Gainward Geforce GTX 580 Phantom

Permalänk
Medlem

Har haft detta kortet i några veckor och är mycket nöjd. Ifall du inte ska köra OC med massor av volt är det ett givet köp. Ifall OC med höga volt är viktigt kanske ASUS är bättre.

Det viktigaste för mig var ljudnivån och det är mycket tyst. Även vid mindre överklockningar. Fläkten går inte över 60% vid min OC och är mycket tyst.

Skrivet av Zyriak:

Kortet kyler ju bättre än ett referens ex..

Desto bättre kylning ju varmare rum. Värmen försvinner inte utan bara flyttas ifrån kortet.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zyriak:

Kortet kyler ju bättre än ett referens ex..

Han menade nog att det värmer upp inuti chassit istället för att blåsa ut luften genom PCI-bracketen, men det är lite av en myt då det inte påverkar det speciellt mycket, förutsatt att man har chassifläktar då!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Kul att se att Gainward faktiskt kan göra tysta kort. Det jag skaffade till mitt datorbygge (Gainward GTX580 "GOOD" Edition) lät som en mindre dammsugare.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Windir87:

Kul att se att Gainward faktiskt kan göra tysta kort. Det jag skaffade till mitt datorbygge (Gainward GTX580 "GOOD" Edition) lät som en mindre dammsugare.

Den eskapaden minns jag

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

ÄR själv sugen på ett sådant fast 560TI. Då det är kortare än referensmodellen och sålunda passar i mitt HTPC chassi.

Permalänk
Medlem

Köpte 2 st GTX 570 Phantom och körde i SLI. De lät för mycket trots bra ventilation i chassit. Skickade tillbaka och skaffade 2 st 6950 med referenskylare, vilket gav en mycket lägre ljudnivå.
Värt att beakta för den som avser köra dubbla kort med denna kylare.

Permalänk

Kortet är grymt snyggt Jag har lillebror 570 hemma

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk

Mycket nöjd med mitt Gainward 580 Phantom, 1,5 gb versionen. Har inga avsikter att klocka och kortet håller sig mycket tyst. Stod mellan detta och Asus DirektCU men tog en chansning och jag är inte missnöjd. Att det är jävligt snyggt är knappast en nackdel (inte för det idag spelar nån roll då jag inte har nått fönster på chassit, har planer på nytt chassi så ett med fönster kan vara aktuellt).

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk

Hade för mig att de dolda fläktarna blåste luft mot flänsarna, och inte sög luft från dom, vilket de till synes gör enligt bilden. Oh well.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk

Är det inte ganska ointresant om ni inte överklockar referens GTX580 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Synd att ingen verkar testa 3GB/2GB versionerna av GTX 580/560. Alla säger att de behövs "för den som spelar i riktigt höga upplösningar" men ingen testar detta!!!

Jag skulle vilja ha svar på frågan precis HUR stor upplösningen måste vara för att referensmodellerna skall gå i taket.

Klarar t.ex. verkligen GTX590 (580SLI) att hålla vad den lovar och kan visa 3D-spel på 3stk Full HD skärmar med endast 1.5GB grafikminne per kärna (3D vision surround HD)? Hur ser minnesanvändningen ut i lite vanliga spel? Om grafikminnet går i taket kanske t.om. 2stk special 460 med 2GB minne per kärna skulle vara bättre?

Har Radeon Eyefinity här ett försprång med 2GB standard på korten?

Såg en video på youtube där det var nån snubbe som visade just 3GB versionen i SLI i 2D-surround(kommer inte ihåg exakta upplösningen men 3 normal-skärmar var det iaf). När han maxade några spel kom han upp i dryga 3GB i minne. Så vissa spel slukar även allt minne på 3GB versionen.

Radeon Eyefinity har inget försprång med just minnesmängden, Gainward har ju 3GB versionen av Nvidias 580. 3GB > 2GB. Däremot skulle jag säga att Eyefinity definitivt är lättare och har större stöd för 3 skärmar medans Nvidia surround inte alls är i närheten.

Skrivet av Vact:

Som vanligt bra recension men tyvärr av fel kort denna gången. En jämförelse mellan 1.5gb och 3gb varianten i 5760*1200/1080 skulle varit mycket mer intressant.

Håller med!

Skrivet av Zyriak:

Kanske för dig men knappast för majoriteten

2D-surround är vanligare än du tror!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Synd att ingen verkar testa 3GB/2GB versionerna av GTX 580/560. Alla säger att de behövs "för den som spelar i riktigt höga upplösningar" men ingen testar detta!!!

Jag skulle vilja ha svar på frågan precis HUR stor upplösningen måste vara för att referensmodellerna skall gå i taket.

Klarar t.ex. verkligen GTX590 (580SLI) att hålla vad den lovar och kan visa 3D-spel på 3stk Full HD skärmar med endast 1.5GB grafikminne per kärna (3D vision surround HD)? Hur ser minnesanvändningen ut i lite vanliga spel? Om grafikminnet går i taket kanske t.om. 2stk special 460 med 2GB minne per kärna skulle vara bättre?

Har Radeon Eyefinity här ett försprång med 2GB standard på korten?

http://www.youtube.com/watch?v=Rl6s9p_kvQc

Hittade den.

Permalänk
Medlem

När jag först såg kortet så tänkte jag: Var är fläktarna? Kör de med passiv kylning på ett GTX580. COOLT!!! Är detta verkligen möjligt!!!

På sida två ser jag att kortet är överklockat: WOW den har passiv kylning och är överklockad. OMG!!! Phantom kortet är verkligen awesome, undra vad tempsen blir?

Jag skrollade sedan ner på sidan och ser fläktarna: Jaha, fläktarna satt bakom kylflänsarna... Jag visste att det var för bra för att vara sant...

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt nice!

Visa signatur

[moderboard: ASUS P5Q PRO] [cpu: Intel Q6600] [minnen: 2x Corsair 2GB DDR] [Grafikort: XFX 9800GT] [Nätagg: Antec 550w]