Permalänk
Medlem

Vattenkylning med olja?

Hej.
Jag har tänkt på att skaffa vattenkylning någon gång i framtiden. Enda haken är att jag är väldigt rätt för läckor. Och jag är bara ett fattigt skolbarn så går något sönder har jag inte råd att köpa nytt. Jag har sett folk i galleriet som har ett akvarium med olja i som de har datorn i. Min fråga är om det går att ha sådan olja i ett vanligt vattenkylningssystem. Jag har också sett någon kommentar här någon gång där någon sa att han hade olja i sitt vattenkylningssystem så att komponenterna inte skadades om det läckte. Är det någon som vet var man kan få tag i sådan olja och hur det påverkar kylförmågan?

Sen skulle det också vara kul om någon skulle vilja sätta ihop ett vattenkylningpaket och länka till mig, bara så att jag vet ungefär vad det skulle kosta. Som sagt är jag bara ett fattigt skolbarn så ju billigare desto bättre Det som ska kylas är grafikkortet och processorn.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Ingen bra ide tror jag. Olja leder och avger värme dåligt.

Permalänk
Entusiast

Klart du tappar kylförmåga men det är fortfarande mycket mycket effektivare än luft. Du kommer antagligen få lite högre temperaturer och du kommer nog behöva mer radiatoryta än med vatten men det borde fungera utan problem. Eller ja, det enda jag kan tänka mig är pumpen som kanske inte blir glad av den högre viskositeten hos oljan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrix:

Ingen bra ide tror jag. Olja leder och avger värme dåligt.

Skrivet av Zotamedu:

Klart du tappar kylförmåga men det är fortfarande mycket mycket effektivare än luft. Du kommer antagligen få lite högre temperaturer och du kommer nog behöva mer radiatoryta än med vatten men det borde fungera utan problem. Eller ja, det enda jag kan tänka mig är pumpen som kanske inte blir glad av den högre viskositeten hos oljan.

Ok tack för snabbt svar. Vet ni var man kan köpa sådan olja? Skulle i alla fall vara kul att kolla lite och jag är inte ute efter någon extrem kylförmåga.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

aceton är dock ett bättre alternativ än vatten, sen om man vill ha det istället för vatten är upp till dig. skulle det bli en läcka blir det inte kortslutning, men kan ju däremot bli brand xD

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Hej.
Jag har tänkt på att skaffa vattenkylning någon gång i framtiden. Enda haken är att jag är väldigt rätt för läckor. Och jag är bara ett fattigt skolbarn så går något sönder har jag inte råd att köpa nytt. Jag har sett folk i galleriet som har ett akvarium med olja i som de har datorn i. Min fråga är om det går att ha sådan olja i ett vanligt vattenkylningssystem. Jag har också sett någon kommentar här någon gång där någon sa att han hade olja i sitt vattenkylningssystem så att komponenterna inte skadades om det läckte. Är det någon som vet var man kan få tag i sådan olja och hur det påverkar kylförmågan?

Sen skulle det också vara kul om någon skulle vilja sätta ihop ett vattenkylningpaket och länka till mig, bara så att jag vet ungefär vad det skulle kosta. Som sagt är jag bara ett fattigt skolbarn så ju billigare desto bättre Det som ska kylas är grafikkortet och processorn.

http://www.hardcorecomputer.com/desktops/rx/index.html

Det är något sådant du menar. Oljan leder inte elektricitet, därför kan komponenterna bada i oljan 24/7. Bättre än vattenkylning, men dyrare.

Permalänk
Medlem

Olja är betydligt mer benäget att läcka än vatten med. En minimal spricka som inget vatten läcker ur löper alltså risk att släppa igenom olja.

Permalänk

Vanlig vattenkylnings tillsats som detta leder ej ström:
http://coolingstuff.se/p/85/feser-one-1l-uv-blue

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cccm:

aceton är dock ett bättre alternativ än vatten, sen om man vill ha det istället för vatten är upp till dig. skulle det bli en läcka blir det inte kortslutning, men kan ju däremot bli brand xD

Aceton är tämligen olämpligt just eftersom det är så flyktigt och är lättantändligt. Det är dessutom rätt elakt mot en del plaster. Vore bättre att satsa på lampolja, det brinner bara med en veke och är inte lika aggressivt generellt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Broder Truck:

Olja är betydligt mer benäget att läcka än vatten med. En minimal spricka som inget vatten läcker ur löper alltså risk att släppa igenom olja.

Som hydraultekniker kan jag säga att det är precis motsatsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

Vanlig vattenkylnings tillsats som detta leder ej ström:
http://coolingstuff.se/p/85/feser-one-1l-uv-blue

Så man kan ha bara sådan tillsats i vattenkylningssystemet?

