Permalänk
Medlem

Duger detta för vattenkylning?

Tjenna SC! Första inlägget här då och är riktigt sugen på att installera vattenkylning i min data. Ska senare börja modda min data och hade tänkt hålla ett färg tema på antingen svart och blått elr svart och rött (kom gärna med förslag på det med) Försöker hålla en budget på max 2000kr. Vet att jag inte behöver vattenkylning precis men skulle vara kul att pröva och se hur det är.

Mina specs atm:

ASUS M4A77T AM3 ATX
AMD Phenom II x4 955 3.2GHz
6GB RAM ddr2
Zotac GeForce GTX 460

Köper antingen NZXT H2 Svart elr Cooler Master HAF 912 Plus

Detta har jag plockat ihop för vattenkylningen:

Kommer att börja med att bara kyla CPU men även GPU senare skulle jag tro. Medans jag ändå skriver detta så kan jag fråga, vad ger skumgummin som vissa har i hela sin burk och vars skulle man kunna hitta det?

Mvh

/Zoubiey

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Det första som slog mig var att om du ska köra CPU och GPU kommer du behöva en större radiator en en single 120 mm. Skulle rekommendera minst 240mm, alternativt en 360mm. Till bara CPU räcker det med en 120mm.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Okej, tackar Då blir det nog bara CPU och sen kanske uppgradera för GPU.
Men resten ser bra ut?

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Okej, tackar Då blir det nog bara CPU och sen kanske uppgradera för GPU.
Men resten ser bra ut?

Jag hade bytt pumpen till den svagare dcp 2,2an istället. Räcker gott och väl och låter mindre.

Permalänk
Medlem

Du behöver åtta stycken FatBoy-nipplar såvida det inte medföljer några som inte syns i listan.

Jag hade nog även tagit med en extra bit slang som reserv i fall du skulle råka mäta och/eller kapa fel.

Permalänk
Medlem

Okej, visste det med slangen men la bara till så jag skulle få se ett ungefär pris på det hela. Tack iaf

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk

Som tidigare sagt, ta en 2.2 pump istället, har en sådan till mitt system med CPU GPU och 360 radiator och den räcker jättebra till det, och den låter inte lika mycket som 4.0 pumpen heller

Permalänk
Medlem

lite OF men ändå OT! Gällande pump 4.0 så vad jag har hört på andra forum så ska den bli tystare av att man fäster dämpningsmaterial mellan fästytan och pumpen eftersom ljudet kommer mestadels från vibrationerna . Har ni egna erfarenheter?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Du behöver även 8st fitting...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Thorén:

Som tidigare sagt, ta en 2.2 pump istället, har en sådan till mitt system med CPU GPU och 360 radiator och den räcker jättebra till det, och den låter inte lika mycket som 4.0 pumpen heller

Trodde det var 2.2an jag hade med, råka nog trycka på fel då ^^

Skrivet av Freakyz:

Du behöver även 8st fitting...

Redan blivit nämnt och jag vet, tack iaf.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Skrivet av Tickles:

lite OF men ändå OT! Gällande pump 4.0 så vad jag har hört på andra forum så ska den bli tystare av att man fäster dämpningsmaterial mellan fästytan och pumpen eftersom ljudet kommer mestadels från vibrationerna . Har ni egna erfarenheter?

Ja, det blir den, det är jättestor skillnad om man har dämp-kudde.

Har en sån till min 2.2 pump och det hjälper jätte mycket

Permalänk
Medlem

Räcker en 200mm-radiator till ett grafikkort och en processor?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Thorén:

Ja, det blir den, det är jättestor skillnad om man har dämp-kudde.

Har en sån till min 2.2 pump och det hjälper jätte mycket

Vad för sorts dämp-kudde har du på din 2.2?

Skrivet av _NsMs_:

Räcker en 200mm-radiator till ett grafikkort och en processor?

Första kommentaren var minst 240mm för CPU och GPU men det kanske beror på vad du har för saker?
Rätta mig om jag har fel

EDIT: Uppdaterad kundvagn.

