastigheten och spela mot lite AIs och försöka göra saker snabbare och mer effektivt utan att spama och klicka utan någon mening. Om du sedan ökar hastigheten stadigt så kommer du få högre APM

Permalänk
Medlem

sjow ligger runt 60-80 apm, och de räcker ju för han medan andra proffs ligger runt liksom 300 apm. men annars http://www.youtube.com/user/day9tv#p/u/45/RUohpQKVf_A. är den videon förbannat bra. fast en kort grej är ju se till att producera gubbar medans du typ anfaller

Permalänk
Medlem

Sjow ligger väl på 110-130 någonstans? Och han är nog en av dem som ligger absolut lägst bland de bättre spelarna. Finns väl några undantag säkert :).

Men även han peakar nog ganska lätt runt 300 när det verkligen krävs.

Permalänk
Entusiast

APM i sig är värdelöst, det finns platinum spelare som sitter på 200+ och det finns proffs som lirar med ~100+. Sen är det såklart en fördel att vara en snabb spelare, men själva "APM" i sig säger ingenting om en spelare.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Här har du ett par videos på Day[9] (lite småkänd kommentator) där han snackar en massa om ditt och datt relaterat till ditt problem:
#1 http://day9tv.blip.tv/file/4712303/
#2 http://day9tv.blip.tv/file/4772601/

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Skrivet av PierreB:

Jag är i Diamond och lirar Protoss, Har kört ~150 matcher (den här+förra säsongen). Jag kör med 1-3 för armegrupper, 4-7 för byggnader(4 nexus, 5 robo, 6 stargate, 7 forge).
Vissa byggnader har jag inte lärt mig helt för keyboard men har börjat tvinga mig att köra med keyboard istället för att klicka byggnader.

Blev jävligt förvånad att du efter 150 matcher bara har 40-50 APM, det hade jag efter typ 10. Men det klart protoss kräver ju inte så mycket apm heller.

Kul grej om APM dock, som terran ligger jag runt 110, jag vann just mot en zerg som hade strax över 250 APM (i 28 min!). Han var dock inte lika bra som sin APM och jag hade tagit han i en zvz trots att jag har runt 140APM som zerg, så jag hade typ halva hans apm men var ändå bättre, säger ju lite om APM

Däremot hörde jag att julyzerg (om jag pratar om rätt person nu) blev recruitad till sin klan för länge sedan pga sin höga APM xD

Permalänk

spamma. kör själv runt 120-130 men låg på 50 när jag började, började spamma, började kunna hålla farten uppe i games (även fast jag inte gjorde saker rätt) men till slut så får man upp den användbara APMett

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

APM i sig är värdelöst, det finns platinum spelare som sitter på 200+ och det finns proffs som lirar med ~100+. Sen är det såklart en fördel att vara en snabb spelare, men själva "APM" i sig säger ingenting om en spelare.

APM är verkligen inte värdelöst, det är superviktigt. Dock har du rätt i att det inte säger någonting om hur bra en spelare är

Permalänk
Medlem

Jag brukar väl ligga på ca 50-60 apm i average och när det händer saker går det upp till strax över hundra och jag spelar terran. Känner att jag ibland inte hinner göra allt vad jag vill, och då är självklart en högre apm önskvärd. Det är skillnad på apm och apm, men när man själv upplever att man inte hinner det man vill göra så är det ganska tydligt var begränsningen ligger.

Om man däremot hinner göra det man vill och ändå har tid att klicka tjugo gånger extra är det kanske något annat som behövs ändras på om man vill utvecklas.

Kul att ni nämner sjow's apm nu efter att ha sett han spela igår på stockholm invitational.

Visste inte att den var relativt andra proffs, låg. Det kan förklara att han vid sitt harassande Stockholm DH invitational som spelades igår tappade macro vid harass - ena gången hade han nära 1000 mineraler ihopsamlade och den andra var han uppe vid 2000/2000, vilket han själv kommenterade efter matchen, även om hans harass var awesome och var ganska avgörande så kanske en högre apm kunnat vara önskvärd för att verkligen kunna utnyttja försprånget. Nu gick det ju bra ändå, men iallafall

Dold text
Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Lyssna på die motherfucker die så ska du se att det går lite bättre
Nej men testa att sätta f-keys på dina expos så kan du tappa emellan och tex se hur mkt chrono boost du har, se om nexusen gör probes osv. Jag har f1- camera view 1, f2 - view 2 osv till 4.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag