Permalänk

Datorn på 24/7

Hej, om jag har datorn på 24/7 är de en chans att den kan bli så varm att den brinner upp, och sedan sprider sig i hela huset?

Permalänk
Medlem

Nejdå, ingen risk! om den skulle bli för varm så brukar dom oftast stänga av sig själva, och om du menar stå på 24/7 så är den väl inte i load hela tiden heller.

Visa signatur
Permalänk

jag har en arbetskollega som säger att de kan bli fel på tex psu'n och han säger också att ett antal bränder har startat i datorer som har stått på, stämmer de?

Permalänk
Medlem

Nej men det är aldrig bra att sitta med en psu med dåliga komponenter i. Kondensatorerna kommer slitas mycket snabbare vilket gör att det börjar rippla ´( du får ingen stabil ström till din komponenter i datorn så dem kan gå sönder) det kan säkert hända att det börjar brinna men är väldigt ovanligt. förhoppnings vis dör den bara, har du otur kan med andra komponenter gå sönder samtidigt och det kan gå säkringar i huset. Vad har du för märke modell och ålder på nätagget

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogstokig28:

jag har en arbetskollega som säger att de kan bli fel på tex psu'n och han säger också att ett antal bränder har startat i datorer som har stått på, stämmer de?

Allt kan väl hända. Så det stämmer säkert.
Största brandorsakerna är väl
Spisen
Levande ljus
Eldning i t.ex kamin
Rökning
Barn som leker med eld
Dåliga/felaktiga elinstallationer/nyttjande

Sen kommer väl
T.ex vitvaror, gamla tv apparater, kaffebryggare, m.m

Permalänk
Medlem

Har haft på min data nästan 24/7 i tre år, bara stängt av den då jag har varit borta mer än 2 dagar och tillslut smälte mitt grafik kort och min hårddisk brann men som tur är hade jag inga nya och dyra saker. Hårddisken var orginal då jag köpte och grafikkortet oxå har jag för mig.
Men för att svara på din fråga så kommer det inte börja brinna och sprida sig i huset om du nu inte har råka spilla aceton elr liknande i din data

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk

men om de skulle bli kortslutning, för att de är fel på produkten.
har läst på nätet att många har dött tackvare dator brand.

Permalänk
Skrivet av Zoubiey:

Har haft på min data nästan 24/7 i tre år, bara stängt av den då jag har varit borta mer än 2 dagar och tillslut smälte mitt grafik kort och min hårddisk brann men som tur är hade jag inga nya och dyra saker. Hårddisken var orginal då jag köpte och grafikkortet oxå har jag för mig.
Men för att svara på din fråga så kommer det inte börja brinna och sprida sig i huset om du nu inte har råka spilla aceton elr liknande i din data

var du vaken när din dator brann?
jag tänker för de mesta om de skulle hände när man sover, vill ju inte bli ner gasad =/

Permalänk
Medlem

Det är nog lättare för dig att stänga av datorn, tar ju högst 5 sekunder. Så behöver du inte vara orolig för att det ska börja brinna

Permalänk
Medlem

om du är så rädd för att dö av eldsvåda av elektronik så tar ja för givet att du drar huvudsäkringen varje gång du går och lägger dig och har 25st brandvarnare hemma. Din rädsla är ogrundad nätdelar när dom går sönder så smäller det till så löser jordfelsbrytaren ut och ibland även proppen och skulle dom börja brinna så beror det på allt damm som samlats inne i dom under åren håll chassit rent och den risken är liten ja har kört mina datorer 24/7 sen 1993 och ingen har börjat brinna.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

jordat utag?

Skrivet av skogstokig28:

men om de skulle bli kortslutning, för att de är fel på produkten.
har läst på nätet att många har dött tackvare dator brand.

risken finns ju alltid men så länge du har jordat uttag samt säkringar så skall inte det vara något problem.

kör själv 24/7 men stänger ju av ibland för att rengöra damfilter m.m

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Medlem

Nej var inte så paranoid, det är ingen stor risk

Permalänk

men de händer ofta för laptops?

Permalänk

får väl dammsuga datorn varje vecka då :), nått förslag på en dator dammsugare?
eller är de ok med den vanliga som man har =)?

Permalänk
Medlem

Har för mig att datorer rent generellt är helt fulla av giftiga flamskyddsmedel. Så risken är nog inte speciellt stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogstokig28:

men de händer ofta för laptops?

Vad för dig att tro det? jag har under alla mina år aldrig varit med om det, inte inom min datanörd bekantskapskrets heller.

Så ta det lugnt, rengör din dator lite då och då, se till att ha den kopplad i jordat uttag, ha jordfelsbrytare så är du nog ganska trygg. Jag tror att datorbrand står väldigt lågt ner på listan över vanliga brandorsaker. Kan ej kolla upp det just nu, men googla lite så bekräftas nog det.

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem

Hur kan man vara så paranoid?

Permalänk

Om du är seriös och inte trollar så tycker jag lite synd om dig. Vem kan vara så paranoid och rädd för sånt?
Det verkar nästan som du vill att det ska brinna i dina datorer, för alla säger att det inte är någon fara men du fortsätter ändå fråga.

Mitt svar är: Nej, sluta oroa dig. Jag har igång min dator 24/7, även om jag är borta en vecka+. Är den inte i Load, så är det ingen fara. Lugna ner dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juckpuck:

om du är så rädd för att dö av eldsvåda av elektronik så tar ja för givet att du drar huvudsäkringen varje gång du går och lägger dig och har 25st brandvarnare hemma. Din rädsla är ogrundad nätdelar när dom går sönder så smäller det till så löser jordfelsbrytaren ut och ibland även proppen och skulle dom börja brinna så beror det på allt damm som samlats inne i dom under åren håll chassit rent och den risken är liten ja har kört mina datorer 24/7 sen 1993 och ingen har börjat brinna.

Hört talas om stor bokstav och punkt?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Varför ha på datorn och nöta på komponenterna när man inte använder den? onödigt.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Varför ha på datorn och nöta på komponenterna när man inte använder den? onödigt.

För att man använder den 24/7.
t ex. Folding@Home, torrents, beräkningar osv.

Permalänk
Medlem

bränder i laptops har förekommit ja. främst p.g.a felaktiga batterier

Skrivet av skogstokig28:

men de händer ofta för laptops?

http://www.liveleak.com/view?i=1aa_1203466755

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oggaaaa:

Varför ha på datorn och nöta på komponenterna när man inte använder den? onödigt.

ja du...kanske man inte vill vänta 40-50s för den ska starta? Sen så foldar man ju så varför inte hjälpa mänskligheten lite?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Bara bra att graben är risk medveten. Men TS missbedömmer risken. Som någon annan sa så är det väldigt liten risk att datorn börjar brinna om du inte har ett skit nätagg. typ Ace of Sweden. Stänger man av och på mycket så sliter även de på komponenterna. Samma sak som att stänga av på lyset mycket. Detta man debatera fram och tillbaka om vilket som är bäst. de flesta komponenter varvar numera ner för att spara störm samt hållbarhet av sig själv och jag tycker det är helt ok att lämna datorn på. Jag brukar köra virus skanning plus backup jobb på kvällen när ajg inte använder den.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

En dator är alltid en brandrisk, men den utgör nog inte större risk än en avslagen TV..

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogstokig28:

men de händer ofta för laptops?

Oftare, och då står dom på ett ej plant underlag, t ex i sängen. Eller fel på batteriet.

Permalänk
Skrivet av Pettersson930:

Om du är seriös och inte trollar så tycker jag lite synd om dig. Vem kan vara så paranoid och rädd för sånt?
Det verkar nästan som du vill att det ska brinna i dina datorer, för alla säger att det inte är någon fara men du fortsätter ändå fråga.

Mitt svar är: Nej, sluta oroa dig. Jag har igång min dator 24/7, även om jag är borta en vecka+. Är den inte i Load, så är det ingen fara. Lugna ner dig.

jag är Paranoid för de för jag tänker på livet....

Permalänk

Nån som har vart med om en brand i datorn snälla skriv här!

Permalänk
Skrivet av skogstokig28:

jag är Paranoid för de för jag tänker på livet....

Så för att du tänker på livet, så ska du gå runt och vara rädd och orolig hela tiden?

Permalänk

man får väl ta risken da..