EDIT: En till efterbliven kommentar av mig Jag måste verkligen läsa färdigt innan jag kommentrar ^^
EDIT2: Tack verkar vara precis det som jag har letat efter!

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Avstängd

Ska du använda Olja så ska du ha mineralolja, Såg i en snubbe i ett forum som byggt ett chassie och fyllt hela chassiet med olja, Han använde Mineralolja som ska vara det bästa tydligen.. sök på google

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Så man kan ha bara sådan tillsats i vattenkylningssystemet?

EDIT: En till efterbliven kommentar av mig Jag måste verkligen läsa färdigt innan jag kommentrar ^^
EDIT2: Tack verkar vara precis det som jag har letat efter!

Ja tillsats var nog fel ord av mig, du kör bara den vätskan så att säga

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRobban:

Som hydraultekniker kan jag säga att det är precis motsatsen.

Själv har jag varit motorprovare/mekaniker på volvo i fyra år. Låg det ett litet hårstrå på en packning avsedd att täta för olja innanför, kunde man ge sig på att det läckte. Kylvattnet däremot var bra mycket mer benäget att stanna kvar. Var det läckage, var det i 8 av 10 fall oljeläckage, och då ofta av anledningar såsom hår/smuts eller obetydlig otäthet. Om man jämför med vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Själv har jag varit motorprovare/mekaniker på volvo i fyra år. Låg det ett litet hårstrå på en packning avsedd att täta för olja innanför, kunde man ge sig på att det läckte. Kylvattnet däremot var bra mycket mer benäget att stanna kvar. Var det läckage, var det i 8 av 10 fall oljeläckage, och då ofta av anledningar såsom hår/smuts eller obetydlig otäthet. Om man jämför med vatten.

I en förbränningsmotor arbetar oljan under extremt mycket högre tryck än vad vattnet i kylsystemets utsätts för. Därför är det vanligare med oljeläckage än vattenläckage då iprincip det som kan läcka i kylsystemet är packning mellan v-pump och block, om det är hål på slangarna eller om klämman är trasig eller om radiatorn eller expansionskärlet har spruckit.
Vattnet löper ju fritt i sina kylkanaler, oljan däremot har du ju i själva motorn, längs cylinderväggar och i oljekanaler i kolven för att kyla osv osv vilket leder till mer tryck = mer benäget att läcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

I en förbränningsmotor arbetar oljan under extremt mycket högre tryck än vad vattnet i kylsystemets utsätts för. Därför är det vanligare med oljeläckage än vattenläckage då iprincip det som kan läcka i kylsystemet är packning mellan v-pump och block, om det är hål på slangarna eller om klämman är trasig eller om radiatorn eller expansionskärlet har spruckit.
Vattnet löper ju fritt i sina kylkanaler, oljan däremot har du ju i själva motorn, längs cylinderväggar och i oljekanaler i kolven för att kyla osv osv vilket leder till mer tryck = mer benäget att läcka.

Fast där är det lite fel, kylvattnet i en motor är visst utsatt för tryck, oavsett var det är. Vattenpumpens funktion är att cirkulera vattnet, men något vidare tryck ger det inte uppkomst till.

Det som gör att det blir tryck är temperaturökningen - kylvattnet håller i regel samma temperatur som omgivningen då motorn startas, men efter en stund, när motorn nått sin arbetstemperatur som i regel ligger kring 90 grader, har vattnet expanderat och därmed ökat trycket. Det är därför som det pyser när du öppnar locket till expansionskärlet.

I locket till kärlet sitter det ofta en ventil som ska öppna vid onormalt höga tryck för att undvika att blåsa packningar och tätningar, exakt tryck varierar från tillverkare till tillverkare, men det brukar röra sig om 1.5 bar ungefär.

Visst, oljan håller högre tryck, allt mellan 150 till 600 bar ungefär, men det är inte överallt i motorn.

Jag berättar bara om erfarenheter från det "verkliga" livet, det var fan vad man blev påhoppad då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Fast där är det lite fel, kylvattnet i en motor är visst utsatt för tryck, oavsett var det är. Vattenpumpens funktion är att cirkulera vattnet, men något vidare tryck ger det inte uppkomst till.

Det som gör att det blir tryck är temperaturökningen - kylvattnet håller i regel samma temperatur som omgivningen då motorn startas, men efter en stund, när motorn nått sin arbetstemperatur som i regel ligger kring 90 grader, har vattnet expanderat och därmed ökat trycket. Det är därför som det pyser när du öppnar locket till expansionskärlet.