Bytte ut tanken mot ett rör som jag själv tkr är mkt snyggare, la till dom 4 missade nipplarna och en extra slang och bytte ut vattenblocket som hade blivit nå galet med på sidan.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Jag skulle då personligen köpa en mindre version av vattentanken och lägga ner pengarna du sparar på att göra detta på ett supreme hf acetal block.

Och sedan investera i en gentle typhoon fläkt som både är billigare och bättre än den du har valt, dock så är den onekligen också fulare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangler:

Jag skulle då personligen köpa en mindre version av vattentanken och lägga ner pengarna du sparar på att göra detta på ett supreme hf acetal block.

Och sedan investera i en gentle typhoon fläkt som både är billigare och bättre än den du har valt, dock så är den onekligen också fulare.

Kan du länka blocket du menar?
Och det med tanken hade jag tänkt på, ska kolla in fläkten nu oxå.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Kan du länka blocket du menar?
Och det med tanken hade jag tänkt på, ska kolla in fläkten nu oxå.

http://www.coolingstuff.se/p/265/ek-supreme-hf---acetal

Den totala summan skulle iofs bli högre även om du valde en mindre tank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

lite OF men ändå OT! Gällande pump 4.0 så vad jag har hört på andra forum så ska den bli tystare av att man fäster dämpningsmaterial mellan fästytan och pumpen eftersom ljudet kommer mestadels från vibrationerna . Har ni egna erfarenheter?

Som du säger så kommer ljudet från vibrationerna.
En sak man måste tänka på är att vibrationerna kan sprida sig via slangen om man har pumpen direkt under grafikkortet med bara några centimeters slang imellan.
Det finns ett fäste som är gjort för EK 2.2/4.0: http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p9211_EK-Water... Men det rekomenderar jag INTE. Jag köpte den och fick det aldrig att funka, så använder endast den medföljande skumgummibiten och det funkar bra.

Sedan så rekommenderar jag att koppla in pumpen i någon sorts fläktkontroller, Jag kör med en Zalman ZM-MFC1 och kör den i lägsta hastigheten=ljudlös

Permalänk
Medlem

Blir nog att köpa vattenkylningen och få det att funka och senare köpa en fläktkontroller
Btw, någon som vet var man kan hitta en typ ljusblå kabelstrumpa? Hittar ingenstans :/

Tack för alla svar iaf, sjukt bra hjälp!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Blir nog att köpa vattenkylningen och få det att funka och senare köpa en fläktkontroller
Btw, någon som vet var man kan hitta en typ ljusblå kabelstrumpa? Hittar ingenstans :/

Tack för alla svar iaf, sjukt bra hjälp!

Menar du sån här? http://djungelapa.se/product.php?id_product=33

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Som du säger så kommer ljudet från vibrationerna.
En sak man måste tänka på är att vibrationerna kan sprida sig via slangen om man har pumpen direkt under grafikkortet med bara några centimeters slang imellan.
Det finns ett fäste som är gjort för EK 2.2/4.0: http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p9211_EK-Water... Men det rekomenderar jag INTE. Jag köpte den och fick det aldrig att funka, så använder endast den medföljande skumgummibiten och det funkar bra.

Sedan så rekommenderar jag att koppla in pumpen i någon sorts fläktkontroller, Jag kör med en Zalman ZM-MFC1 och kör den i lägsta hastigheten=ljudlös

Känns lite riskabelt att köra en dcp på en fläktkontroller som endast har 7w per kanal, lite väl klen marginal.

Permalänk
Skrivet av Zoubiey:

Vad för sorts dämp-kudde har du på din 2.2.

den följde med

Permalänk
Medlem

Ja tack <3

Skrivet av Martin_Thorén:

den följde med

aha ^^

Skrivet av Mangler:

Blev inte så värst mkt dyrare men finns det något annat alternativ som är ungefär lika fast lite billigare? Annars duger denna med, ligger ju fortfarande under 2k så

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet