Permalänk
Medlem

2500K klockar ner sig vid Prime95

Har klockat upp min 2500K till 4.5Ghz via Asrocks eget klockningsprogram. Dock klockar processorn ner sig till 4.1-4.2 Ghz (multipeln sänks till x41,x42) när jag kör Prime 95 enligt både CPU-Z samt Asrock tuner programvaran.
Någon som vet vad problemet (?) kan vara, tempen ligger på runt 75 grader och det är inte efter en stund utan nästan på en gång som multipeln går ner när Prime95 går igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Har klockat upp min 2500K till 4.5Ghz via Asrocks eget klockningsprogram. Dock klockar processorn ner sig till 4.1-4.2 Ghz (multipeln sänks till x41,x42) när jag kör Prime 95 enligt både CPU-Z samt Asrock tuner programvaran.
Någon som vet vad problemet (?) kan vara, tempen ligger på runt 75 grader och det är inte efter en stund utan nästan på en gång som multipeln går ner när Prime95 går igång.

Använder du standardkylare?

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur asrock klockar, men på tex asus moderkorten så är det ju ofta via turboläget man använder som bas för klocken, och då är det logiskt att den klockar ner några snäpp när alla kärnorna används.
Testa kör prime på en kärna och se om den håller sig kvar på 4.5 då.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Stäng av turboläget när du klockar så pass mycket, så går det nog bättre, CPU känner av att den inte kommer klara frekvensen 4.5Ghz + turbon på det, så därför sänker den multi till ett mer säker.

Vad har du för Kylare?? inte stock får man hoppas...75c är väl ungefär max som CPU bör bli, men helst några grader lägre, när sommar och värmebölja slår till så kommer dessa 75c bli snarare 85c = för mycket

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ah, såklart är det turbo funktionen som spökar. Tack för svaren!
75 grader var lite i överkant, tror det låg som max på 72 grader och det var med chassifläktarna på lägsta varv. Kylaren är en 212 plus som jag dock satt åt fel håll (riktad uppåt istället för bakåt mot utsuget. Men planen är att sätta en fläkt i toppen senare så jag slipper bråka med att tvätta rent ytorna på prollen och kylarn och vända på alltet.
Återigen, tack för svaren!