I locket till kärlet sitter det ofta en ventil som ska öppna vid onormalt höga tryck för att undvika att blåsa packningar och tätningar, exakt tryck varierar från tillverkare till tillverkare, men det brukar röra sig om 1.5 bar ungefär.

Visst, oljan håller högre tryck, allt mellan 150 till 600 bar ungefär, men det är inte överallt i motorn.

Jag berättar bara om erfarenheter från det "verkliga" livet, det var fan vad man blev påhoppad då

Som sagt, det fysiska tryck kylvattnet utsätts för är iprincip bara vattenpumpen. Självklart blir ju vattnet även varmt, som max ca 120-140grader då kylsystemet är trycksatt, sedan börjar det koka. Normalt brukar en operationstemperatur ligga på 90grader som du säger, oljetemperaturen är däremot på många gånger högre. Oljan får stå ut för ett tryck som är mycket högre än vattnet, den har en högre kokpunkt samt att den är på mer utsatta positioner än vattnet. En liten flis som är borta på en o-ring räcker redan för att det ska börja läcka olja då det är så högt tryck så tar det sig ut.

Permalänk

Jag jobbar som kemifysiker och rekommenderar silikonolja av låg viskovsitet för vattenkylning. Den är billig, leder inte ström och kyler bra. Mitt tips i alla fall

Permalänk
Medlem

asså olja leder inte alls lika bra som vanligt vätska man har i sina system och ifall du är rädd att dina saker ska kortslutaa så kommer de alldrig hända för denna vätska leder inte el alls och det kostar inte mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Jag jobbar som kemifysiker och rekommenderar silikonolja av låg viskovsitet för vattenkylning. Den är billig, leder inte ström och kyler bra. Mitt tips i alla fall

Och var köper man silikonolja?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Avstängd

Hur är det i jämförelse med mineralolja mine.craft?

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk

_NsMs_ det är bara att slå på eniro eller google men jag brukar köpa till företaget från oljekungen eller ellsworth.se. Glöm dock inte att köpa en med så låg viskovsitet så att det flyter på bättre.
visenstam. siliconolja är halvt syntetisk och innehåller silicon i en blandning med lite andra ämnen. Oljan är inte giftig och går enkelt att få bort om man spiller. Oljan kan inte leda någon som helst ström men leder däremot värme bra (dock något sämre än vatten). Silicon som består utav lite kiesel och syre föreningar med mera är en väldigt bra ersättare till vatten. Syntetisk olja är ju en blandning mellan syre och väte och är därmed brandfarlig vilket siliconoljan inte är. Syntetisk olja har även lättare för att ladda upp statiskelektricitet p.g.a. av molekylstrukturen

Permalänk
Medlem

Det bästa som går att köpa på en mack idag är väl glykol, någon som vet var man kan köpa metanol förresten?

Visa signatur

B I U

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cccm:

aceton är dock ett bättre alternativ än vatten, sen om man vill ha det istället för vatten är upp till dig. skulle det bli en läcka blir det inte kortslutning, men kan ju däremot bli brand xD

Skrivet av Jajd:

Det bästa som går att köpa på en mack idag är väl glykol, någon som vet var man kan köpa metanol förresten?

Metanol är lättast att få tag på i RC-affärer och kostar där ca 50 kr litern. Vad ska du med metanol till?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Har du köpt någon olja nu då?

Permalänk
Medlem

Inte för att vara jobbig. Men om du är fattig, är rädd för läckage, kortslutning och inte har så stora krav på kylning.
Varför satsar du då inte på en bra kylfläns istället? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Inte för att vara jobbig. Men om du är fattig, är rädd för läckage, kortslutning och inte har så stora krav på kylning.
Varför satsar du då inte på en bra kylfläns istället? :S

För att det är kul Och jag är inte fattig, men jag vill helst inte att något ska gå sönder. Jag lever på barnbidrag och inte lön så jag har inte riktigt lika stora inkomster som vuxna bara Inte för att jag har några stora utgifter heller men har jag inga pengar sparade och ett grafikkort går sönder har jag inget grafikkort de närmaste två månaderna.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Har du köpt någon olja nu då?

Nej det kan nog dröja några månader ;). Jag har inte riktigt bestämt mig för om det är värt pengarna med vattenkylning ännu

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Det blir klabbigt och troligen dyrare med oljekylning än vattenkylning.

Satsa istället på att bygga allt noga så läcker det inte !

Man måste bara tänka efter lite, använda rätt slangar, klämmor, gängtätning i kopplingar, undvika skav mot kanter osv..

Körde själv i flera år utan att röra min vattenkylning.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Ok. Hade själv dock valt luftkylning eller en typ h60 eller liknande