Radeon HD 7000 mot massproduktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knakmupp:

Kul med utveckling inom branschen, om det nu är det det handlar om! Samtidigt känner jag att "folk" verkar hetsa så mycket över att ha det nyaste hela tiden. Penisförlängare (den klassiska liknelsen med bilen som har förekommit i tid och otid på sweclockers)?

Sitter fortfarande med mitt 4850 och lirar på. Nyare spel går fortfarande att köra på 1920x1080, sure, ingen AA eller något sånt men ser ändå ingen skillnad på 0 eller x16 AA. (Ja, jag har testat, fattar inte grejen). Anledning till att 4850 funkar än idag? Jo för att de flesta spel som släpps idag ändå släpps som multikonsoll. Dagen då jag måste dra ner alla inställningar till medium för att kunna lira i 1920x1080 då kanske jag överväger att byta till ett nyare kort.

Nja, det är väl för de flesta ett intresse. Mao man byter inte grafikkort för att man måste, utan för att det är roligt.

O hårdvara är inte speciellt dyrt även om man måste ha det senaste hela tiden. Jämfört med många andra intressen. Om man sen endast köper det "näst bästa" 1500-2500:- så kan man väl byta grafikkort i takt de släpps utan att det påverkar ekonomin överhuvudtaget.
Om man jobbar dvs.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hårdnackad:

mitt 460 kort kommer bli långvarigt i min burk. sväljer ju allt jag stoppar på den utan problem. det börjar gå inflation i ny hårdvara. dessutom så är den väldigt snäll mot min elräkning. nej det blir för mycket nu.

GTX460 är inte speciellt snällt mot plånboken. Tar mer än både HD6870 och HD6950 trots att det presterar klart sämre.

Sedan måste man undra vad du gör på ett entusiastforum för hårdvara om du inte tycker om ny och bättre teknik? Speciellt sådan som verkligen kommer dra mindre ström, en sak som du verkar prioritera, iaf i teorin?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Radeon 7200 redan för 10 år sedan.
Så den gamla 7000-serien återuppstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Men hur många kort ska de ha som ska konkurrera med varandra? Fasa ut de gamla först sen kan ni släppa nya.

Ingen är väl gladare än amd om de kan ersätta 40nm korten med 28nm. Bättre prestanda med betydligt mindre kisel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

När man vänjt sig att spela på max vill man inte sluta..

Haha så det är inte vara jag som har den sjukdomen

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

i sommar blir de ny burk

nvidia 7800gt och athlon64 3700+ orkar inte med mycket av dagens spel...

Inte HD film heller för den delen. 720p fungerar någorlunda men mer än de så klarar den inte av...

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

mitt hd5850 duger fortfarande. kommer behålla det ett tag till.

jag är dock lite orolig över konkurrensen då man inte vet huruvida nvidia då kommer ha möjlighet att trycka ut kepler i 28 nm.. annars kan vi hamna i ett läge där amd kan sälja korten met saftig vinst och ändå vara mer prisvärda än när nvidia säljer med förlust, vilket är dåligt för alla utom amd.

jag kommer iallafall vänta tills båda tillverkarna får ut korten i 28nm

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av havoc:

Min högst oprofessionella gissning är att det rör sig om en förhållandevis liten krets och enklare krets men samtidigt givetvis inte så enkel att man riskerar att repetera det misstag som Nvidia gjorde under övergången till 40 nm där man helt enkelt valde så enkla kretsar att man missade de begränsningar som fanns i TSMC tillverkning. Under 40 nm övergången valde ATI en 137mm2 stor krets (RV740) vilket då skall jämföras med Nvidias första kretsar G210 and GT220 vilka låg på 57mm2 respektive 100mm2.

Skulle inte alls bli förvånad om vi exempelvis ser en respin på en redan befintlig krets som första krets, men allt beror givetvis på vilka erfarenheter man hunnit göra av tillverkning på 28 nm (känns dock lite väl tidigt att överhuvudtaget hoppas på 28 nm kretsar).

Tror jag också, deras HD4770 var ju ett verkligt lyckat drag som gav AMD möjlighet att förfina produktionen i 40 nm.
Deras tunga kort kommer nog först efter det att produktionen "avlusats".

Skrivet av ronnylov:

Jag hade ett Radeon 7200 redan för 10 år sedan.
Så den gamla 7000-serien återuppstår?

