Permalänk
Medlem

Räcker pumpen till min loop?

Hejsan!

Jag ska antagligen skaffa vattenkylning till min dator, mest för att det är lite tufft, inte direkt för att jag behöver det så det behöver ni inte kommentera.

I alla fall, funderar på om den pumpen jag valt räcker.
Kommer ha en 360 radiator, ett gpu-block, cpp-block av modellen ek High Flow. Sen kommer det lilla speciella som gör mig orolig.
Jo det är såhär att jag har tänkt att ta tre plexiglasskivor och ha till vänstra chassisida. Den mittersta kommer ha en text utskuren i sig och allt kommer sitta ihop, typ som på bilden nedan:

Denna mittdel kommer sen att omslutas av två andra skivor plexiglas. Den yttersta kommer vara helt utan hål eller dylikt. Den inre kommer ha två hål i sig, på samma ställen som den mittersta har. Där kommer det då sättas en nippel och sen leda vattnet genom denna text.
Jag tänkte ha en Y-slagkoppling efter pump till denna och till radiatorn. Andra delen kopplas in med en Y-slangkoppling efter radiator.

Så loopen blir: Pump --> "början av text" & radiator --> GPU (mellan radiator och gpu kopplas "slutet av text" in med en y-koppling) --> CPU --> Reservoar --> pump.

Kommer det gå? Kan det bli för högt tryck? eller för lågt? kommer jag förlora nämnvärd kyla vilket då resulterar till mycket högre temps relativt till utan denna text?
kommer ha slangar med en innerdiameter på 13mm och ytter på 19mm.

Mycket tacksam för snabba svar!

Mvh

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Trycket är inte viktigt, utan flödet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Som ovan skrev flödet är hela grejen, tryck är det ej då du inte har något tryckkärl
Så det funkar säkert om flödet finns där, om det kommer bromsas upp, alldeles säkert eftersom slang är mycket slätare. Kommer det bli tätt, kanske... Luftfickor...
En annan sak är om det blir avlagringar/fällning med tiden från vattnet tror jag inte det kommer bli snyggt.
Skulle jag gjort en plexi grej så där så hade jag skippat vattnet och istället belyst plexit från sidorna med lysdioder vilket kommer ge en cool effekt på texten.
Du kan kolla här vad en polare till mig gjort i plexi, lite annorlunda
http://www.overclockers.com/sled-acrylic-tech-bench/

Visa signatur

MB: Gigabyte GA-Z77X-UD3H CPU: Intel Core i7 2600K / 3.4 GHz @4.4GHz Mem: Corsair Vengeance minne - 16 GB DDR3 1600MHz CL9, 9 9 9 24 T2 GPU: 2st HD 6970 WC Xfire Case: Corsair 800D PSU: Corsair AX1200 Cooling: Water EK
Min dator

Permalänk
Medlem

Om nu tryck/tryckhöjd vore helt oviktigt, varför började folk använda laing pumpar istället för eheim pumparna?

Permalänk
Medlem

Det är tryckhöjd du pratar om, dvs hur hög vattenpelare en pump kan skicka upp vattnet.
Däremot uppstår det begränsningar i flödet som gör att det bildas ett visst vätske tyck av pumpen mot dessa, men sen slutligen hamnar vattnet i resorvaren där du inta har något tryck. (Bara öppna locket till den och kolla)
Pumpar med högre tryckhöjd är bra om du har många block på vägen eftersom dessa hindrar flödet som är det viktiga.

saxat från http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/358844-faq-vattenkylning/

"Pumpen
Är den enhet som får vattnet att cirkulera i systemet. Det vill säga, sköter borttransporten av värme från vattenblocken till radiatorn.
Man mäter ofta pumpförmågan med liter per tidsenhet(minut eller timme). Detta flöde är uppmätt då pumpens inflöde ligger i nivå med utflödet och utan slangar, etc. som kan hindra flödet. Detta är inte ett vidare bra mått på hur väl pumpen kommer att prestera i ett system med vattenblock, radiator och slangar inkopplade som alla bidrar till att sänka flödet radikalt.

Vad viktigare är för förbättrad effektivitet i systemet är pumpens förmåga till att producera en hög vätskepelare. Detta mått är: Hur högt upp kan pumpen trycka upp en vattenyta i ett öppet rör ovanför pumpens inflöde. Detta mått ger en bättre indikation på hur bra pumpen är på att övervinna motståndet i block och radiator med ett bibehållet flöde."

Så svaret på om pumpen räcker eller ej beror på alla blockeringar som dyker upp på vägen.
Eftersom BabbeN skall göre en egen "slang" till vattnet kommer denna oxå ha ett visst motstånd.
Det är en konstruktion jag inte sett förut så du får testa och prova dig fram, om du nu skall ge dig i kast med det.

Lycka till

Visa signatur

MB: Gigabyte GA-Z77X-UD3H CPU: Intel Core i7 2600K / 3.4 GHz @4.4GHz Mem: Corsair Vengeance minne - 16 GB DDR3 1600MHz CL9, 9 9 9 24 T2 GPU: 2st HD 6970 WC Xfire Case: Corsair 800D PSU: Corsair AX1200 Cooling: Water EK
Min dator

Permalänk
Medlem

Jag kör den pumpen med cpu och gpu-helblock samt 360 rad. Kan dra ner spänningen rätt rejält på pumpen innan det blir nån tempskillnad. Slutsatser får du dra själv

Permalänk
Medlem

Så ni tycker jag ska skippa att leda vatten genom det och bara fräsa ut min text sen ha dioder som lyser upp det?

Hur ska man placera dessa för att få så stor spridning av ljuset som möjligt?
Man vill ju inte att det vara ska vara några punkter i texten som lyser.

Mvh

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

1. Ja
2. Ingen aning, där får du nog prova dig fram. Gör en liten modell och testa

Visa signatur

MB: Gigabyte GA-Z77X-UD3H CPU: Intel Core i7 2600K / 3.4 GHz @4.4GHz Mem: Corsair Vengeance minne - 16 GB DDR3 1600MHz CL9, 9 9 9 24 T2 GPU: 2st HD 6970 WC Xfire Case: Corsair 800D PSU: Corsair AX1200 Cooling: Water EK
Min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fores:

1. Ja
2. Ingen aning, där får du nog prova dig fram. Gör en liten modell och testa

Okej tack!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"