Permalänk

Guld + Koppar OK?

Hej, jag undrar om det är ok att blanda in guldnipplar med koppar och nickel i ett vattenkylningssystem.

Kommer kopparen att oxidera?

Permalänk
Skrivet av Martin_Thorén:

Hej, jag undrar om det är ok att blanda in guldnipplar med koppar och nickel i ett vattenkylningssystem.

Kommer kopparen att oxidera?

Blir ett märkligt svar detta!
Är gammal byggnadsplåtslagare och har i detta mitt tidigare yrke jobbat en hel del med just koppar, mitt svar baseras på detta. Koppar och guld är sk ädla metaller, innebärande att de sas "käkar upp" mindre ädla metaller = sk galvaniska strömningar. I byggbranschen får man tex inte klä in en skorsten i koppar och samtidigt anv hängrännor av vanlig lackerad stålplåt, anledning: vid nederbörd kommer ex vis regnvatten i kontakt med skorstenens koppar, vattnet får med sig mikroskopiska mängder koppar med ner i rännan som på sikt "fräts" upp av det kopparblandade vattnet med väsentligt kortare livslängd som följd.

Översatt till "datorspråk" borde svaret mao bli följande: har du inga andra metaller inblandade i ditt vattenkylningssystem så borde det kunna funka med antingen koppar eller guld, dock ska du inte blanda dessa 2 metaller då guld är ädlare än koppar, blandar du dessa är vi tillbaka igen till galvaniska strömningar....

Permalänk

Okej, tack för svaret.
Ja det var ungerfär så så som jag trodde då.

Permalänk
Medlem

blir det även likadant om man hade haft glykol i? tänkte hur de e med bilar när de e lite blandade metaller!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Skrivet av Hablam:

blir det även likadant om man hade haft glykol i? tänkte hur de e med bilar när de e lite blandade metaller!

Kan inte svara 100 på detta men då det funkar med bilar så... Kan va så att glykolet på nån vänster neutraliserar, finns ju vatten + glykol i tex en bilkylarre.

Permalänk

Är inte helt säker, men jag tror att det krävs joner i vattnet för att galvaniska strömningar ska uppstå. Hade du tex haft lite salt i vattnet skulle guldet ätit upp kopparn rätt snabbt. Även vanligt kranvatten innehåller ju en mindre mängd skräp och joner. Använder du nåt sorts helt rent, destillerat vatten borde det inte vara några problem. Detta är dock rostiga kunskaper som bör dubbelkollas..

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Rekordmedlem

Korrosionen går fortast där det finns metallisk kontakt, tex mässing nipplar i aluminium är en katastrof alut blir upplöst, man bör ha metaller med samma egenskaper i periodiska systemet om man måste blanda, ädelmetaller är stabila, men det används inte pga priset, jag rekomenderar att man kör med samma material om det går, och det är ett absolut krav där det finns metallisk kontakt, är det en slang emellan blir det isolerat och funkar ofta bra om man inte kräver väldigt låga livslängder, i en dator är det nog inga problem, men ett tak kanske man räknar med att det ska dimensioneras att hålla 70-100 år om det är koppartak.
Jag har hållit på med vattenkylda svetsar och där tar det nån månad så är det läckage runt nipplar om man blandar metaller i kylningen, man har ju även offeranoder på båten och i många varmvattenberedare för att de ska lösas upp först innan någon viktig del börjar ta skada.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

blir det även likadant om man hade haft glykol i? tänkte hur de e med bilar när de e lite blandade metaller!

Glykol har tillsatser mot korrosion. Dessa förbrukas så man ska väl byta egentligen efter x år om man vill va på säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Glykol har tillsatser mot korrosion. Dessa förbrukas så man ska väl byta egentligen efter x år om man vill va på säkra sidan.

ok!^^ så egentligen skulle glykol löst problemet?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Japp.

Rätt vanligt att de som kört på rent vatten i bilen knappt får någon värme i bilen när vintern kommer = halva värmepaketet fullt med sörja.
Har blandat en del i min loop o kör med glykol, har funkat fint http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Hittade en bild på när jag fixa till kylaren. var daterad 2005 så det har gått ett tag utan problem nu.

Permalänk
Medlem

Denna tråden va kanon!
Tror jag fick svar på några frågor men känner jag måste försäkra mig.
Just nu kör jag med två kopparblock (cpu, gpu) och en bit silver i för algerna.
Dock får jag fortfarande en tunn hinna/smörja på slangarna så dom ser mjölkiga ut.
Detta kan jag alltså avhjälpa med 10-15% röd glykol som jag har i min opel?

Kanon i så fall
(råkade dock närjag rengjorde i veckan spola bort min bit silver ner i avloppet så en ny är på väg)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Denna tråden va kanon!
Tror jag fick svar på några frågor men känner jag måste försäkra mig.
Just nu kör jag med två kopparblock (cpu, gpu) och en bit silver i för algerna.
Dock får jag fortfarande en tunn hinna/smörja på slangarna så dom ser mjölkiga ut.
Detta kan jag alltså avhjälpa med 10-15% röd glykol som jag har i min opel?

Kanon i så fall
(råkade dock närjag rengjorde i veckan spola bort min bit silver ner i avloppet så en ny är på väg)

Att slangarna blir dimmiga har inget med korrosion att göra, så glykol hjälper nog inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangler:

Att slangarna blir dimmiga har inget med korrosion att göra, så glykol hjälper nog inte.

Syftade mer på smörjan som lägger sig på insidan som får dom att bli mjölkiga. Ursäktar om jag uttryckte mig dåligt.
Eller missförstår jag dig nu? den mjökliga hinnan som lägger sig där i är normal? Bara hafft vattenkylning i lite mer än ett år nu så inte hunnit upptäcka vad som är normalt ännu.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Syftade mer på smörjan som lägger sig på insidan som får dom att bli mjölkiga. Ursäktar om jag uttryckte mig dåligt.
Eller missförstår jag dig nu? den mjökliga hinnan som lägger sig där i är normal? Bara hafft vattenkylning i lite mer än ett år nu så inte hunnit upptäcka vad som är normalt ännu.

Det du beskriver låter iaf som plasticizer leech, det kan iofs vara skit från din radiator också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangler:

Det du beskriver låter iaf som plasticizer leech, det kan iofs vara skit från din radiator också.

Aha. då lyckades jag kanske inte få dom helt rena då.

Tack för klargörandet

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

ok!^^ så egentligen skulle glykol löst problemet?

Är osäker på detta påstående men har för mig att glykol gör att vatten leder värme/kyla mycket sämmre och att i en dator blev den skillnaden markant. Brukar man inte blanda vattnet med andra avjoniserande vätskor för att få korisjonen i vatten blocken att inte gå så fort.

(sry för stavningen)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.