Whoa, vi vill inte se en respin på gamla 7200!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Till er som klagar på att det släpps nya produkter på marknaden: http://www.pro.se/

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Trevligt, bra fart på utvecklingen nu. Går inte att sitta stilla och känna sig nöjd, då springer konkurrenten om.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av heatm:

Till er som klagar på att det släpps nya produkter på marknaden: http://www.pro.se/

PRO har mer framåtanda än en del har här på forumet, risken är att de skulle kastas ut eftersom de är för gnälliga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror jag också, deras HD4770 var ju ett verkligt lyckat drag som gav AMD möjlighet att förfina produktionen i 40 nm.
Deras tunga kort kommer nog först efter det att produktionen "avlusats".

Whoa, vi vill inte se en respin på gamla 7200!

Kan ta ett 7950...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt!

Hoppade över 6000-serien då mitt 5870 fortfarande står sig bra, men 7000-serien blir mycket intressant. Förutsatt att åtminstone ett av prestandakorten inte blir längre än mitt 5870, då det inte kommer rymmas i mitt fina lilla chassi.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

som många påpekar kommer det här antagligen vara mer än skillnaden mellan 5 och 6 tusen serien.

om jag minns rätt så var 5870 ingen arkitektonisk ändring gentemot 4870 , däremot tillät krympningen från 55 till 40 nm AMD att smacka på dubbelt av allt ( 1600 shaders vs 800 etc etc )

detta ledde till i princip dubbel prestanda , med endast 20 watt högre strömförbrukning.

om jag räknat rätt så är krympningen 40-28 nm procentuellt större än 55-40
så bara för att 7000 serien kanske inte bjuder på några arkitektoniska förändringar ska man inte förutsätta att det blir en fjutt-förbättring över 6000 serien.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Inaktiv

*Tråd rensad.*

Tre inlägg som inte hör hemma i tråden har tagits bort.

Permalänk
Medlem

Trevlig när det går framåt. Något som däremot inte är trevligt är att det fortfarande bara är Crysis och Metro som "kräver" ett grafikkort av denna kalibern. Jag menar, finns folk som fortfarande kör med 8800 GTX och kan köra en del nya spel på high med 1680x1050 upplösning. Säger en hel del om hur spelen sitter fast i utvecklingen rent grafiskt, medan datorerna bara blir starkare och starkare. Tur att multipla skärmar ha blivit så populärt, annars skulle ju inte prestandan i dagens high-end kort ha någonstans att ta vägen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Till er som klagar på att det släpps nya produkter på marknaden: http://www.pro.se/

hehe ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

om jag räknat rätt så är krympningen 40-28 nm procentuellt större än 55-40

Då räknar du fel. Krympningarna går *alltid* i faktorer om roten ur 2. Sen finns det flera stegar, men inom varje stege är alltså steglängden samma.
80-55-40-28
90-65-45-32
Plus att dessa ofta verkar avrundas... målet är iallafall att arean halveras vid varje krympning. Namnet på noden säger dessutom inte särskilt mycket. T.ex vid en 40nm-teknik så är det inte särskilt mycket som faktiskt är 40nm stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Då räknar du fel. Krympningarna går *alltid* i faktorer om roten ur 2. Sen finns det flera stegar, men inom varje stege är alltså steglängden samma.
80-55-40-28
90-65-45-32
Plus att dessa ofta verkar avrundas... målet är iallafall att arean halveras vid varje krympning. Namnet på noden säger dessutom inte särskilt mycket. T.ex vid en 40nm-teknik så är det inte särskilt mycket som faktiskt är 40nm stort.

okay , det jag gjorde var
100/40*28=70%
100/55*40=~72%

trodde siffran syftade på den minsta möjliga delen man kunde tillverka
men om så ej är fallet så är uträkningen min inte så mycket värd.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

6000-serien släppte första korten i Oktober, det är ett halvår sen och senaste korten i serien som 6670 m.m. har ju precis släppts. Kan inte tänka mig att 7000 kommer så fort.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

okay , det jag gjorde var
100/40*28=70%
100/55*40=~72%

trodde siffran syftade på den minsta möjliga delen man kunde tillverka
men om så ej är fallet så är uträkningen min inte så mycket värd.

