MSI H61I-E35 – Sandy Bridge-moderkort i Mini ITX för 600 kronor

Permalänk
Melding Plague

MSI H61I-E35 – Sandy Bridge-moderkort i Mini ITX för 600 kronor

MSI inleder leveranserna av ett nedbantat moderkort i storleken Mini ITX för Intel Sandy Bridge.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hmm, blir nog en sånhära istället för asus i35m deluxe som aldrig verkar komma till sverige, dock blir detta dyrare.

Permalänk
Medlem

Skippa PS/2
Dubbla Gbit NIC
Tryck dit Optisk ljudutgång
6x sata III

Kan ju inte vara så svårt? Skulle öka intresset rätt stort. Även om det gick för 700 då.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Skippa PS/2
Dubbla Gbit NIC
Tryck dit Optisk ljudutgång
6x sata III

Kan ju inte vara så svårt? Skulle öka intresset rätt stort. Även om det gick för 700 då.

6 SATA III är nog väldigt svårt (och vad fan ska du med det till? raida massa SSDer?) eftersom H61 inte har stöd för det så det krävs massa annat skit (=dyrt)

optisk ljudutgång finns i HDMI

vem använder dubbla gbit om det ska användas som router?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Haha, gillar lösningen för batteriet! Lite synd att de skippar DVI också, då det finns plats för det, och borde inte kosta mer än några kronor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Haha, gillar lösningen för batteriet! Lite synd att de skippar DVI också, då det finns plats för det, och borde inte kosta mer än några kronor...

Nu när du nämner batteriet haha, klockrent.

Permalänk

Diggar hur de har satt Sata-portarna i linje med PciE-platsen ^^

Permalänk
Medlem

Sött, kan bli ett sånt till mitt filserverbygge. Någon som har koll på bra RAIDkort till PCIe 1x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

hmm, blir nog en sånhära istället för asus i35m deluxe som aldrig verkar komma till sverige, dock blir detta dyrare.

Nee, jag blir fan lack på att de aldrig kommer i lager. Vill ha de dock, helpassivt och wlan direkt på kortet. Hoppas de finns att köpa snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

6 SATA III är nog väldigt svårt (och vad fan ska du med det till? raida massa SSDer?) eftersom H61 inte har stöd för det så det krävs massa annat skit (=dyrt)

optisk ljudutgång finns i HDMI

vem använder dubbla gbit om det ska användas som router?

Ah, menade förstås 2 extra portar med sata3 och inte alla.. Fler portar för att bygga filserver. Dubbla Gbit för router.

Eftersom detta kort inte riktar sig mot system med kraftiga grafikkort så är det ett intressant kort för små serverbyggen. Men nu hamnar det liksom mittemellan, saknar massor för att köra till server (enligt mig, vill ha fler sata, stoppar man i ett raidkort kan man inte köra in ett till NIC).

Så det målgruppen blir liksom, typ, kontorsdator?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jag sällar mig till skaran som vill se dubbla NIC.
Gärna fler, och kanske lite bättre placerade SATA(2)-portar.
Batteriet var ju en särskilt ful lösning som känns väldigt temporär.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd

Verkar ju dock vara ett moderkort enbart för kontorsdatorer om man ska va ärlig.

Permalänk
Skrivet av facedark:

Verkar ju dock vara ett moderkort enbart för kontorsdatorer om man ska va ärlig.

Hela intrycket är "superbudget"
Men ja kontorsdator verkar mest rimligt.
Alternativt en workstation där processorkraften krävs men inte grafiken. Ger ju mer CPU-kraft än t.ex fusion korten.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Ah, menade förstås 2 extra portar med sata3 och inte alla.. Fler portar för att bygga filserver.

H61 har bara stöd för 4st SATA 3Gbit, så detta kort maxar chipsetet.

Permalänk
Medlem

dubbla nic, behövs det till filserver? Ska bygga en pfsense burk och en filserver och hade tänkt intels 1155 mini-itx kort och i3 2100t men det är juh bara ett nic på det också.

Permalänk
Medlem

Men va f*n. När de väl placerar processor sockeln bra (så att fler kylare kan änvändas). Så tar de inte med grafikkortsmöjligheterna som gör att man har nytta av den flyttade sockeln.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Nu när du nämner batteriet haha, klockrent.

Finns det hjärterum finns det stjärterum

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

dubbla nic, behövs det till filserver? Ska bygga en pfsense burk och en filserver och hade tänkt intels 1155 mini-itx kort och i3 2100t men det är juh bara ett nic på det också.

Hur hade du tänkt bygga en pfSense-router (WAN+LAN) med ett nätverkskort?..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Hur hade du tänkt bygga en pfSense-router (WAN+LAN) med ett nätverkskort?..

VNIC?

Permalänk

Nån som har koll på hur nya i3 står sig mot Atom/AMD's-motsvarighet-till-Atom i prestanda/watt?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Hur hade du tänkt bygga en pfSense-router (WAN+LAN) med ett nätverkskort?..

var rädd att jag skulle få denna frågan, i pfsense routern stoppar jag in ett pcie x1 nätverkskort, eftersom jag inte tänkt köra virtuellt. nu vare ju filserver jag fråga om.

edit: nvm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Ah, har inte tänkt på om det går att köra både WAN och LAN genom samma kabel? Trodde inte det var möjligt

Skrivet av Azodan:

var rädd att jag skulle få denna frågan, i pfsense routern stoppar jag in ett pcie x1 nätverkskort, eftersom jag inte tänkt köra virtuellt. nu vare ju filserver jag fråga om.

edit: nvm.

Jo, men det är ju det jag menar. Då måste man ta upp den enda slotten som finns, som samtidigt är kort nog att inte blocka alla SATA portar pga. placeringen :/

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10