Ja, pga avrundningar så blir ju vissa krympningar "aningen" mer än snittet och vissa mindre.
På senare tid har "nm"-beteckningen förlorat sin mening lite. T.ex så har jag för mig att i Intels 45nm-nod så är gatelängden på 25nm. Eller längre, beroende på om man satsar på prestanda eller strömförbrukning.
Vidare så kan vissa lager vara så tunna som ett atomlager, eller "upp till" enstaka nanometer. Dessa lager behöver inte vara i höjdled, lägger man ett tunt lager på ett större "hål" så får man samma tunnhet på hålets väggar också.
Det hela är alltså ganska komplicerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag hade ett Radeon 7200 redan för 10 år sedan.
Så den gamla 7000-serien återuppstår?

Ja fast som med allt annat nu för tiden så får du det i HD

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

6000-serien släppte första korten i Oktober, det är ett halvår sen och senaste korten i serien som 6670 m.m. har ju precis släppts. Kan inte tänka mig att 7000 kommer så fort.

Det som nu är tänkt att bli 7000-serien var redan klart förra året men fick stoppas pga förseningen för 32nm hos TSMC. Det enda AMD väntat på är att någon ska kunna tillverka kretsarna i <=32 nm vilket är kravet för att allt ska få plats. 6900-serien var en delvis strippad konstruktion pga detta. Så har jag fattat det iaf.

Skrivet av ajp_anton:

Ja, pga avrundningar så blir ju vissa krympningar "aningen" mer än snittet och vissa mindre.
På senare tid har "nm"-beteckningen förlorat sin mening lite. T.ex så har jag för mig att i Intels 45nm-nod så är gatelängden på 25nm. Eller längre, beroende på om man satsar på prestanda eller strömförbrukning.
Vidare så kan vissa lager vara så tunna som ett atomlager, eller "upp till" enstaka nanometer. Dessa lager behöver inte vara i höjdled, lägger man ett tunt lager på ett större "hål" så får man samma tunnhet på hålets väggar också.
Det hela är alltså ganska komplicerat

Det var likadant på gamla Athlon-tiden. Minns att Intel påpekade (under P4-tiden) att AMDs processorer egentligen hade gates som var klart mindre än själva processen. Anledningen var för att visa att när Intel väl bytte tillverkningsnod, så bytte de minsann storlek på alla delar av chippet, inte bara delar av det. De var därmed längre fram tillverkningstekniskt. Torde varit under Willamette-eran, inför Northwood. Finns säkert att googla om man jobbar lite. Lite annan inställning från Intel idag.

Jag vill också minnas att Intels 45nm Hafnium-process så var oxidlagret i gatesen 5 atomer tjockt. Läste det i något megadokument från Intel när den (hafnium) processen lanserades. Men kan givetvis komma ihåg fel.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag vill också minnas att Intels 45nm Hafnium-process så var oxidlagret i gatesen 5 atomer tjockt. Läste det i något megadokument från Intel när den (hafnium) processen lanserades. Men kan givetvis komma ihåg fel.

Tror inte den är så tunn. Hela poängen med high-K är att man kan göra fysiskt tjockare lager som beter sig som ett mycket tunnare SiO2-lager, som inte längre kan göras tunnare för elektroner tunnlar igenom den.
Men ja, detta lager är inte många atomlager tjockt =).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av woobiin:

då blir de nog att behålla 5870 tills 79xx kommer, dock är kortet väldigt ledset när man kör 8x AA eller DX11

får hoppas crysis 2 dx11 patchen kommer lagom till lansering

det kommer ingen dx11 patch

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Montalva:

det kommer ingen dx11 patch

http://www.sweclockers.com/nyhet/13790-crytek-bekraftar-dx11-...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Ja fast som med allt annat nu för tiden så får du det i HD

Coolt med högre upplösning på själva kortet. hihi

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montalva:

det kommer ingen dx11 patch

jora!

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz_88:

nvidia 7800gt och athlon64 3700+ orkar inte med mycket av dagens spel...

Hehe, roligt, jag sitter på ungefär samma sak fast aningen sämre.. 3500+ och 6800GT... aah... kommer ihåg att grafikkortet kostade en bit över 4000kr när det var nytt.

Ser fram emot sommaren, har velat rätt länge med nytt datorköp. Bulldozer + 7000-kort blir mumma, och om det blir lansering som den här artikeln spekulerar om blir det den perfekta födelsedagspresenten till migsjälv. Vem vet, med lite extra tur så har Intels G3-SSD:er gått ner lite i pris då med.

Permalänk
Medlem

Låter ju lovande för framtida överklockningar, den senaste 6000 serien verkar ju ha legat fabriksklockat ganska högt och lämnat lite utrymme för hemmaklockarna att pillra med.